מרדוק על ציתותי עיתוניו לקורבנות פשע: "ראוי לגנאי"

הבטיח שיתוף-פעולה עם הרשויות בבריטניה הבודקות את שערוריית הפריצה לטלפונים ניידים ע"י העיתון "ניוז אוף דה וורלד" ■ ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון: "הפרשה מעוררת שאט-נפש"

איל התקשורת רופרט מרדוק הבטיח אתמול (ד') שיתוף-פעולה מלא עם הרשויות בבריטניה, שבודקות את שערוריית הפריצה לטלפונים ניידים על-ידי העיתון "ניוז אוף דה וורלד" ששייך לאימפריית המדיה שלו - לאחר שראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון הבטיח חקירה של מה שהוא כינה "פריצה טלפונית מעוררת שאט-נפש" על-ידי העיתון.

בתגובה בפרלמנט להאשמות שלפיהן העיתון "ניוז אוף דה וורלד" פרץ לתיבות דואר קולי של קורבנות פשעים מפורסמים, מקרי רצח ילדים והתקפות טרור, קמרון אמר שהוא "חש בחילה" ויורה על חקירת הנושא, הן במקרה הפרטי של העיתון והן בהקשר הרחב של התחרות הרצחנית בין צהובוני בריטניה בכל האמצעים.

האופוזיציה בפרלמנט, שלהוטה להבליט את קשרו של קמרון עצמו עם מרדוק ועם שני עורכים לשעבר שניצבים במוקד הסערה הציבורית, ציינה כי כל חקירה לא תתחיל ולא תסתיים בתוך כמה חודשים אם לא שנים. המבקרים מאשימים את הממשלה השמרנית בניסיון לקבור את המבוכה שנגרמה לה בפרשה זו.

מרדוק, שקבוצת ניוז אינטרנשיונל שלו ניצבת בפני חרם של מפרסמים וקוראים, וכן חקירה של הצעת ההשתלטות שלה על מניות חברת השידורים BSkyB, פרסם הודעה נדירה לציבור, שלפיה גם הוא מוצא שההאזנה לטלפונים ניידים ולשידורים של המשטרה "ראויה לגנאי ובלתי מתקבלת על הדעת", והבטיח חקירה "שקופה".

אבל איל התקשורת בן ה-80, שנולד באוסטרליה וקיבל אזרחות אמריקנית, הבהיר כי הוא עומד מאחורי רבקה ברוקס, בת 43, מנהלת חטיבת העיתונים הבריטיים שלו. ברוקס כיהנה כעורכת "ניוז אוף דה וורלד" ב-2002, השנה שבה, לטענת המשטרה, חוקר של העיתון האזין להודעות קוליות שהושארו בטלפון של נערה בת 13 שנרצחה, מילי דאולר, ואפילו מחק אותן.

"זקוקים לחקירה"

קמרון אמר ש"אנחנו זקוקים לחקירה, ואולי לחקירות, כדי לקבוע מה קרה". קמרון מינה את אנדי קולסון, היורש של ברוקס בעריכת "ניוז אוף דה וורלד", לדוברו. קולסון פרש מלשכתו של קמרון בינואר השנה, והוא מכחיש כל ידיעה על הפריצה לטלפון של אותה נערה.

קמרון אמר אתמול בפרלמנט כי "אנחנו מדברים על קורבנות רצח, אולי גם קורבנות טרור, שהטלפונים שלהם נפרצו על-ידי האקרים. זה מגעיל לחלוטין".

מנהיג מפלגת הלייבור שבאופוזיציה, דייויד מיליבנד, אמר שקמרון ביצע "טעות שיפוט קטסטרופלית" כאשר הוא שכר את קולסון כמנהל התקשורת שלו. מיליבנד הוסיף שברוקס, שנחשבת לאשת סוד ומקורבת של מרדוק, צריכה להתפטר מניהול העיתונים שלו. ברוקס טוענת שלא היה לה שמץ מושג על פריצה לא חוקית לטלפונים כאשר היא ערכה את העיתון.

מקרה חד-פעמי?

ב-2007 נידונו הכתב לענייני בית המלוכה של ה"ניוז אוף דה וורלד" ועוד חוקר של העיתון לעונשי מאסר, באשמת פריצה לטלפונים ניידים של עוזרים בבית המלוכה בניסיון ללמוד פרטים על פציעה בברכו של הנסיך וויליאם. העיתון טען אז כי מדובר במקרה חד-פעמי של כתב עבריין.

בינואר השנה פתחה משטרת בריטניה בחקירה בעקבות לחצים של סלבריטאים ופוליטיקאים שחשדו שהטלפונים שלהם נפרצו. בעקבות מעצרם של מספר עיתונאים, הפרשה קיבלה ממד דרמטי חדש.

מניות חברת ניוז קורפ של מרדוק, ששולטת גם בחברת השידורים פוקס ובעיתונים "וול סטריט ג'ורנל", "טיימס של לונדון" ו"ניו-יורק פוסט", ירדו אמש ב-5% בניו-יורק. מניות BSkyB ירדו ביותר מ-2%.