סוגרים את הטלוויזיה החינוכית?

כמה ירוויחו המנחים החדשים של "ערב חדש", ומהם המספרים שעומדים מאחורי התחנה?

50-50

כבר שנים שמשרד האוצר חג סביב הטלוויזיה החינוכית. מחכה לראות סימני חולשה, היסוס כלשהו, שיאפשר לתקוף את גוף השידור.

השבוע נחשף כאן כי במהלך המכרז על הגשת "ערב חדש" (כן, זה עדיין קיים), התערבו אנשי האוצר וביקשו להשוות את הציון שניתן למנחים על איכותם, לגובה הצעת המחיר שנתנו - 50% מול 50%. כך, למעשה, כשתצפו במנחי התוכנית מדי ערב בשעה 17:00, דעו לכם כי לא מדובר במנחים הכי טובים שהיו בהישג-יד, אלא כנראה בזולים ביותר.

האוצר יודע עד כמה חריגה דרישת המכרזים לתפקידי מגישים בחינוכית. הוא מבין כי משמעותו של הדבר הוא עיקור חשיבותה העיתונאית של התחנה. אך מבחינת האוצר, במיוחד עכשיו כשקיבל את דריסת הרגל הזו, לא מן הנמנע כי המטרה הסופית היא סגירת החינוכית. האמת שכפי שזה נראה כרגע, ככה זה לא כנראה לא יוכל להימשך.

24,500

כשמדברים על הנדל"ן של רשות השידור ועל מימונו לצרכי הרפורמה בשידור הציבורי, מתעלמים באלגנטיות מהטלוויזיה החינוכית והשטח שעליו היא קיימת. הסיבה לכך היא שבשטח בשכונת רמת-אביב, מול האוניברסיטה, אסור לגעת. השטח הועבר למדינה מקרן רוטשילד ב-1969, והיא הזהירה כי הוא חייב לשמש לצרכי חינוך בלבד.

"ערב חדש" זה חינוך? לא ממש. למעשה, דרישת חוק ה-DTT החדש היא כי רק 51% מתכני ערוץ 23 יהיו חינוכיים. אז אם כבר משדרים שם תוכניות שאינן עוסקות בחינוך במובן הקלאסי של המילה, למה לא להעביר לשם את כל מתחמי רשות השידור? את ההצעה הזו הציע כבר יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, אופיר אקוניס, ובעידודו, ראש הממשלה עוד עשוי לפעול בנושא.

האמת, קשה לדעת כמה שטח בדיוק משמש את החינוכית. מה שידוע הוא כי מתוך השטח, בלשכת רישום המקרקעין רשומים 24,500 מ"ר בבעלות קק"ל. ב-1993 הוכנה תוכנית לבניית עוד 54,819 מ"ר לגובה. על חכירת המבנה משלמת החינוכית רק על 13,466 מ"ר - רק על המבנים. כלומר, 3.5 מיליון שקל בשנה.

111.5 מיליון שקל

הסיבה היחידה שבגינה לא נסגרה הטלוויזיה החינוכית בשנים האחרונות היא המנכ"לית היוצאת, יפה ויגודסקי. מערכת קשריה ופעולותיה, על המסך והרבה יותר מאחוריו, טרפדו כל ניסיון לסגירה. עכשיו, עם עזיבתה, העיטים שבים לחוג.

ויגודסקי המשיכה לדחוף לרפורמה להבראת הגוף הזה, שבשנת 2010 עלה 111.5 מיליון שקל מתקציב משרד החינוך. אך למרות שהתקציב נוצל בקפידה, ואף הוחזר ממנו עודף מדי שנה למדינה - ההבראה המיוחלת לא הגיעה עד לרגע זה.

3

הטלוויזיה החינוכית משדרת היום על פני 3 ערוצי טלוויזיה - רצועה בערוץ 2 (שעושה לזכייניות כאב ראש), רצועה ארוכה ומשמעותית בערוץ 1 (שמצילה את הערוץ הראשון) וכמובן ערוץ 23.

יש לה נדל"ן טלוויזיוני שעולה על זה של כל גוף שידור אחר בישראל. לא בכדי, הדבר צורם לאנשי האוצר. עם הפיכתו של ערוץ 23 לערוץ פתוח עם השינוי החוקי של ערוץ עידן +, אולי הגיע הזמן לשינוי גם מבחינה זו.

500 שקל

ובחזרה ל"ערב חדש": שרה בק, אראל סג"ל ועידן קוולר - כולם אנשים מוכשרים. אבל כשתביטו עליהם, זיכרו כי שניים מתוך השלושה יקבלו סכום שבין 450-500 שקל, והשלישי קרוב ל-1,000 שקל לתוכנית. דן מרגלית, שיישב לידם, מקבל 2,200 שקל לתוכנית.