תוכנית נתניהו: דירות ותחבורה ציבורית מוזלת לסטודנטים

(עדכון) - הממשלה תרחיב את מכרזי "המחיר למשתכן" - תעניק לקבלנים הנחות של 25%-100% על הקרקע ■ תאפשר העלאת ארנונה על דירות ריקות ■ נתניהו: "אנשים לא סוגרים את החודש כי יש קרטלים ומונופולים" ■ הורידו את המצגת של נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (ג') מסיבת עיתונאים בה הכריז על תוכנית החירום לפתרון מצוקת הדיור, שהועברה בשידור חי כאן באתר "גלובס". תוכנית החירום של נתניהו מגיעה על רקע צעדות המחאה שהתקיימו אתמול, בהמשך לעצרת ההמונית בת"א במוצאי שבת במסגרת מחאת האוהלים. נתניהו מנסה בכך להרגיע את הציבור המוחה. במסגרת התוכנית הציג נתניהו מספר צעדים המכוונים לסטודנטים ולזכאי משרד השיכון.

"מצוקת הדיור בישראל היא מצוקה אמיתית, זה לא משהו מלאכותי שמישהו מפברק", אמר נתניהו בתחילת דבריו. "צעירים שמשתכרים, ידם אינה משגת לקנות דירה. הם נאלצים לגור אצל ההורים ועוד מעט ייאלצו לגור אצל הסבים. יש מחסור חריף בדירות וזיהיתי את הבעיה עוד כשהייתי שר אוצר. יש לנו מדינה קטנה ואנחנו עושים אותה עוד יותר קטנה כי יש מונופול ממשלתי בשם מינהל מקרקעי ישראל שמוציא את הקרקעות טיפין טיפין".

נתניהו טען כי צעדי הממשלה בשנתיים האחרונות כוונו לטיפול בביורוקרטיה ולביטול החלטות של ממשלות קודמות, כמו למשל ממשלת קדימה שאסרה בנייה במרכז הארץ או זירוז שיווקי קרקעות לבניית דירות, מה שהביא לעלייה חדה של 40% בשיווק קרקעות. "הפעולות האלה חשובות ומתחילות לשנות את המגמה במחירי הדירות", אמר נתניהו. "נתנו גם תמריצים לזירוז הבנייה ואנו רואים גידול בהתחלות הבנייה".

נתניהו התייחס לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל ולבנייה המואצת של 50 אלף דירות תוך 18 חודשים (באמצעות ועדות הדיור הלאומיות): "בשבוע הבא נשלים 2 שינויים ענקיים. נשחרר את החסמים לתכנון דירות ונשחרר את החסמים לשיווק הקרקעות לדירות. אנחנו עובדים על זה שנתיים".

תוכנית החירום - לחצו כאן כדי להוריד את המצגת של ראש הממשלה

לאחר מכן המשיך נתניהו בפירוט צעדי החירום שנועדו להקל על הסטודנטים, אשר מספר היום בישראל עומד על כרבע מיליון איש:

■ בניית 10,000 דירות חדשות במעונות לסטודנטים, כאשר הקרקע תינתן לקבלנים בחינם. "נלך על מכרז הפוך - נראה מי יתן את שכר הדירה הכי מוזל", אמר נתניהו.

■ הוזלת התחבורה הציבורית לסטודנטים ב-50% בכל הארץ (אוטובוסים ורכבות), במטרה להוציאם אל מחוץ למרכזי הערים. לפי נתניהו, "סטודנטים ייסעו מלוד לת"א ב-23 דקות". ההנחה תהיה לשנה אחת בלבד, באמצעות "כרטיס חכם" לסטודנטים. "לאחר שנה נבחן מה זה עושה לדפוסי המגורים", הוסיף לאחר מכן שטייניץ.

■ בניית דירות לשכירות מוזלת: המדינה תשווק קרקעות לבניית אלפי יח"ד חדשות במטרה להביא לשכירות מוזלת, כאשר ההנחה על הקרקע תהיה בשיעור של 25%-100%. מדובר ביח"ד שייבנו על "קרקע חומה", כלומר קרקע המיועדת למבני ציבור עירוניים (גני ילדים, בתי ספר ועוד). "כל ההוזלה תלך לדייר", הוסיף נתניהו.

■ הממשלה תפעל לבניית יח"ד ברכישה מוזלת במכרזי "המחיר למשתכן" של זכאי משרד השיכון, כאשר תינתן הנחה של 50% על הקרקע. לפי נתניהו, "זו הוזלה של 150 אלף שקל לדייר על הקרקע". יש לציין כי מכרזי "המחיר למשתכן" מיועדים אך ורק לזכאי משרד השיכון, המהווים מיעוט בקרב אוכלוסיית רוכשי הדירות ובפועל משפחות מרובות ילדים הן הנהנות העיקריות מההטבות הללו.

■ כחלק מהטיפול בבעיית 140 אלף הדירות הריקות בישראל, הממשלה תגביל את הפטור מארנונה על דירה ריקה ל-6 חודשים. כמו כן, הממשלה תאפשר לראשי הערים להגדיל את הארנונה על דירות ריקות כדי שמי שמחזיק דירות ריקות ישכיר אותן או ימכור אותן.

נתניהו: "למה אנשים לא סוגרים את החודש? בגלל הקרטלים"

נתניהו הבטיח כי הצעדים עליהם הכריז היום "יסובבו את המגמה לאספקת דירות, לנגישות של אוכלוסיות שונות לדיור שיהיה בהישג ידם. אלו פתרונות מעשיים". הוא התייחס ליוקר המחיה בישראל ואמר כי "אני אמון על תפיסה שאומרת שהאחרויות שלי כרה"מ והתפיסה הנכונה לישראל היא למזג כלכלה חופשית וצדק חברתי. הדרך היחידה לממן את החינוך והדברים האחרים בחיינו זה ע"י כלכלה צומחת. ראינו את מערב ומזרח גרמניה, ראינו את צפון ודרום קוריאה.

"למה לא נשאר לאנשים שום דבר בסוף החודש? כי יש קרטלים ומונופולים שמעלים להם את המחיר, פעם זה יוגורט ומוצרי מזון ופעם זה דיור. התחרות מורידה את המחירים ואין לנו בארץ תחרות על הדיור. אנחנו עושים מהפכות והנה המהפכה הראשונה. היעד שלנו הוא לא למקסם את הרווח על הקרקע אלא להיפך, לחתוך את המחיר על הקרקע. אנחנו לא רוצים לקבל עבור הקרקע מקסימום כסף; זו מהפיכה. המהפכה השנייה היא שהמדינה יוזמת דיור להשכרה ואינה משאירה לכוחות השוק בלבד ליצור דירות להשכרה. אנחנו נכנסים כמדינה למקום שהיה כשל שוק עם יוזמה לדיור להשכרה. המהפכה השלישית: אנחנו משתמשים בקרקע לא מנוצלת בתוך הערים ומשתמשים בה לדיור. אני מתכוון לקרקע חומה".

בתגובה לשאלה האם הממשלה פועלת מתוך פאניקה, ענה נתניהו: "כיוון שאני עובד על כך זו כנראה פאניקה שנמשכת הרבה מאוד שנים. דיברתי על זה עם ראש הממשלה שרון, כשהייתי באוצר. שנתיים וחצי אני ראש ממשלה ואני מוביל את המהלכים הללו. היו עוד דיונים בשנתיים האלה. האם אנחנו קשובים למחאה? ועוד איך! כי היא מוצדקת, ואני לא מדבר על טרמפיסטים. אני חשבתי שמחיר הקרקע גבוה הרבה לפני המחאות האלה. אני חשבתי שמחיר הקרקע גבוה הרבה לפני המחאות האלה. הלחץ היחיד הוא למציאת פתרונות לבעיות אמיתיות".

באשר לשאלה האם הוא מצפה שמפגיני האוהלים יקפלו היום את האוהלים ויסיימו את המחאה, ענה נתניהו: "זו מדינה חופשית, כל אחד יוכל להקים מאהל; בואו נפתור את הפתרונות". אטיאס נשאל על לוח הזמנים ליישום הצעדים, וענה: "אין צורך בחקיקה, זה ייקח מספר שבועות להביא את העניינים לביצוע. יש לנו מכרזים של 'המחיר למשתכן' באוויר עכשיו; אנחנו נתקן את חוברות המכרז לפני שיהיו זוכים".

תוכנית החירום של נתניהו
 תוכנית החירום של נתניהו

שטייניץ: "יהיו השלכות נוספות על שוק הדיור"

שר האוצר יובל שטייניץ נשא דברים לאחר ההכרזות של נתניהו ואמר כי מדובר בצעדים ש"יספקו פתרונות ל-20 אלף סטודנטים. אנחנו ניתן את הקרקע במחיר אפס, ע"י כך נוזיל את עלויות הבניה והתנאי יהיה הוזלה מפוקחת של מחירי הדיור במעונות. התוצאה של הדבר הזה תהיה קודם כל פתרון לסטודנטים שמתקשים לשלם שכר דירה, אך יהיו לזה השלכות חיוביות נוספות - אנחנו נפנה אלפי יחידות דיור שמושכרות על ידי אותם סטודנטים, שירצו לעבור לדירות מוזלות".

שטייניץ העריך כי פינוי הדירות המושכרות ע"י הסטודנטים ייעשה תוך "שנה, שנה וחצי", והדגיש: "ההטבה הזו היא לא רק לסטודנטים אלא תשפיע לטובה על שוק הדיור לכלל הציבור". שר האוצר העריך שוב שבתחילת 2012 צפויה התחלה של ירידה במחירי הדירות.

שר השיכון אריאל אטיאס, שהיה שותף לדיונים על תוכנית החירום, הוסיף כי הממשלה "תחייב יזמים להקצות דירות מוזלות לדיור בר השגה".