בצל המחאה: אמון הצרכנים נפל ביולי לשפל של שנתיים

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, ירד ביולי ב-5.8 נקודות ל-77.5 נקודות ■ את המפולת יצר רכיב הערכת הצרכנים לגבי מצב המשק בהווה נוכח יוקר המחיה

מדד אמון הצרכנים של "גלובס", בשיתוף PwC Israel, ירד ביולי ב-5.8 נקודות ל-77.5 נקודות (100 = 1996) לאחר שעלה ביוני בשיעור מזערי, וירד במאי בכמעט 5 נקודות. לראשונה מאז יוני 2009 - לפני 25 חודשים - יורד המדד אל מתחת לרף 80 הנקודות.

מי שהוביל את המפולת הוא רכיב הערכת הצרכנים לגבי מצב המשק בהווה בצל המחאה על יוקר המחיה. המאזן נטו - קרי שיעור המשיבים שחושבים שמצב המשק טוב מינוס אלה שחושבים שהוא רע - צנח ביולי ב-21.6 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 41.4 נ"א, רמתו הנמוכה ביותר מאז קיץ 2009.

מצד שני, ובאופן מפתיע, המאזן נטו של רכיב הציפיות לגבי עתיד המשק ("מצב המשק בעוד חצי שנה") עלה ביולי ב-4.1 נ"א למינוס 17.1 נ"א. ייתכן שהציבור מתעל דווקא לרכיב זה את ההשפעה של נתוני המקרו החיוביים שמציג המשק. חשוב לזכור שהצרכן נשאל כאן לגבי סוגיה מופשטת, בוודאי בהשוואה לשאלות לגבי מצב המשק בהווה, והצפי לגבי המצב הכלכלי האישי.

המאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד חצי שנה ממשיך להיות חיובי - כלומר יש יותר אופטימיים מפסימיים. כמו ביוני, גם ביולי עומד הנתון החודשי השוטף על 5.4 נ"א.

בכל הקשור לנכונות לרכוש מוצרים בני קיימא (מכונת כביסה, מקרר וכו') בששת החודשים הקרובים, 28.6% מכלל המשיבים מתכננים מהלך כזה. לסיום נציין שייתכן שההתפתחות החשובה ביותר לגבי נתוני יולי היא הירידה הנוספת בשיעור הנכונות של הציבור לרכוש דירה - חדשה או מ"יד שנייה".

להורדת חוברת המדד

להורדת חוברת ריכוז נתונים