יו"ר בנק לאומי: "40 אלף יח"ד נוספות יצננו את שוק הדיור"

דוד ברודט, ב"פורום מנהלים" של המודיע: "מי שיידע לתת מענה נכון לצרכי החרדים, יעשה עסקים טובים מאד" ■ על שוק הדיור: "עליית המחירים האחרונה נבעה מהיצע נמוך"

מאז המשבר הפיננסי של 2008 שמאוד פגע בכלכלה העולמית, העולם המערבי הצליח למנוע אסון אולם ניכר כי הכלכלה עדיין מדשדשת", אמר יו''ר בנק לאומי , דוד ברודט דיבר ב"פורום המנהלים" השנתי של העיתון החרדי המודיע.

"לא חזרנו עדיין לרמות של צמיחה עולמית חזקה ומובנית, כפי שהיה בעבר. הבעיה העיקרית בכלכלות המפותחות, הוא הגרעונות והחובות הציבוריים והפרטיים הגדולים", דברי ברודט. "אפילו על ארה''ב, האימפריה הכלכלית הגדולה, רואים שהיא בבעיות קשות, לרבות התקציב והחוב שלה. זה מאוד משפיע על שאר העולם".

ברודט הוסיף כי "דווקא המדינות המתעוררות מצליחות לנהל מדיניות תקציבית מרסנת, והחוב שלהן קטן, ולדבר הזה יש השפעה גם על כלכלת ישראל. עוד בישראל, אנו נחפשים באחרונה ו'מוצאים' את השווקים במזרח: כלכלת ישראל נמצאת באיזון חדש שנמצא בין הכלכלות המתעוררות במזרח לבין הכלכלות המפותחות במערב".

לדבריו, "הצמיחה בישראל יחסית טובה. שנה שעברה הצמיחה הייתה טובה יותר, וגם השנה הצמיחה בישראל צפויה לעלות מעל ל-4%, וזהו הישג גדול. זה אומר שיש השקעות, פעילות ותעסוקה. שיעור האבטלה בישראל הוא הנמוך ביותר ב-30 השנים האחרונות ואנו גאים על כך". ברודט ציין כי "ניהול מדיניות כלכלית שפויה, הגיונית ומבוקרת הוא שהוביל אותנו לכך".

"דורשות 40 אלף יח"ד כדי להרגיע שוק הדיור"

ברודט התייחס גם לעליות המחירים בשוק הדיור, וציין כי "העלייה נבעה מהיצע נמוך. אנו יודעים פחות או יותר להסביר את הנתונים - אם לא בנה לפחות 40 אלף יחידות דיור העליה לא תיפסק, ועדיין לא הגענו למספר הזה".

"הממשלה עושה דברים בנושא וגם משרדי האוצר והשיכון, אך התהליכים לוקחים זמן. אני מקווה שנגיע ל-40 אלף דירות ונראה רגיעה בשוק. הבניה נעשית היום על ידי הסקטור הפרטי יחד עם המגזר הבנקאי, ואני מאמין שכאשר הממשלה תספק היצע - החברות יבנו יותר ואנו נגיע לאיזון", דברי ברודט.

"המשכנתאות במדינות ישראל לא כל כך גבוהות: בחו"ל ראינו משכנתאות בגובה של 100% מהעסקה, אין דברים דומים בישראל. אנו וגם הצרכנים נוהגים כאן ביתר זהירות - נפעל להגדלת המשכנתאות, לרבות במגזר החרדי".

ברודט הוסיף כי "אני מקווה שאם לא יהיו משברים גדולים בעולם, נמשיך לצמוח. העובדה שאנו ברמת אבטלה נמוכה, נותנת הזדמנות לחרדים כאן להיכנס לשוק העבודה: יש מקומות עבודה חדשים ויש משרות לא מאויישות. זו הזדמנות נדירה עבור החרדים, בעיקר המשכילים".

"העוצמה של המגזר החרדי הולכת וגדלה"

"לא צריכים להיות כלכלן דגול כדי להבין מה הפוטנציאל של המגזר החרדי בישראל, המספרים ברורים בסקטור וכולם מכירים אותם. העוצמה של המגזר הולכת וגדלה בגלל המשקל הדמוגרפי שלו והיוזמות הגדולות שמגיעות מהמגזר בסוגיות כלכליות - כל איש עסקים מבין זאת. מי שיידע לתת מענה נכון לצרכי החרדים, יעשה עסקים טובים מאד".

"אני נגדיל את הסניפים באזורי המגורים של חרדים - ככל שאנו מתקדמים בתהליך, אנו מגלים את הכוח הכלכלי החרדי. הלקוח החרדי רוצה לדעת לשלוט על כספו ולנהל אותו", מסביר ברודט. "העולם הכלכלי מתקדם בקצב מהיר, וכל לקוח מכל מגזר רוצה להבין את המושגים והשפה".

ברודט סיכם וציין כי "אני מקבלים לא הרבה מחמאות מהמפקח על הבנקים, בעיקר בסוגיית העמלות".