אילו אג"ח מומלצות למחצית השנייה של 2011?

מה צפוי בהמשך השנה בשוק האג"ח הממשלתיות והקונצרניות, ומהי האסטרטגיה המתאימה לכך ■ פסגות ומגדל שוקי הון מספקים תשובות והמלצות

בסיכום חצי-שנתי הציגו המדדים תל בונד 20 ותל בונד 40 תשואות חיוביות של 1% ו-0.7% בהתאמה. אך תשואות אלו אינן מגלות את התמונה האמיתית בשוק שהתאפיין בתנודתיות, ובזריקת סחורה מאסיבית של קרנות הנאמנות המסורתיות ברבעון השני - כ-7 מיליארד שקל בחודש יוני לבדו - שבעקבותיה ירדו תל בונד 20 ותל בונד 40 ב-0.5% ו-1.3% בהתאמה. באפיק הממשלתי התמונה הייתה הפוכה: ברבעון הראשון ירדו הממשלתיות ב-0.3% בממוצע, אך הן סיימו את המחצית הראשונה בעלייה של 0.3%.

מה צפוי למשקיעים בהמשך, וכיצד מומלץ להיערך לכך? משה מאיר, אנליסט החוב במחלקת ה-Sell Side בפסגות; ורונן קפלוטו, מנהל השקעות במגדל שוקי הון, משיבים.

פסגות: "באג"ח הקונצרניות יש הזדמנויות"

"באפיק הממשלתי, לאור תוואי עליית הריבית המהיר בחצי השנה האחרונה, היה נכון להיות באפיק הצמוד ובמח"מ קצר של עד שנתיים", אומר מאיר, ומוסיף: "באפיק הקונצרני, מה שמעניין היה פתיחת המרווחים באג"ח מקבוצת דירוג A, כתוצאה מהעלייה בפרמיית הסיכון והפדיונות בקרנות. המרווח בין קונצרניות צמודות מקבוצתA לעומת AA הוא כיום כ-1.5%. זה מאוד משמעותי - חזרנו כמעט שנה אחורה, ופה טמונות ההזדמנויות כיום".

מאיר מעריך שקצב עליית הריבית צפוי להיות נמוך יותר, בשל הירידה בציפיות האינפלציה. לכן במחצית השנייה, בניגוד לראשונה, יש לתת עדיפות לאג"ח השקליות, ואף להגדיל את המח"מ עד 4.

"להערכתי הביקושים לאג"ח קונצרניות יישארו ברמה גבוהה. לא תהיה פתיחה במרווחים מעבר לדירוגים הגבוהים והבינוניים. ההזדמנויות הן בקבוצת דירוג A". בדומה לממשלתיות, גם בקונצרניות מאיר מעדיף מח"מ קצר ובינוני.

התיק המומלץ

60% קונצרניות עם עדיפות לשקליות, ו-40% ממשלתיות. הממשלתיות מתחלקות ל-70% שקליות, מהן עד 20% במק"מ, ו-30% צמודות מדד.

האג"ח המומלצות

הוט אג"ח ב' (שקלית; תשואה לפדיון: 6.65%): "הוט מציגה שיפור משמעותי באיתנות הפיננסית שלה - החוב שלה ירד משמעותית, מ-3.2 מיליארד שקל ב-2007 ל- 2.2 מיליארד שקל. פרמיית הסיכון הראויה לאג"ח הוט מעל ממשלתית מקבילה, הינה להערכתי 2.15%, וזה מה שנותנת סדרה ב'".

אמות אג"ח א', ג' (צמודות): "לאמות עודף נכסים על התחייבות של כ-2.3 מיליארד שקל, והתשלומים פרוסים לטווח בינוני בצורה נוחה. החברה מציגה צמיחה רציפה בהכנסות, ושמירה על שיעור רווח תפעולי נקי של 88%. פרמיית הסיכון הראויה היא כ-1.4% לאג"ח א', וכ-1.7% לאג"ח ג' הארוכה יותר. כיום המרווחים הם כ-1.6% וכ-1.9% בהתאמה".

מגדל שוקי הון: "התמתנות האינפלציה לא משכנעת לאגרסיביות על השקליות"

"בדיעבד, ההשקעה במדדי התל בונד השתלמה. למרות התנודתיות ראינו תשואות חיוביות של יותר מפי שניים לעומת הממשלתיות", אומר קפלוטו. בהתייחסו לפדיונות בקרנות, הוא מציין כי "הפעם, בניגוד לעבר, לא היו המוסדיים שיעמדו בצד השני ויקלטו סחורה, בשל מגבלות תקנות ועדת חודק, וזה מה שהחריף את המצב בדירוגים הבינוניים".

בחצי השנה האחרונה נתנו במגדל עדיפות למח"מ קצר בממשלתיות ובקונצרניות בשל החשש מהאינפלציה - אסטרטגיה שהם מתכוונים להמשיך גם לעבר המחצית השנייה. "ציפיות האינפלציה אמנם מתמתנות, אך לא בצורה שמשכנעת אותנו להיות אגרסיביים על השקליות. הרבה תלוי במחירי שכירות הדירה, שמשפיעים מאוד על המדד, ואשר לא עשו מהלך עליות מקביל למחירי הדירות, וכן בעליית מחירי החשמל".

התיק המומלץ

40% אג"ח קונצרניות, מהן 35% צמודות מדד והשאר שקליות - שני הרכיבים במח"מ קצר. "התשואות היום בקונצרניות עדיין לא מפצות מספיק על מח"מ ארוך", מציין קפלוטו. הוא מוסיף, שבעקבות הירידות האחרונות קיימות הזדמנויות בקונצרניות בדירוג בינוני, אך גם באג"ח הלא מדורגות. ברכיב הממשלתי מקצים במגדל 20% לצמודות במח"מ 4, 35% לשקליות במח"מ של 3, ו-5% לגילונים כמרכיב נזילות לתיק.

האג"ח המומלצות

חלל תקשורת סדרה ב' (צמודה; תשואה לפדיון: 4.15%): "חברת הלוויין מפעילה כיום את עמוס 2 ו-3. האג"ח אינה מדורגת, אך בעלת ביטחונות טובים - שיעבוד שני על זכויות עמוס 2; אג"ח א', שלו השעבוד הראשון, נפדה בסוף השנה. שכירות מקטעי החלל עומדת בעמוס 2 על מעל 90% תפוסה".

ארקו סדרה ב' (צמודה): "מתוך 65 מיליון ע.נ. שבסדרה, 45 מיליון מובטחים בשעבוד של נכסי נדל"ן מניב בארץ, שאנו מעריכים אותם בשווי של 80 מיליון שקל, וגם ליתרת החוב קיימים ביטחונות טובים. האג"ח אינה מדורגת, אך במרווח של כ-9% מעל הממשלתית ועם איכות הביטחונות - הפיצוי על הסיכון יותר מהולם".

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם