נתניהו שולח אתכם לפריפריה - אבל גם שם הארנונה גבוהה

מדד הארנונה גלובס ערך: בנשר, לוד וקרית גת תשלמו ארנונה זהה בין אם תגורו באזור היקר של העיר ובין שתגורו באזור הזול

ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון רוצים לשלוח את הצעירים המוחים לגור בדירות קטנות, בדגש על אזורים חלשים יותר בערים הגדולות.

נתניהו הזכיר במצגת שלו בשבוע האחרון ערים דוגמת לוד (23 דקות ברכבת לת"א) וקריית גת (25 דקות ברכבת לב"ש).

האם יש משמעות להצעות הללו גם בנוגע לתעריף הארנונה? עד כמה אחזקת דירות באותם אזורים חלשים ומרוחקים מוזילה את המס העירוני השוטף שמשלמים אותם שוכרי דירות או בעלי דירות במרכזי הערים?

הארנונה המוטלת על נכס מתייחסת לשטח הנכס - העיריות השונות גובות ארנונה שונה לכל מ"ר מעל סף מסוים. עיריית חיפה גובה למשל ארנונה שונה לדירה מעל 100 מ"ר, עיריית ירושלים גובה ארנונה שונה לדירה מעל 120 מ"ר ועיריית תל אביב גובה ארנונה שונה לדירה מעל 140 מ"ר. המ"ר הנוסף מעל התקרה שציינו מייקר את הארנונה בטווח של 10%עד 25%; אזור הנכס - האזור המוצלח ביותר בעיר מוגדר אזור א' . בחיפה ובירושלים מוגדרים 4 אזורים, בתל אביב מוגדרים 5 אזורים; סוג הנכס - וילה, דירה, צריף וכד'.

בדקנו את הארנונה המוטלת על נכס באזור טוב של העיר, כאשר השטח הוא עד 100 מ"ר לדירה, ואת הארנונה המוטלת על הנכס באזור זול יותר בעיר (לא הזול ביותר - אזור ג').

ניתן לראות שבתל אביב הארנונה באזור היקר יותר גבוהה ב-60% בהשוואה לאזור הזול יותר. בלוד - העיר האלטרנטיבית לתל אביב, אין הבחנה בין אזורים בעיר. בהשוואה בין הערים, בין האזור הזול בתל אביב לכל אזור שהוא בלוד, הפער בארנונה מצטמצם לפחות מ-20%.

גם בירושלים ובחיפה הפער בין האזורים השונים בעיר גבוה משמעותית יותר בהשוואה לפער הקיים מול האלטרנטיבה בבית שמש או בנשר. באזור הדרום, הארנונה בערים הסמוכות לבאר שבע גבוהה יותר בהשוואה לאזור החלש של באר שבע.

המתודולוגיה: חישוב עלות מ"ר מורכבת וכוללת מעלויות שונות, שברוב המקרים אינן מוכרות וזמינות. ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן בנתה טבלה עם נתון ממוצע, המתחשב בכל הפרמטרים המשפיעים על עלות מ"ר מושכר: שכ"ד חודשי (כולל העמסת שטח ציבורי), דמי ניהול, חניה, ארנונה ("מנורמלת" על מנת שתשמש בסיס להשוואה בין אזורים /ערים) ועלות אגרת שילוט.

ארנונה למר
 ארנונה למר

*** הכותב הוא מנכ"ל חברת ערך - מיסוי עירוני וניהול נדל"ן.