דמרי יוריד מחירים לזוגות צעירים: "המחאה מוצדקת, לבי איתם"

י.ח דמרי הודיעה היום כי תעניק מענקים של 45-100 אלף שקל לזוגות צעירים זכאי משרד השיכון ב-55 דירות בפרויקטים של החברה ברחבי הארץ

"אנחנו צריכים לחשוב לטווח ארוך, על עשרים השנים הבאות, לא רק על עוד שנה-שנתיים. לא רק שהמחאה החברתית על מחירי הדיור מוצדקת, לבי איתם, לכן אני גם רוצה לתת את חלקי", כך אמר הבוקר היזם יגאל דמרי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן הקרויה של שמו בשיחה עם "גלובס".

י.ח דמרי הודיעה היום כי תעניק מענקים של 45-100 אלף שקל לזוגות צעירים זכאי משרד השיכון ב-55 דירות בפרויקטים של החברה ברחבי הארץ. אם הביקוש יהיה גבוה מההיצע, תיערך הגרלה. כך למשל, יימכרו 10 דירות 4 חדרים בנתניה במחיר 1.14 מיליון שקל לדירה לאחר המענק, ומספר זהה של דירות באותו גודל ימכרו תמורת 860 אלף שקל בבאר-שבע.

"אני מצפה שגם יזמים אחרים יעשו את זה, ושגם הממשלה תירתם, שכולם ידחפו את העגלה קדימה", אומר דמרי. "הדרך הטובה ביותר שהממשלה יכולה לעזור באופן מיידי היא הפחתת המע"מ. אם דירה שמחירה עד 1.2 מיליון שקל תחוייב ב-5% מע"מ במקום 16% - המחיר יצנח ל-1.03 מיליון שקל, עוד לפני ההנחה הנוספת שלי".

היזמים לא ייקחו את ההפרש לכיס?

"הם לא יוכלו, אם תוגדר תקרה למחיר דירה לחישוב מע"מ מופחת".

את התוכנית שהציג ראש הממשלה רואה דמרי בחיוב. "זו התחלה. גם אם זה לא מספיק, אין פה קוסמות. אתה לא יכול לייצר פתרון למחר בבוקר. מדובר בכמויות גדולות של יחידות דיור שצריך לתכנן ולהוציא עבורן מכרזים ולקבוע קריטריונים. במקרה הטוב זה ייקח 3-4 שנים".

דמרי מוסיף כי "המציאות היא עגומה, המחסור בקרקע הוא עובדה קיימת, ולכן אני מניח שנושא הפינוי-בינוי יתפוס חזק בשוק בסופו של דבר. בינתיים, גם הליכי האישור של הוד"לים ייקחו שנים. רק הורדת המע"מ תתן פתרון מיידי".

בתור מי שבונה בפריפריה, ההצעות לעידוד הבנייה שם ישימות?

"מחירי הקרקע בפריפריה אפסיים גם כיום. הבעיה היא עלויות הפיתוח; לא מזמן זכיתי במכרז על קרקע ברגב בבאר-שבע לבניית 90 יחידות דיור ב-1.36 מיליון שקל בסך הכול, אבל למשרד השיכון שילמתי כמעט 120 אלף שקל ליחידה.

"משרד השיכון לא עושים טובות. הם צריכים לתת ליזמים לפתח לבד - זה יוזיל מאוד. להוציא היתר בנייה לוקח לי יותר זמן מאשר לבנות".

מרגישים האטה בשוק?

"יש האטה מסוימת בתקופה האחרונה ומרגישים שיותר אנשים יושבים על הגדר. התחושה היא של המתנה, שהם מחכים לניסים, אבל ניסים לא יהיו".