היועצים בבנקים יקבלו הגנה, בבתי השקעות חשופים לקנסות

ועדת הכספים אישרה מתן סמכויות אכיפה מנהלית לממונה על שוק ההון ■ האפליה בין עובדי הגופים מעוררת תרעומת בשוק הפנסיוני

האם עובדי הבנקים שווים יותר מעובדי בתי ההשקעות וחברות הביטוח? אתמול קיימה ועדת הכספים, בראשות היו"ר ח"כ משה גפני, דיון בהצעת החוק להגברת האכיפה בשוק ההון באמצעות מתן סמכויות אכיפה מנהלית לממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון באוצר, בדומה לזו הקיימת בידיו של יו"ר רשות ני"ע. בדיון נקבע שהיועצים הפנסיוניים בבנקים יוחרגו מההסדר החקיקתי החדש כך שלא יוחל עליהם האיסור למימון קנסות על ידי המעביד. זאת, בניגוד למצבם של המשווקים הפנסיוניים העובדים בגופים המוסדיים.

לאור כך, בעוד שהקנסות שניתן יהיה להטיל על עובדים בבתי השקעות וחברות ביטוח יכללו איסור שיפוי (תשלום מלוא הקנס לעובד או ישירות למדינה), עובדי הבנקים ימשיכו להיות כפופים ל"עיצומים הכספיים" המותרים כבר כיום - ויותר למעביד לשלם את הקנס בפועל.

המהלך מעורר תרעומת בשוק הפנסיוני משום שלדבריהם אין להפלות בין אוכלוסיות שונות. לדברי גורמים בשוק האפליה הבעייתית לטובת עובדי הבנקים נובעת מלחץ פוליטי שנסמך על גודלם של עובדי הבנקים המאוגדים ומסודרים ביחס ליתר השחקנים בשוק.

זה זמן שאגף שוק ההון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, מוביל הליך חקיקתי להגברת סמכויות האכיפה המנהליות של האגף במתווה שקבעה רשות ני"ע. מדובר בעיקר ביכולת להשית קנסות ועיצומים כספיים גבוהים כדרך אמצעית בין הקיים כיום לבין פנייה להליכים פליליים, כשתשלום הקנסות ייעשה על ידי הנקנסים ולא על ידי מעבידיהם או באמצעות ביטוח. בין היתר מדובר בסמכות לקנוס אנשים פרטיים, נושאי משרה (גם לא בכירים) בגופים מוסדיים ועוד. נציין שסוכני ביטוח קיבלו מוקדם יותר השנה מעמד שונה מזה של עובדי הגופים הפנסיוניים. נציין בנוסף שבמהלך הדיונים בוועדת הכספים הופחת סכום הקנסות המקסימליים שהותרו בהצעת החוק.

לטענת עו"ד ארנון שגב, המייצג את אגוד קופות הגמל וקרנות הפנסיה שבבעלות בתי ההשקעות, התבטא בנושא ואמר כי "חוק האכיפה המנהלית משול לאקדח המונח במערכה הראשונה, שכולנו יודעים שיירה במערכה האחרונה. יש לקוות שהסמכויות תמומשנה רק במקרי קיצון ולא יהפכו לדבר שבשגרה. כמו כן יש לקוות שהפעלת הסמכויות תיעשה באופן שוויוני, לא מפלה ובהתבסס על הליך ראוי בנפש חפצה".

החוק אושר בדיון היום בוועדה ויועלה בהקדם להצבעה במליאה לקריאה 2 ו-3, כך ששריג השלים מבחינתו יעד משמעותי שעוסק בחיזוק משמעותי של יכולות האכיפה והבקרה של האגף.