אלעד כהן ורועי קרתי משיקים חברת השקעות בסטארט-אפים

‏Initial Capital‏ תשקיע מאות עד עשרות אלפי דולרים בחברות בשלבים מוקדמים ‏‎‎‏■ קרתי: "אין לנו הגבלות או תנאים מיוחדים והכיסים שלנו מאוד עמוקים"‏

‎‎ב-2006 רשם אלעד כהן (36) אקזיט מרשים במיוחד של 90 מיליון שקל. כהן הוא אחד ממייסדי פלייטק והיחיד שהמשיך להחזיק במניות של מפתחת תוכנה המשמשת להימורים מקוונים עד ליום ההנפקה ההיסטורי, במקום למכור אותן לבעל השליטה, טדי שגיא. כשהוא מחזיק ב-10% מהמניות, הוא עזב את החברה באושר ובעושר. מאז הוא השתדל להיות מתחת לרדאר, ונע על הקו תל אביב-ריו דה ז'נרו, שם הוא מחזיק בבית נוסף.

‏בינתיים הרוח היזמית שלו התחלפה במשב של השקעות, ועכשיו הוא חוזר לעשות עסקים עם החברה החדשה שלו - ‏Initial Capital‏. את החברה הוא הקים עם רועי קרתי (35), שמסקר את תחום הסטארט-אפים בישראל בבלוג הטכנולוגיה טק-קראנץ' ומי שהיה עד לאחרונה מנהל מוצר בחברת סולוטו. בנוסף, קרתי מייעץ לסטארט-אפים בתחילת דרכם ויזם לאחרונה את ‏livingtechie‏, אתר קופונים לגיקים, המציע הנחות על גאדג'טים ופריטי טכנולוגיה שונים.

‏גם במסגרת החברה החדשה בחר כהן להישאר מאחורי הקלעים, לא להתראיין או להצטלם, ואת הבמה הוא משאיר לקרתי, מנכ"ל החברה. השניים מכירים כבר כמה שנים, וקרתי אף ייעץ לכהן בהשקעות קטנות.

‏‏‏"יש מחסור בארץ בהשקעות של חברות בשלבים המוקדמים. קרנות ההון סיכון לא מתאימות לשלבים האלה, כמות האנג'לים בארץ לא גדלה ואין כסף חדש שנכנס. נוצרה פה הזדמנות כי יש הרבה חברות בשלבים האלה שזקוקות לדחיפה הכלכלית הראשונה", אומר קרתי בשיחה עם "גלובס". "‏Lool‏ ונצ'רס הישראלית היא דוגמה לחברה שמנצלת את חלון ההזדמנויות הזה, ואנחנו מצטרפים אליה".

‏Initial‏ הוקמה לפני ארבעה חודשים והושקה היום (ד') באופן רשמי. השיים לא מוכנים לחשוף את ההיקף הכספי, אך אומרים כילדברי קרתי, היא תפעל באופן שונה מקרנות הון סיכון. "אין לנו הגבלות כלשהן, אין תנאים מיוחדים והכיסים שלנו מאוד עמוקים", אומר קרתי.‏‎ Initial ‎תשקיע עשרות עד מאות אלפי דולרים בחברות בשלבים המוקדמים, אך קרתי וכהן עוד פתוחים להצעות: "אם יש לנו חברה שהולך לה, אין שום סיבה שלא נמשיך להשקיע בה. זה יהיה טיפשי לא לעשות את זה. בגדול, אנחנו יכולים להשקיע בחברה לעד".‏

‏- ‎‎מי המשקיעים שלכם?

‏‎‎קרתי: "כהן הוא המשקיע העיקרי אבל גם נרשמה התעניינות מצד משקיעים פרטיים להצטרף לחברה. בכל מקרה כסף מוסדי לא יהיה בה".‏‏

עד כה השקיעה‎ Initial ‎בשלוש חברות ישראליות: ‏POSE‏, המפתחת פלטפורמה מבוססת דפדפן לניהול קופות רושמות. המוצר יכול לרוץ על מחשבים וטאבלטים ומאפשר ביצוע פעולות כגון ניהול מלאי מוצרים, משמרות עבודה, הוצאת חשבוניות אלקטרוניות וניהול מועדון לקוחות. החברה החלה לפעול בבטא סגורה עבור לקוחות בישראל, בלגיה ובריטניה ופועלת ממשרדיה של ‏Initial‏ בתל אביב.

‏החברה השנייה היא ‏Wibbitz‏, שפועלת מול אתרי תוכן והופכת את המידע הטקסטואלי והוויזואלי שבהם מתוכן סטטי לסרטון אינטראקטיבי קצר המסכם את הכותרות. בסרטון יש אפשרות אינטראקטיבית לדלג בין הכותרות השונות, המשמשות כלינקים לכתבה המלאה. החברה השלישית היא ‏Evo Monitors‏, המפתחת אפליקציית אייפון ואנדרואיד לבייבי מוניטור מכל מקום באמצעות סמארטפון נוסף או מוניטור מיוחד שהחברה מוכרת. המוצר מאפשר לבדוק מרחוק אם התינוק בוכה, לקבל על כך התראות מתוזמנות וכן לנתח את הרגלי השינה של התינוק לעומת תינוקות בגילאים דומים.

‏‎‎הפוטנציאל של ברזיל

‏‎‎מלבד השוק הישראלי, ב-‏‎ Initial‎מתכוונים להשקיע גם בחברות מברזיל, שם כהן מבלה זמן רב. לחברה יש שותף בברזיל, שמגיע מתחום ההיי-טק והטלקום שם, והוא עוקב מקרוב אחר סטארט-אפים מעניינים.

‏בשונה מההשקעות המתוכננות בישראל - חברות עם מוצרים שפונים לשוק האמריקני - הכוונה בהשקעות ברזיל היא להתמקד בחברות שמחפשות הזדמנויות בשוק המקומי.

‏עד כה החברה עדיין לא השקיעה בחברות ברזילאיות, אך קרתי מסביר כי מספטמבר הם יתמקדו יותר בשוק שם. "יש בברזיל 180 מיליון איש שמתעסקים בתעשייה, והאינטרנט שם נמצא בחיתוליו. יש שם פוטנציאל גדול עבור סטארט-אפים", מסכם קרתי. ‏‎‎‏