לחרמון בקיץ

מסלול אתגרי בהר כחל

עונה מומלצת: אביב, קיץ וסתיו

התאמה: למיטיבי לכת

קושי מסלול: בינוני-קשה

אורך מסלול: כשבעה קילומטרים

משך מסלול: כחמש שעות

מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "הגולן והחרמון" (מהדורה עדכנית: 2006)

הגעה מצומת המצודות: פונים מכביש 90 מזרחה בכביש 99. בצומת שיאון מתחילים לטפס לעבר רמת הגולן. כעבור חמישה קילומטרים פונים שמאלה, בכביש 989 לעבר נווה אטי"ב ומג'דל שמס. עוקבים אחר השילוט לאתר החרמון. נקודת ההתחלה של מסלול הר כחל סמוכה לברכת מן, כקילומטר לפני הקופות (שלט עץ גדול שעליו הנחיות טיול נמצא בצד הדרך).

הערות: המסלול אינו מעגלי. יש צורך בהקפצת רכבים לנווה אטי"ב. הטיול באזור מותר בצמדים ומעלה, ומותנה באישור חטיבת החרמון, טל' 04-6966203 ,04-6966335. אם השער בסוף המסלול נעול, יש לפנות אל רמי חלפון, טל' 057-7254456, האחראי על פתיחתו.

והפעם - דווקא לחרמון, דווקא בקיץ. אין כבר שלג (למעט כמה שלוגיות על החרמון הסורי), אך גם המוני בני ישראל אינם. מה כן יש? מרחבי חורש עצומים, רוח נעימה, תצפיות נרחבות לכל עבר, ציוץ ציפורים, שלווה סטואית ואפילו שרידי פריחה.

מאז תיקוני קו הגבול בעקבות הנסיגה מלבנון בשנת 2000 נסגרו אזורי טיול גדולים בפני מטיילים. אחד המסלולים היחידים שעדיין מאפשרים לטעום את פראיותו של החרמון הוא המסלול המתחיל סמוך לברכת מן, מקווה מים קטן וציורי. מנקודת ההתחלה יורדת דרך רחבה, מסומנת בסימון שבילים אדום, אל הבקעה שבלבה הבריכה. השביל האדום ממשיך הלאה, נפרד מהנוף הפתוח ונמזג אל ערוצו הצר, התלול והמיוער של נחל ערער, נצמד לגדתו הדרומית (השמאלית), ומעפיל בהדרגה אל חלקו המערבי של הר כחל. בדרך יש יער סבוך, שבו מיני צומח הייחודיים לאזור. בהדרגה נפתח הנוף לעמק החולה, לאצבע הגליל ולרכסי דרום לבנון. בולט במיוחד הבופור.

צורות סלע הגיר המיוחדות, שעשויות חידודים וסדקים, מזכירות "בקטן" את אזור גווילין בסין, והן תוצאה של המסה קרסטית מסיבית. הנוף הרחב והפרשי הגבהים העצומים מעניקים ניחוח אמיתי של חוץ לארץ. רק מוצבי קו הגבול הפרוסים לאורך פסגות הר דוב מזכירים שבארצנו אנו מהלכים. השביל המתפתל חולף בשולי מחצבות כחל עתיקות, מחצב יקר שנמשח בעבר סביב עיני נשים אצילות כדי לשוות להן הדר. המחצבות הקדומות העניקו להר את שמו העכשווי.

בהמשך גולש השביל במורד הצופה לעבר רמת הגולן, וחולף בשוליו של הר סנאים. גם שם זה אינו מקרי. בחרמון חיים סנאים זהובים. הם נדירים וביישנים מאוד ונמצאים בסכנת הכחדה. לאחר חציית נחל סנאים חולף השביל באוכף הרחב שבין הר אלון להר סנאים וגולש בתלילות לעבר נווה אטי"ב. מגיעים אל ערוצו של נחל גובתה שממנו עלייה תלולה וקצרה מובילה אל שער בגדר ההיקפית של נווה אטי"ב, שבו מסתיים המסלול.