פישר מאותת על רבעון שני חלש: "ישראל עשויה להחמיץ את תחזית הצמיחה שלה לשנת 2011"

נגיד בנק ישראל בריאיון ל"בלומברג": "עדכנו את תחזית הצמיחה לפני חודש, ומאז השלים המשק הישראלי רבעון שני חלש מהצפוי" ■ בחודש שעבר העלה בנק ישראל תחזית הצמיחה ל-5.2% מתחזית קודמת של 4.5% ב-2011 ■ על יוון: "צריך למנוע מהמצב לצאת משליטה"

"ישראל עשויה להחמיץ את תחזיות הצמיחה שלה לשנת 2011", אומרנגיד בנק ישראל סטנלי פישר, בריאיון מצולם ל"בלומברג".

פישר הסביר כי "אני חושב שסביר שנעדכן מטה את תחזית הצמיחה השנתית של ישראל, שעמדה על 5.2% בעדכון מחודש שעבר. זאת, כיוון שהרבעון השני במשק הישראלי היה חלש יותר שציפינו".

בנק ישראל הקפיץ בחודש שעבר את תחזית הצמיחה של המשק לשנת 2011 והוריד את תחזית האבטלה. לפי התחזית המעודכנת של בנק ישראל, המשק יצמח ב-5.2% בשנת 2011, לעומת 4.5% בתחזית הקודמת. מדובר בתחזית נמוכה יותר מזו של ה-OECD, שחוזה צמיחה של 5.4% בישראל השנה.

פישר נשאל גם לגבי צעדים נוספים שמתכוון בנק ישראל לנקוט בכל הקשור לשוק המט"ח, בעוד מחר צפוי להיכנס לתוקף הביטול לפטור ממס על רווחי מק"מ למשקיעים זרים. לדברי פישר, "אין לבנק ישראל תוכנית לבצע עצדים נוספים כדי לבלום את התחזקות השקל. שכנרצה לבצע צעדים נוספים - נודיע על כך".

פישר על יוון: "אסור לתת למצב לצאת משליטה"

בהמשך הריאיון, התייחס פישר למשבר החוב ביוון: "אי-אפשר לדעת כיצד המערכת הפיננסית תגיב ואם תוכל להתמודד כיום עם מצב של חדלות פירעון ביוון", הסביר פישר.

נגיד בנק ישראל התייחס גם לחשיבות הדירוגים של סוכנויות הדירוג הגדולות, וציין כי "יש הסכמה שמה שכלכלני הסוכנויות אומרים הוא חשוב מאד". זאת, לאחר שסוכנות הדירוג S&P הזהירה השבוע מחדלות פירעון יוונית, במקרה של גלגול החזקותיהם של בעלי האג"ח היווניות, במסגרת תוכנית חילוץ נוספת.

"צריך למנוע מהמצב לצאת משליטה, ובינתיים זה מה שהאיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי עושים - משאירים את המצב בשליטה", דברי פישר. "בכל הקשור למצב ביוון - עלינו לזכור שמדינות אחרות יצאו ממצבים גרועים מזה. הכל תלוי בכיצד המערכת הפיננסית העולמית תתנהג, וכיצד ישתפו פעולה עם ממשלת יוון".

פישר נשאל גם לגבי ההצעה להפוך את יום ראשון ליום מנוחה נוסף בישראל, ורק רק השיב כי "אנחנו עדיין בוחנים את ההשלכות של הדבר הזה. המשמעות היא שיום שישי יהיה יום עבודה נורמלי, מה שיפגע בהכנות של אנשים רבים לקראת השבת. בכל מקרה, עדיין בוחנים את זה".