המפנה שמחכה לנדל"ן

הגרפים המייצגים את מצב התעסוקה והנדל"ן בארה"ב מעוררים תמיהה לגבי עליית השווקים

בימים אלו, שבהם נרשמות עליות די דרמטיות במדדי המניות האמריקאיים, מתעוררת השאלה אם קרה משהו מהותי, שונה משגרת ההמשך של המשבר המתגלגל . לדעתי, את עיקרי התשובה אפשר לחפש (ולמצוא) בגורמים הכלכליים העיקריים בכל המדינות, דהיינו: נדל"ן ותעסוקה.

תדהמה אחזה בפעילי בשוק ההון, עם פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב (ביום שישי שעבר). עלייה מ-9.1% ל-9.2%, בשיעור האבטלה, ותוספת 18 אלף עובדים לשוק, במקום 97 אלף שהאנליסטים ציפו שיצטרפו למעגל התעסוקה.

למרות האכזבה שמקורה בפרסום נתונים מעודדים של המגזר הפרטי, יום קודם, החדשות לא היו צריכות להפתיע. לפניכם גרף של שיעור האבטלה משנת 2000:

משה שלום תעסוקה
 משה שלום תעסוקה

כפי שמראה הגרף, לא נרשם שינוי במצב האבטלה במשק האמריקני, למרות 3 טריליון הדולרים שהוזרמו בתוכניות ההצלה והתמרוץ השונות שנקט בהם הממשל. למעשה, בחודשים האחרונים המגמה השלילית כבר די ברורה ואפקט תוכנית QE2, שעודדה קצת את שוק התעסוקה, התפוגג.

התחום השני שנבחן הוא הנדל"ן למגורים, כדי לברר האם משם תבוא הישועה לכלכלה האמריקאית והוא הגיע לתחתית. אתחיל בהצגה של אתר המציע לראווה בתים מעוקלים למכירה:

משה שלום עיקולים
 משה שלום עיקולים

הבתים המוצגים נמצאים בעיר בפלורידה, שאוכלוסייתה מבוססת, והפער בין תגי המחירים הצמודים לנכסים למראה שלהם, מעורר השתאות. בכוונה לא בחרתי ברשימה שהבאתי לכאן בתים שמחירים נמוך מ-50 אלף דולר, אבל מי שיגלוש לאתר, ימצא בקלות גם כאלה.

כדי לברר אם נתונים הבתים מפלורידה אינם מעוותים את התמונה - הבאתי לכאן את גרף מחיר הנדל"ן הממוצע בארה"ב, שמודדת חברת קייס-שילר, ונחשב לאמין ולנפוץ ביותר בארה"ב:

משה שלום קייס
 משה שלום קייס

המדד לא רק שאינו מציג יציבות, או נתונים שיאותתו על התאוששות, אלא שמה עולה ממנו הוא איתות לחידוש ירידות בענף. הן במדד המייצג את 10 הערים הגדולות (הקו הרציף), והן במדד 20 הערים הגדולות (המקווקו), נתונים המחירים שבים למחירי 2003. גם שנה זו הייתה שנת מיתון בארה"ב, ובה החלו צעדי הפדרל רזרב (בזמנו של אלן גרינספאן), אשר הביאו לבועה האדירה שהתפוצצה ב-2006-7.

בהקשר זה מעניין לראות תעודת סל המשקפת את החברות העוסקות בהשקעה נדלנית מניבה (RWR), שממשיכה לעלות מאז מרץ 2009 ועד ימים אלה, בעקביות.

משה שלום ראיט
 משה שלום ראיט

את העלייה הרציפה, והדרמטית במקצת, בתעודה הזו, יסביר האופי האנושי: אנשים פשוט מחפשים מציאות. מאז התחתית בשוק המניות עצמו (מרץ 2009) נוצרה אשליה בקרב המשקיעים, שהשפל הוא הזדמנות פז לרכישת נכסים בזול מאוד. אשליה זו עדיין קיימת ובמידה מסוימת מתעצמת ככול שהנכסים נהיים זולים יותר. עם הזמן העובר, התחושה שלא כדאי להחמיץ את הרכבת, ולקנות במזומן ובזול עכשיו, דווקא מתחזקת.

לסיכום על הכלכלה והשווקים בארה"ב אומר:

ללא שיפור משמעותי בתחום הנדל"ן (המשפיע כמעט על כל החיים הפיננסיים במדינה), ובתחום האבטלה, כל מה שמציגים המדדים ייחשב למאבק ספקולטיבי בין השחקנים הגדולים בלבד ולא השתקפות של מציאות כלכלית משתפרת.

זה רק מחזק אותי בדעתי שאותה אני מנסה ליישם כמיטב יכולתי: לפעול לפי הניתוח הטכני והמגמה העולה ממנו, כי המציאות בשטח יכולה להיות שונה לחלוטין מהמציאות בשווקים.

כתוספת מעניינת, עוד שני גרפים קטנים המשקפים את מצב הנדל"ן אצלנו, בישראל. שני גרפים אלו נלקחו ממידע שהפיצה הלמ"ס ב-30 ליוני 2011. החלק העליון מייצג את כמות הדירות בבניה (ההיצע) והחלק התחתון מייצג את כמות הדירות המבוקשות (ביקוש):

משה שלום דירות
 משה שלום דירות

מי שבוחן את הגרפים מקרוב לא יכול שלא לשאול את עצמו: האם לפנינו מפנה?

  1. משה שלום הינו אנליסט בכיר ב FXCM (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  2. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע
  4. בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך.
  5. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים
  6. שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות
  7. משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת,
  8. תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.