מדד יפעת בקרת פרסום למחצית 2011: שטראוס - המפרסמת הגדולה

קטגוריית רשתות השיווק, שגלגלה 193 מיליון שקל בפרסום במחצית 2011, היא המושקעת ביותר ■ קטגוריית הרכב הפרטי צמחה, וחברת דוד לובינסקי נכנסה ל-20 המפרסמים הגדולים

כמו בשנים האחרונות, גם במחצית 2011 קטגוריית רשתות השיווק היא הקטגוריה המושקעת ביותר מבחינת השקעה בפרסום. הרשתות השקיעו יחד כ-193 מיליון שקל בפרסום - היקף דומה למחצית המקבילה אשתקד.

המפרסמת הגדולה בקטגוריה הייתה סופר-פארם, שהגדילה השנה את היקפי הפרסום שלה בכ-7%, הממקמים אותה במקום השני בדירוג המפרסמים הגדולים.

שופרסל היא השחקנית השנייה בגודלה בקטגוריה עם היקף של 43.3 מיליון שקל - גבוה בכ-40% מהמתחרה רבוע כחול. בדירוג המפרסמים ממוקמת שופרסל במקום הרביעי, ורבוע כחול במקום ה-14.

המשביר החדש לצרכן הוא השחקן הרביעי בגודלו בקטגוריית רשתות השיווק עם השקעה של כ-23.7 מיליון שקל בפרסום, הממקמים אותו במקום ה-17 בדירוג המפרסמים.

קטגוריית הרכב הפרטי ממשיכה לצמוח ולשמור על מקומה השני בטבלה גם במחצית הראשונה של 2011. בהשוואה של מחצית מול מחצית מקבילה אשתקד גדל היקף הפרסום שלה בכ-30% ועומד על 112.5 מיליון שקל - כמעט כפול מהקטגוריה הבאה אחריה.

המפרסמת הגדולה בקטגוריה היא חברת דוד לובינסקי והיא גם היחידה מבין כל החברות בתחום שנכנסת באופן חריג לטבלת 20 המפרסמים הגדולים במשק. החברה ממוקמת במקום ה-20 בטבלת המפרסמים עם השקעה של כ-22 מיליון שקל, המשקפים כמעט הכפלה של התקציבים יחסית להשקעה במחצית המקבילה אשתקד. במקום השני ממוקמת יוניברסל מוטורס, ואחריה כלמוביל.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "קטגוריית הרכב, המונה כ-17 יבואנים פעילים, תופסת את המקום הראוי לה בעוגת הפרסום המקומית, בדומה למקובל בעולם. הפרסום בקטגוריה מושפע משתי מגמות: הירידה בשער הדולר שהגבירה מאוד את פרסום הרכבים האמריקנים שהפכו לאטרקטיביים יותר, והעלייה החדה במחירי הדלק שהבליטה את קטגוריות המכוניות החסכוניות.

"יש לציין כי תופעה בולטת נוספת בקטגוריית הרכב היא הפיכתו של שלמה SIXT, שהתמחה בליסינג ובהשכרה, ליבואן דגמי OPEL שפרסמה ב-1.5 מיליון שקל השנה במחירים ריאליים".

קטגוריית הביגוד צונחת

קטגוריה נוספת שעשתה זינוק בהיקפיה השנה היא קטגוריית משרדים ממשלתיים, שגדלה כמעט ב-100% ומתמקמת במקום הרביעי בדירוג המפרסמים - יותר מהתקשורת הסלולרית.

המרוויח הגדול מכך הוא כמובן לפ"מ (לשכת הפרסום הממשלתית), שיצר עבור המשרד לאיכות הסביבה את הקמפיין עתיר התקציב "מתחילים לחשוב ירוק" בכיכובו של טל פרידמן. גם משרד התמ"ת העלה קמפיין לעידוד הקנייה - "כחול-לבן".

ההשקעות בקטגוריית הסלולר ממשיכות את מגמת הירידה שמאפיינת אותה בשנתיים האחרונות. פרטנר, שתקציב הפרסום שלה עבר השנה תהפוכות דרמטיות, איננה נמצאת כלל בין 20 המפרסמים הגדולים. פלאפון היא המפרסמת הגדולה בקטגוריה עם השקעה של כ-24 מיליון שקל הממקמים אותה במקום ה-15 בדירוג המפרסמים. סלקום משקיעה מעט פחות: כ-23 מיליון שקל, אך בעוד שעבור פלאפון מדובר בירידה של 4% יחסית למחצית המקבילה אשתקד הרי שעבור סלקום מדובר בעליה של 18%.

קטגוריה נוספת שקטנה במחצית זו משמעותית היא קטגוריית הביגוד, שההשקעות בפרסום בה קטנו בכ-32. הסיבה לכך היא עצירת פרסום כמעט מוחלטת של שתיים מהשחקניות הדומיננטיות: פוקס וקסטרו.

בקרב השחקניות בתחום המזון, קבוצת שטראוס היא השחקנית המשמעותית ביותר, והיא גם המפרסמת הגדולה ביותר במשק עם גידול של 32% יחסית למחצית המקבילה אשתקד.

שטראוס, כידוע, מפרסמת מותגי ממתקים רבים, חטיפים, את המותגים דנונה ותמי 4 הפעיל מאוד פרסומית.

לעומת שטראוס, אסם ותנובה מקצצות בהשקעה בפרסום: אסם ב-18% ותנובה ב-22%.

הוט ממשיכה להגדיל תקציבי פרסום: במחצית זו גדלה ההשקעה שלה ב-18% לעומת המחצית המקבילה אשתקד. זאת בניגוד ל-yes שתקציבה קטן בכ-4%. שחקן נוסף שבולט בגידול שלו הוא מפעל הפיס, שההשקעות שלו בפרסום גדלו בכ-49% .

קבוצת סנו, שלא הופיעה בטבלת 20 המפרסמים הגדולים במחצית אשתקד, מעלה את תקציב הפרסום שלה במחצית זו בכ-42%.

הקטגוריות המושקעות בפרסום
 הקטגוריות המושקעות בפרסום