הפאניקה באירופה התמתנה בשל הנפקת האג"ח באיטליה

כל בורסות אירופה פתחו את המסחר בירידות שערים חדות שהתמתנו לאחר שאיטליה גייסה כ-9.4 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח לשנה בתשואה של 3.67%

המשקיעים באירופה בלחץ, אבל מדובר בלחץ מתון: בורסות אירופה נסחרו לאורך היום (ג') בירידות שערים מזה היום השלישי ברציפות, שהלכו והתמתנו לקראת סיום המסחר לאחר שדווח כי איטליה גייסה כ-9.4 מיליארד דולר (6.75 מיליארד אירו) בהנפקת אג"ח לשנה בתשואה של 3.67%. זאת, כאשר הבורסה של איטליה נסחרה לאורך היום במנעד של 5%. עוד נציין כי במסגרת הנפקת האג"ח עלו דיווחים כי הבנק המרכזי האירופי השתתף ברכישות.

כל זאת מתרחש בצל החשש כי משבר החוב בגוש האירו יתפשט מיוון - אשר דיונים בדבר גיבוש תוכנית חילוץ נוספת עבורה התנהלו לאורך היום - לעבר איטליה, הכלכלה השביעית בגודלה בעולם. בצל החשש נשלחו המדדים המרכזיים באירופה לירידות של עד 4% במהלך היום, אשר התמתנו לקראת הסוף.

שרי האוצר של האיחוד האירופי ממשיכים היום בדיונים על התפשטות משבר החוב באירופה, כאשר הדיונים היום מקבלים אופי בהול יותר נוכח הירידות בשווקים. גם נגיד הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד-טרישה, הצטרף היום לדיונים בבריסל. מטרת הדיונים - המשך ההתדיינות סביב תוכנית החילוץ השנייה של יוון, ובחינת הפתרונות למניעת התפשטות משבר החוב לעבר איטליה.

"מאחר ואיטליה היא השלישית בגודלה בשוק האג"ח אחרי ארה"ב ויפן, הכרזה על חדלות פירעון תהווה בעיה לכלכלה העולמית", הזהירו כלכלני מריל לינץ'. "למשבר באיטליה יהיו השלכות גם מעבר לאזור האירו".

גם הכלכלן הראשי של סאקסו בנק, סטין ג'ייקובסן, לא מגלה אופטימיות ביחס לאיטליה: "נראה שאיטליה היא מדינה שויתרה על מאבק", לדבריו. "האפטיות של האיטלקים גדולה יותר מזו שחזיתי בפורטוגל. בפורטוגל האנשים לפחות נאבקים או שוחים עם הזרם, בעוד שבאיטליה הגישה היא של 'לא נוכל לשנות שום דבר, אז בואו ננסה להשיג את המיטב ממה שיש לנו כרגע'". (לסיפור המלא)

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש ני"ע, אמר בשיחה עם "גלובס" כי אלו ימים של פאניקה בשווקים ומצבה של איטליה מידרדר במהירות. "את הפאניקה אפשר לעצור רק ע"י נקיטת צעדים דרמטיים והחלטיים", אמר זבז'ינסקי.

גם בעניין יוון, מזהירה יו"ר קרן המטבע כריסטין לגארד ששום דבר "לא מובן מאליו": "קרן המטבע הבינלאומית עדיין לא דנה בפרטים לגבי תוכנית חילוץ נוספת ליוון, עם האיחוד האירופי", אמרה היום לגארד. "בכל הקשור לתוכנית חילוץ נוספת, בראייתי אנחנו עדיין לא בשלב לדון בתנאים, באורך ובהיקף של תוכנית כזו - ואין לקחת שום דבר כמובן מאליו".

מימושים גם באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום בירידות חדות של למעלה מ-1% על רקע ירידות שערים חדות אמש בוול סטריט, והחשש מהתרחבות משבר החוב באירופה - מיוון לאיטליה. את הירידות הובילו בעיקר מניות סקטור הפיננסים.

הירידות החזקות שחוו הבורסות באסיה הינן הירידות הגבוהות ביותר שנרשמו מאז מארס האחרון, "המשקיעים מודאגים בעיקר ממשבר החוב באירופה ועל ההשפעה הפיננסית כאשר גוברים הסיכויים להתפשטות המשבר למדינות הגדולות כמו איטליה וספרד", אמר יומי נישימורה, אנליסט ב- Daiwa Securities Capital Markets Co.

הבנק המרכזי ביפן הותיר את הריבית על כנה וחתך את תחזית הצמיחה של יפן לשנה הפיסקלית. הבנק המרכזי ביפן מסר איתות חיובי לגבי התאוששות יפן מאסון הצונאמי. "הייצור היפני מראה סימנים ברורים של התאוששות", נמסר בהודעת הבנק המרכזי.

West China Cement Ltd ריכזה עניין בהונד קונג וצונחת בשיעור חד של 8% לאחר תחזית שפרסמה מוד'יס לגבי מספר חברות סיניות הנכנסות לטריטוריה עסקית בסיכון גבוה.

News Corp ריכזה עניין בסידני באוסטרליה לאחר הדיווחים כי בריטניה הפעילה לחץ על רופרט מרדוק להסיר את הצעת הרכישה של בריטיש סקיי.