הדולר היציג התחזק; "ביטול הפטור ממס לא מזיז לשוק"

הדולר היציג נקבע בעלייה של 0.26% לרמה של 3.42 שקלים ואילו רשם ירידה של 0.77%לרמה של 4.90 שקלים ■ בזירה העולמית האירו נסחר בירידה מול הדולר על רקע ההתפתחויות האחרונות באירופה

המסחר במט"ח מתנהל היום (ד') בהתחזקות של הדולר למול החלשות של האירו מול השקל. הדולר היציג נקבע בעלייה של 0.26% לרמה של 3.42 שקלים ואילו רשם ירידה של 0.77%לרמה של 4.90 שקלים.

בזירה העולמית, הדולר נסחר בהתחזקות קלה של הדולר מול האירו. המטבע האירופי נסחר בשער של 1.432 דולר לאירו והין היפני נסחר בשער של 80.97 ין לדולר.

"ביטול הפטור ממס של משקיעים זרים על רווחי ההון במק"מ ובאג"ח ממשלתיות לא מזיז לשוק", כותבים כלכלני פסגות בסקירה על שוק המט"ח המקומי. "על אף שביטול הפטור היה ידוע בשוק כבר לפני חצי שנה ולמרות זאת, המשקיעים הזרים עדיין בעלי משקל מהותי בשוק המק"מ בישראל". פסגות מתייחסים לביטול הפטור ממס שהנהיג משרד האוצר, אשר צפוי להיכנס לתוקף מחר (ה').

מטרת מהלך זה הייתה להפחית את כמות הספקולנטים הזרים הסוחרים בשוק המקומי, שמנצלים את הריבית הדולרית הנמוכה ונוטלים הלוואות דולריות זולות לטווח קצר, אותן משקיעים בנכסים שקליים - מה שמאפשר להם ליהנות מפערי הריביות בין השקל לדולר.

נזכיר כי כניסתן של הוראות בנק ישראל על חובת הנזילות נכנסו לתוקף בינואר ומחר צפויות להיכנס לפועל הוראות האוצר. חובת הנזילות של בנק ישראל חלה על התאגידים הבנקאיים בעסקאות בנגזרי מט"ח של תושבי חוץ. הגזירה מהווה תמריץ שלילי משמעותי בעבור המוסדות הפיננסיים, שמבצעים עסקאות בנגזרים במט''ח.

בזירה הגלובלית, הבנק המרכזי בסין העלה היום (ד') את הריבית ב-0.25% במטרה להילחם בלחצים האינפלציוניים ולרסן את את בועת הנכסים. מדובר בהעלאת הריבית השלישית במספר מאז תחילת השנה.

האירו נחלש מול השקל על רקע חזרתן של בעיות משבר החוב באירופה, חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס חתכה אתמול את דירוג האשראי של פורטוגל לדרגת "זבל". מודי'ס הביעה חשש כי פורטוגל תאלץ ללכת לסיבוב נוסף של קבלת חבילת סיוע מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית על רקע החשש מפני חדלות פירעון של המדינה. "גובר הסיכון כי פורטוגל תאלץ לעמוד בפני סיבוב שני של מימון לפני שתוכל לחזור לשוק הפרטי", מעריכים בסוכנות הדירוג.

בכלל פורקס מעריכים כי העצבנות בשווקים עשויה להימשך גם היום. "ההתפתחויות האחרונות באירופה וחוסר הוודאות בנוגע למצבו של שוק התעסוקה בארה"ב מעיבים על השווקים הפיננסים", מציינים.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]