נעילה שלילית בוול סטריט על רקע חששות מתקרת החוב

בשוק ממתינים להכרעה בקונגרס מחר לאחר דיווחים כי אובמה יטיל וטו ■ גולדמן זאקס הורידה תחזית הצמיחה בארה"ב ברבעון השני ל-1.5% ■ צ'ק פוינט דיווחה על תוצאות שיא

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים בשיעור מירבי של 0.9% בעוד המשקיעים עדיין מודאגים מתקרת החוב האמריקני. פשרה בין הרפובליקנים לדמוקרטים עדיין לא נראית באופק 5 ימים בלבד לפני שקופת המזומנים של ארה"ב מתרוקנת, כשברקע דיווחים כי נשיא ארה"ב ברק אובמה יטיל מחר וטו על הצעה רפובליקנית להעלות את תקרת החוב ב-2.4 טריליון דולר. גם אירופה, שננעלה בירידות שערים, המשיכה לרכז עניין ולהשפיע על הסנטימנט בשווקים, לאחר שאיטליה אישרה את תוכנית הצנע הממשלתית בהיקף של 70 מיליארד אירו (99 מיליארד דולר), הבעיות באג"ח ריבוניות באירופה עברו לספרד. עונת הדוחות בוול סטריט נפתחה וחברות מרכזיות רבות מפרסמות את תוצאותיהן לרבעון שני של 2011 ומרכזות עניין רב, בין היתר IBM שפירסמה דוחותיה עם סיום המסחר הערב.

הדיונים סביב אישור העלאת תקרת החוב האמריקני הגיעו למבוי סתום, בין הנשיא ברק אובמה והרוב הרפובליקני בקונגרס העוין לו, קיימים חילוקי דעות המקשים על גישור הפערים. בתמורה להסכמתם להעלאת תקרת החוב דורשים הרפובליקנים קיצוץ נרחב בתקציב ומנגד מתנגדים להעלאת מסים. תקרת החוב האמריקני עומדת על 14.3 טריליון דולר וב-2 באוגוסט צפויה להתרוקן קופת המזומנים של האוצר האמריקני, מה שימנע ממנו לעמוד בהתחייבויותיו כלפי מחזיקי האג"ח ויביא את ארה"ב למצב של חדלות פירעון ומשם לטלטלה עזה בשווקים בגלובליים.

כאמור, מחר תעלה להצבעה בקונגרס הצעה רפובליקנית להעלאת תקרת החוב ב-2.4 טריליון דולר, עם זאת, אובמה ככל הנראה יטיל וטו על ההצעה בטענה כי הקיצוצים בה פוגעים באפשרות להשקיע בעתיד.

עם זאת, שר האוצר טימותי גייתנר שומר על אופטימיות והתייחס היום לנושא בראיון לרשת CNBC כשאמר כי הוא בטוח שהרפובליקנים והדמוקרטים יגיעו להסכמה לפני ה-2 באוגוסט. "כל אחד מהצדדים כבר אמר כי חדלות פירעון אינה אופציה", אמר גייתנר. "אם ארה"ב תגיע לחדות פירעון זו תהיה קטסטרופה לכלכלה האמריקנית ולאזרחים. מצב כזה יחזיר את הכלכלה העולמית לנסיגה. אין אלטרנטיבה להעלאת תקרת החוב".

אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של כלל פיננסים התייחס לנושא והזהיר כי "שעון החול של תקרת החוב האמריקני מתקתק (אוזל) ויתכן שעוד מעט כבר לא יהיה כסף לכל מיני פינוקים. הקשישים לא יקבלו צ'קים מהביטוח הלאומי, החיילים יאלצו לחסוך בתחמושת והבודקים בשדות התעופה בארה"ב יאלצו להשתמש בדמה של גלאי מתכות (כמו שעושים השומרים בקניונים בישראל)".

בתוך כך, גולדמן זאקס הוריד את תחזית הצמיחה שלו לארה"ב ברבעון השני לצמיחה של 1.5% לעומת תחזית מוקדמת לצמיחה של 2% בעקבות ירידה בצריכה פרטית. הורדת התחזית באה לאחר שבשבוע שעבר פורסמו מספר נתוני מאקרו חלשים בכל הנוגע למכירות קמעונאיות, ייצור וסנטימנט הצרכנים.

אירופה: ספרד במוקד

למרות צפירת ההרגעה ששיחררה איטליה לשווקים מוקדם עדיין לנשום לרווחה, ביום ה' השבוע תקיים ספרד שני מכרזים למכירת אג"ח לפדיון באפריל 2021 בריבית של 5.5% ואג"ח לפדיון ביולי 2026 בריבית של 5.9%.

נזכיר כי איטליה גייסה ביום ה' שעבר 5 מיליארד אירו (7.07 מיליארד דולר) ממכירת אג"ח שריכזו עניין סולידי אך הונפקו בעלויות שיא בהשוואה לאג"ח הגרמניות בעידן האירו (מ-1999).

זירת המאקרו

מדד שוק הדיור האמריקני פורסם היום לאחר פתיחת המסחר. המדד עלה יותר מהצפוי ל-15 נקודות בחודש יולי למרות צפי לעלייה ל-14 נקודות. ביוני המדד רשם 13 נקודות. "שוק הדיור מושך כיום פחות עניין בשל הדשדוש המתמשך והציפיות הנמוכות ממנו" מעריך כהנוביץ'.

בזירת הסחורות הוסיף הזהב לשבור שיאים של כל הזמנים וטיפס היום ל-1,607.9 דולר לאונקיה זאת כאשר המשקיעים מחפשים חוף מבטחים כהגנה מפני משברי החוב באירופה והחששות כי ארה"ב תתקשה להגיע לעסקה שתאפשר להעלות את תקרת החוב. במקביל, הנפט ננעל בירידה של 1.4% במחיר של 95.93 דולר לחבית.

נמשכת עונת הדוחות: צ'ק פוינט ו-IBM

צ'ק פוינט חברת אבטחת התוכנה הישראלית הנסחרת בוול סטריט פירסמה היום דוחות שיא לרבעון השני של 2011 ולפיהם זינקו הכנסותיה ב-15% והסתכמו ב-300.6 מיליון דולר לעומת צפי האנליסטים ל-296 מיליון דולר.

ענקית המחשבים IBM דיווחה על רווח של 3.03 דולר למניה, כפי שציפו בשוק לעומת 2.61 דולר ברבעון המקביל אשתקד.

ג'נרל מוטורס הודיעה היום כי היא תשקיע 328 מיליון דולר במפעל במישיגן בו ייבנו רכבים כבדים של שברולט ו-GMC. לפי התחזיות, המפעל החדש יביא ליצירתן של 150 משרות חדשות.

מניית הרשת החברתית לינקדאין ריכזה עניין לאחר שבבנק JP מורגן הורידו את ההמלצה על המנייה ל"ניטראלי" מ"קנייה".

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]