משרד החקלאות: נבדוק ניגודי עניינים במועצת החלב

למנהל תחום הצאן במועצת החלב יש רפת, דבר האסור על-פי החוק וגם למנכ"ל המשרד יש רפת

עמי עמיצור, מנהל תחום הצאן במועצת החלב, הוא גם הבעלים (עם בני משפחה נוספים) של רפת גדולה במושב כפר יהושע. הוא בעל מכסה של אלפי ליטרים של חלב צאן ועזים וחלב פרות.

מצב זה הוא ניגוד עניינים אסור על-פי חוק משק החלב, שאותו העביר שר התמ"ת שלום שמחון בחודש אפריל השנה (בתקופה שבה היועמ"ש אסר זמנית על אורית נוקד מלעסוק במשק החלב בגלל היותה חברת קיבוץ שפיים השותף ברפת גדולה).

מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, הוא בעל רפת ויצרן חלב גדול במושב גילת. בהסדר ניגוד העניינים שלו הוא העביר את סמכויותיו בתחום משק החלב לאיציק בן-דוד, שהיה יו"ר מועצת החלב ויו"ר הוועדה לפיקוח על מחירי החלב כנציג משרד החקלאות. בן-דוד מונה לסמנכ"ל לסחר חוץ לפני שנה, ובמקומו מונתה כיו"ר מועצת החלב תניב רופא, שהיא סגנית מנהל הרשות לתכנון במשרד החקלאות.

"המנכ"ל מידר את עצמו"

תגובת משרד החקלאות: "מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, מר יוסי ישי, מידר את עצמו לחלוטין מעיסוק בנושא משק החלב, מעל ומעבר למה שנקבע בהסדר ניגוד העניינים בעניינו. הוא אינו עוסק כלל בשום נושא הקשור או נוגע במשק החלב.

"כל עוד כיהן מר איציק בן-דוד בתפקיד סמנכ"ל ייצור, הועברו אליו כל סמכויותיו של ישי בתחום החלב, והוא עסק בנושא באופן בלעדי שלא בכפיפות לישי אלא ישירות מול שר החקלאות. עם מעברו של בן-דוד לתפקיד סמנכ"ל סחר חוץ, הועברו סמכויותיו של ישי בתחום החלב לד"ר תניב רופא, אשר אינה כפופה למנכ"ל ישי אלא ישירות לשרת החקלאות ופיתוח הכפר".

גורם במשרד החקלאות הוסיף כי במקרה כזה, שבו מתחלף הגורם שנטל את זכויות האדם עבורו נעשה הסדר ניגוד עניינים בנושא מסוים, אין חובה כלשהי לעשות הסדר ניגוד עניינים חדש.

לגבי ניגוד העניינים של עמיצור אמרו במשרד החקלאות, נמסר כי "לקראת תחילת תחולתו של חוק משק החלב החדש ב-6 באוקטובר 2011, החלה מועצת החלב (כחלק מהצעדים לקראת כניסת החוק לתוקפו) בהליך בדיקה מקיף של כלל עובדיה לשלילת חשש להימצאות במצב של ניגוד עניינים, בהם גם עמי עמיצור.

"הליך הבדיקה מתבצע על-ידי היועץ המשפטי של המועצה. היועץ המשפטי של משרד החקלאות עוקב ומפקח אחר ההליך המתבצע במועצת החלב, ולאחר סיומו יבקר את ההליך ויבקש דיווחים, במקרה שיימצא כי יש חשש כזה בנוגע לעובד מסוים.

"יש לציין כי בניגוד לנטען בשאילתה, כיום לא קיימת בתוקף הוראה ספציפית בנושא ניגוד עניינים מכוח חוק משק החלב, כיוון שהחוק טרם נכנס לתוקפו".