התיאבון לסיכון חיזק את השקל; הדולר היציג נפל ב-0.8%

הדאגה ממשבר החוב באירופה עדיין נותנת אותותיה וצפויה להשפיע על כיוון האירו: אתמול הגיע תורה של אירלנד ■ כלל פורקס: "הדולר עשוי לעלות עד 3.55 שקלים"

במסחר הבין-בנקאי נחלש הדולר בשיעור של 0.8% ובנק ישראל קבע את השער היציג החדש (ד') ברמה של 3.438 שקלים לאחר שאת יום המסחר פתח מעל לרמה של 3.46 שקלים. האירו נחלש גם הוא בשיעור מתון יותר של 0.1% ביחס לשקל ונסחר ברמה של 4.839 שקלים. בעולם מתחזק האירו ב-0.1% ונסחר ברמה של 1.407 דולר לאירו.

לאחר מספר ימים סוערים בהם נפל שערו של האירו כנגד הדולר אל מתחת לרמה של 1.4 דולר, נרשמת היום רגיעה מסויימת ונראה כי התיאבון לסיכון מחזיר חלק מהמשקיעים להשקיע באירו, על רקע העצירה היום בירידות החדות שאפיינו את הבורסות באירופה בימים האחרונים בעקבות ההתפתחויות בעניין משברי החוב המתפשטים למדינות כמו אירלנד שספגה אמש הורדת דירוג לרמת אג"ח "זבל", איטליה וספרד.

"כאשר שחקנים רבים בשוק שליליים ביחס לצמד אירו דולר, המטבע האירופי רגיש להמשך השורט סקוויז, אך התחזית הכוללת לצמד נשארת בעייתית אם הרשויות האירופיות לא יצליחו לספק פיתרון בר קיימא למשבר החובות הריבוניים" אמר בוריס שלוסברג, אנליסט המטבעות ב-GFT.

"בהעדר נתוני מאקרו משמעותיים, עיניי הסוחרים יהיו נשואות אל עבר הדיווחים השוטפים המגיעים מאירופה ואל עבר מתן עדותו החצי שנתית של ברננקי מול הסנט", נכתב היום בסקירת המט"ח של כלל פורקס. "הצמד דולר-שקל פרץ את תבנית המשולש, העשויה להוביל לעליות של עד 3.55 שקלים. המשוכה הבאה נמצאת באזור 3.51 שקלים - פריצה מעל רמה זו תאותת על המשך התחזקות הדולר".

הפאניקה באירופה באה אתמול בבוקר לידי ביטוי בירידות חדות בשווקי המניות, ובזינוקים של תשואות האג"ח של איטליה וספרד. עם זאת בסיום נרשמה התאוששות משמעותית על רקע הצלחת הנפקות האג"ח שביצעו איטליה וספרד. נציין כי הבורסה האיטלקית נסחרה אתמול במינעד אדיר של כ-5% כשבבוקר נרשמו בה ירידות של כ-4% ובסיום הצליחה לטפס בכ-1%. נציין כי פתיחת המסחר היום בבורסה האיטלקית מתאפיין בהתאוששות נוספת של מדד המיבטל בשיעור של 1.6%.

במריל לינץ' הזהירו אתמול כי "למשבר באיטליה יהיו השלכות גם מעבר לאזור האירו". איטליה הצליחה להפיג במעט את החששות לאחר הנפקת אג"ח מוצלחת בהיקף של 6.75 מיליארד אירו - כאשר יש שמועות כי גם הבנק המרכזי האירופי השתתף ברכישה.

הרגיעה באירופה לא נמשכה זמן רב אחרי שאיטליה שיחררה צפירת הרגעה, סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס, החזירה את הבהלה כשחתכה את דירוג האשראי של אירלנד ל-Ba1 מדירוג קודם של Baa3, רמה המוגדרת כ"זבל", עם תחזית שלילית - הודעה אשר שלחה את המדדים המרכזיים בוול סטריט לירידות קלות, לקראת סיום המסחר.

נציין כי היום נרשמת התאוששות בזירת השווקים הגלובליים לאחר ירידות חדות אמש, בין השאר לאחר שפורסם כי כלכלת סין צמחה ב-9.5% ברבעון השני, אומנם מדובר בהאטה קלה לעומת הרבעון הקודם אך נתוני הצמיחה עדיין מפיחים אופטימיות רבה באשר למצבה של הכלכלה הסינית.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]