רן תלם: "סוד ההצלחה של 'רמזור' הוא הרלוונטיות"

דווקא ביום שבו צעדו המונים בהפגנת המחאה רשמה "רמזור" שיא רייטינג עונתי של 33.7% ■ סמנכ"ל התוכן של קשת, רן תלם, מסביר מדוע הסדרה רלוונטית דווקא בתקופה הזו

דווקא ביום בו צעדו 150 אלף ישראלים ברחבי הארץ, הגיעה "רמזור" לשיא צפייה מפתיע - רייטינג של 33.7% ו-843 אלף צופים.

"אסקיפזם?", אומר סמנכ"ל התוכן של זכיינית ערוץ 2 קשת, רן תלם, "בדיוק ההפך. שם הקוד המשמעותי ביותר בעינינו כרגע להצלחה של סדרה הוא רלוונטיות. אנחנו רואים את זה ב'רמזור', וראינו את זה גם בהצלחות אחרות כמו 'פלפלים צהובים' ו'חטופים'. דווקא ביום ההפגנות הגדולות, סצנת הפתיחה הייתה על הצורך בהשגת דרכון זר בגלל המצב בישראל, וזה היה לא יאומן. זו סדרה שהיא לגמרי 'עלינו', לא בהכרח כישראלים, אלא כבני אדם".

"רמזור" של קשת עומדת לסיים את העונה הנוכחית בקרוב כדרמה הישראלית המצליחה של העשור האחרון. לדברי תלם, לא מדובר בהצלחה מקרית של סדרה, אלא בתהליך מתמשך.

"הרבה מאוד שנים אנחנו רוצים להתייחס לדרמות כאל כלי משמעותי בלוח השידורים ולא כצורך רגולטורי בלבד", הוא אומר בשיחה עם "גלובס", "והקיץ היה שיאו של תהליך שהחל ב'חטופים', שהייתה הסדרה הראשונה של קשת שהייתה עוגן שעליו ישב לוח שידורים של ערב. הדרמה, לראשונה, הייתה הסיבה בגינה פתחו טלוויזיה".

לקראת העונה השלישית של "רמזור", אומר תלם, הייתה ציפייה גדולה, אולם הנתונים ללא ספק הפתיעו וללא ספק גם הניבו הכנסות. "אנחנו מתייחסים לכל תוכנית בקשת ככזו עם הצדקה מסחרית, כיחידה שתהיה בה הפסקת פרסומות, עם יכולת לכסות את ההשקעה".

על-פי ההערכות בשוק, נעה הפקת דרמה בין 90-150 אלף דולר לפרק. הסיטקומים, ובהם "רמזור", נמצאים בדרך קלה בקצה התחתון של ההשקעה, והדרמות בעליון. קשת הוציאה למעלה מ-150 מיליון שקל על סוגה עילית השנה.

לדברי תלם, "יש אילוצים רגולטוריים מאוד כבדים. ההוצאה מטורפת ביחס לשוק - זה נפח עצום. זה מספר גדול גם בהשוואה ליכולת שלנו לכסות ולהרוויח ממנו".

תלם מתייחס לעובדה כי על מנת שהשקעה בפיתוח והפקת דרמה תוכר על-ידי הרשות השנייה, יש חובה לשדרה באותה שנה בה הופקה וצולמה. אם לא, הסכום לא יוכר, ומיליונים יירדו לטימיון בכל הקשור למחויבויות.

"זו סיטואציה קשה פיזית להפיק ולשדר במסגרת אותה שנה", הוא אומר, "חלק מהדברים נעשים ממש בדקה ה-90. אם נתחיל לערוך ולתקן כמו שאנחנו רוצים, זה יביא לאי-עמידה במכסה".

- זו גם הסיבה בגינה למרות ההשקעה שלכם בדרמות, קניתם את הפורמט של "נשואים פלוס", שתעלה כבר השנה?

"הייתי בחזרה הגנרלית, והסדרה רלוונטית לחלוטין. קנינו כדי לעמוד בלוחות הזמנים, ולא היה שאר-רוח וזמן לעמוד בזמנים שקבעה הרגולציה. הסדרה צפויה לעלות עוד השנה".

- הצורך לעלות כבר השנה יפגע ברמת הסדרה?

"ברמת הדיוק, המקצוענות והזמן שאנחנו נותנים ליוצרים לא תהיה ברירה, וחלק מהדברים ייפגעו. אבל תהיה טלוויזיה טובה".

20 תוכניות בקנה

הדחיפות בהעלאת הסדרה מביאה לעריכתה תוך כדי שהותה באוויר, זאת גם על מנת לשפר אותה בהתאם לתגובות הקהל.

"ב'חטופים' אחרי שגמרנו לצלם צילמנו מחדש את סצנת החזרה לארץ, כי הרגשנו שצריך להגדיל. ב'פלפלים צהובים' הכנסנו את מהלך הפרקים 1 עד 4 לשני הפרקים הראשונים", מספר תלם. "גם ב"רמזור", אדיר מילר החליף ברגע האחרון את סדר שידור הפרקים ושלף עלילה שלמה מהפרק הראשון לעלילה".

ההצלחה של "רמזור" נטעה תקווה בקשת באשר לז'אנר. בימים אלה עובדים בקשת על למעלה מ-20 דרמות וקומדיות שישודרו בשנים הקרובות. החל מהשבוע הבא תשדר קשת לראשונה בכל אחד מימי השידור שלה דרמה או קומדיה.

אחרי "גבוה וגרינבאום", שעלתה בשבוע שעבר, תעלה השבוע "סברי מרנן" של רובי דואניס (טדי הפקות), קומדיה שעוסקת בארוחות שבת משפחתיות. גם יוצרי "עספור", חנן סביון וגיא עמיר, עובדים על סיטקום חדש עבור קשת.

עוד נודע כי כל 10 כותבי "ארץ נהדרת", הנמצאת בימים אלה בפגרה, מעורבים בכתיבה ופיתוח. דוד ליפשיץ ואסף גפן יצרו יחד עם אריק הניג את "שחקן זר", על שחקן כדורגל ישראלי שעובר עם משפחתו לאנגליה. עידו רוזנבלום ואסף שלמון כותבים קומדיה על זמר שמגלה שיש לו ילד שהוא צריך לגדלו לבד.

כמו כן יעלו עונות נוספות ל"פולישוק" ול"עבודה ערבית". בעולם הדרמות, בימים אלה מצולמת העונה השנייה של "חטופים", כמו גם של "פלפלים צהובים". כמו כן יעלו "סרוגייט", על מטפלים מיניים, "מצדה", העוסקת בטרקלין האח"מים בנתב"ג, ודרמות משפטיות, "אביגיל" של נפתלי אלטר ו"התובעת".

- האם הגל הזה נובע מהיערכות ל-7 ימי שידור?

"לא. אנחנו עובדים על הטלוויזיה שאנחנו מכירים. נשמח לימים נוספים, אבל אנחנו עושים את זה מתוך כוונה לשדר את זה עכשיו, בלוח המוכר לנו".

הדרמות הנצפות ביותר בטלוויזיה
 הדרמות הנצפות ביותר בטלוויזיה