ארה"ב: רק 18 אלף משרות נוצרו; האבטלה עלתה ל-9.2%

החוזים בוול סטריט נופלים ■ ביוני נרשמה העלייה המתונה ביותר במספר המועסקים בארה"ב מזה 9 חודשים ■ חשש לאמינות ה-ADP: מספר המועסקים במגזר הפרטי נמוך בכ-100 אלף ביחס לסקר ה-ADP ■ רונן מנחם: "מכה קשה נוספת לשוק העבודה בארה"ב"

מצב התעסוקה באמריקה קשה מהמצופה: מספר המועסקים שהתווספו לשוק התעסוקה בארה"ב ביוני עלה רק ב-18 אלף לעומת צפי לעלייה של 90 אלף משרות. במגזר הלא חקלאי הפרטי עלה מספר המועסקים ל-57 אלף לעומת צפי ל-110 אלף איש בארה"ב. מדובר בעלייה המתונה ביותר מאז ספטמבר, כך על פי נתוני משרד העבודה האמריקני שפרסם גם את נתוני האבטלה שעלתה ב-0.1% ל-9.2% לעומת צפי כי תישאר על 9.1%, הרמה גבוהה ביותר של אבטלה בארה"ב מאז דצמבר.

על רקע הדיווח מאבדים גובה החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט.

הצמיחה של התעסוקה בארה"ב נבלמה ביוני כאשר המעסיקים שכרו את שירותיהם של המספר הנמוך ביותר של עובדים מזה 9 חודשים, ושמטו את התקוות כי הכלכלה נמצאת על הדרך לתפיסת המומנטום.

גם הנתונים חודשים הקודמים, אפריל ומאי כלפי מטה ב-44 אלף משרות. כך שדוח התעסוקה כולו למעשה המם את השוק שציפה לנתונים טובים יותר לאחר דוח ה-ADP שהצביע על התווספות של 157 אלף משרות ביוני והתקוות לתחילתה של האצה בכלכלה לאחר השיפור הקל ברבעון המחצית.

מכה קשה נוספת לשוק העבודה בארצות הברית.

מספר מקומות העבודה החדשים גדל רק 18,000 בחודש יוני - עלייה מזערית (למעשה קיפאון), בהינתן ההערכות המוקדמות (+105,000). לכך יש להוסיף את הנתון המאכזב שהיה בחודש הקודם, שאף תוקן מטה ל-25,000 מקומות עבודה חדשים בלבד. האכזבה גדולה והבלבול רב במיוחד, משום שבמגזר הפרטי נוספו רק 57,000 משרות, כשאתמול בסקר המקדים דווח על תוספת גבוהה בהרבה בת 157,000 משרות.

אם כך, אומר היום שעה קלה לאחר פירסום הנתונים, רונן מנחם מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות החטיבה לנכסי לקוחות וייעוץ בנק מזרחי טפחות: "סקר ADP עלול לאבד ממהימנותו במבט לחודשים הבאים. בד בבד נמסר על עלייה בשיעור הבלתי מועסקים ל-9.2%, בעוד כלכלנים העריכו כי תירשם ירידה לכיוון 9.0%.

ומוסיף, "גרוע מכך - רוב העלייה (+412,000) הייתה אצל הבלתי מועסקים החדשים (פחות מ-5 שבועות) ויש לבחון אם מדובר במגמה חדשה. בד בבד גדל מאוד מספר הבלתי מועסקים 27 שבועות ויותר - כך שגם "הגרעין הקשה" מתרחב. יש לציין כי על מנת שההתאוששות בכלכלה תתורגם למונחי תעסוקה על מספר המשרות לעלות 200,000 לפחות בממוצע חודשי, אך בתשעת החודשים האחרונים מספרן גדל 130,000 בלבד בממוצע חודשי וכאמור המגמה היא בכיוון מטה.

"אם נוסיף לכך שהשכר לא עלה (בניגוד להערכות כי יעלה) ושבוע העבודה אף התקצר במפתיע - שוק העבודה בארצות הברית בצרות".