רוביני: "הורדת הדירוג לא תשפיע על תשואות אג"ח ארה"ב"

"נביא הזעם": "לא רואה סיבה להורדת דירוג האשראי של ארה"ב עכשיו, יותר מאשר לפני כמה חודשים" ■ לדבריו, "המהלך דרמטי, אבל תשואות האג"ח האמריקני יירדו בשנה הקרובה"

"אני לא רואה סיבה בנתונים הכלכליים להורדת דירוג האשראי של ארה"ב עכשיו, יותר מאשר לפני כמה חודשים", התייחס פרופ' נוריאל רוביני בריאיון ל-washingtonpost, להורדת דירוג האשראי של ארה"ב על ידי סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P, בסוף השבוע האחרון.

"מדינות רבות אחרות שואלות את עצמן עכשיו - 'למה S&P פגעו בדירוג של ארה"ב, ולא ייפגעו בשלנו? - ולכן סביר שנראו מימושים חדים בשוקי המניות במדינות רבות", הזהיר רוביני, אשר קיבל את הכינוי "נביא הזעם" לאחר שחזה את המשבר הכלכלי של 2008. מנגד, ציין רוביני כי "נתוני הגירעון של ארה"ב לא שונים כעת משמעותית מאשר לפני תקופה - הדבר היחיד שהשתנה, הוא שעכשיו יש סיכוי גדול יותר לתרחיש של 'מיתון כפול'".

בכל הקשור לאפשרות כי הורדת הדירוג של ארה"ב, תוביל לעליית התשואות של האג"ח הממשלתיות שלה ולמעשה תקשה על גיוסי ההון הממשלתיים, אמר רוביני בנחרצות כי "לא סביר שתשואות האג"ח יעלו יותר מדי - הפרדוקס הוא שביום שני התשואות דווקא עשויות לרדת".

"סביר להניח שנראה מכירה רצינית בשוק המניות, ולכן אנשים דווקא יעדיפו לפנות לאפיקים בטוחים יותר - כמו האג"ח הממשלתיות של ארה"ב", הסביר רוביני. זאת, לאחר שגם בשבוע החולף נראו ביקושים ערים לאגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב שעדיין נתפסות כנכס בטוח בתקופות של טלטלה בשווקים, בייחוד על רקע משבר החוב באירופה.

"זה אמנם אירוע דרמטי, אבל האפקט המרכזי יהיה על שוק המניות דווקא ולא על שוק האג"ח", המשיך רוביני. "בכלכלה הנוכחית - במסגרתה יש מיתון מתגבר, אינפלציה עולה, ריבית אפסית ורחשים של הקלה כמותית נוספת - התשואות של האג"ח הממשלתיות בארה"ב דווקא צפויות לרדת בשנה הקרובה, ולא לעלות. וזה ממש לא משנה מה S&P אומרים".

דבריו של רוביני נאמרים, נזכיר, לאחר שבסוף השבוע האחרון הורידה סוכנות דירוג האשראי S&P הורידה את הדירוג של ארה"ב, ברמה אחת לרמה של +AA. בכך, איבדה ארה"ב את הדירוג המושלם שלה - AAA - לראשונה בהיסטוריה. הסיבה: הגירעון התופח של ארה"ב. (הורדת הדירוג - לסיפור המלא)

אם לא די בהורדת הדירוג, S&P ממשיכה לשמור על תחזית דירוג "שלילית" לארה"ב, מה שמשאיר את הדלת פתוחה להורדות דירוג נוספות בהמשך. כלכלני S&P מעריכים כי הקונגרס יאריך גם בסוף השנה את תוכנית הטבות המס שהושקה עוד בתקופת ממשל בוש, מה שיקשה על צמצום הגירעון. האנליסטים מזהירים מפני הורדת דירוג נוספת, לרמה של AA, במידה וארה"ב לא תצליח לעמוד ביעדי הקיצוצים שהממשל הציב לעצמו בשנתיים הקרובות.