המשבר שנפל לשטייניץ מהשמיים

דיון חירום באוצר לאחר הורדת הדירוג בארה"ב

אולי לא נעים להגיד את זה, אבל המשבר הפיננסי שמתרחש עכשיו בארה"ב ואשר הדיו נשמעים בכל רחבי העולם, נפל משמיים על שר האוצר, יובל שטייניץ. בשעה קשה לשר האוצר, כשכל האש מכוונת אליו, הוא מקבל מתנה בצורת משבר עולמי שהוא לא קשור אליו, לא אשם בו ומחזק את כל טענותיו בדבר הימים הקשים שעומדים לפנינו, בעיקר אם נקבל את דרישות המוחים בשדרות.

בשעה שמאות אלפים הפגינו נגד המדיניות הכלכלית של האוצר, כינס אמש שטייניץ דיון חירום לצורך היערכות לאפשרות של קריסת הבורסה עם פתיחת שבוע המסחר באחד העם. בסביבתו של שטייניץ הגדירו את הדיון כהיערכות לקראת הסדר החדש שלאחר הורדת הדירוג לארה"ב.

בדיון נכחו בין השאר, סגן שר האוצר, איציק כהן; המפקח על הבנקים דוד זקן; המשנה לנגיד בנק ישראל, קרנית פלוג; יו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר; החשכ"לית באוצר מיכל עבאדי; הממונה על התקציבים החדש, גל הרשקוביץ' שנכנס היום לתפקיד; והמפקח על הביטוח ושוק ההון עודד שריג.

חלק ממטרת הדיון הייתה להסיט את תשומת הלב הציבורית מהמחאה שצוברת תאוצה. לפי הערכות, מדובר ביוזמה של שטייניץ וראש הממשלה לא היה מעודכן לגבי פרטיה. כמו כן, נציגיו לא הופיעו בה. עם זאת, בלטה במיוחד היעדרותו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. "הדבר לא תרם הרבה וניתן לומר שרק גרם נזק כי הוא הגביר את החששות ואת ההיסטריה", מסר גורם בכיר בירושלים. כמו כן, מעריכים הבוקר כי שטייניץ "ניסה להראות לכולם שהוא מחזיר לעצמו את ההגה הכלכלי". עם זאת, גורמים אשר נכחו בפגישה הגדירו אותה כ"מתבקשת".

בעלי תפקידים מתחלפים

בימים אלו שוררת במשרד האוצר אווירה כבדה מאוד. היום נכנס לתפקידו החדש הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ', מינוי שזכה לביקורות קשות שכן הרשקוביץ' לא בלט כרפרנט בריאות במשרד האוצר ולא במגזר העסקי - שם כיהן בתפקיד ניהולי בחברת המים והביוב של ירושלים ולאחרונה ניהל את פעילות ''אגד'' במדינות מזרח אירופה. יתרה מזו, הרשקוביץ' מקבל אגף תקציבים במצב רעוע, שנוהל בשנה וחצי האחרונות על ידי אודי ניסן, הנחשב לאחד הממונים החלשים ביותר שראה האגף. בתקופתו של ניסן נרשמו מספר משמעותי ומדאיג של עזיבות. האחרונה, של אחד מהסגנים החזקים ביותר, סגן בתחום הביטחון, רותם פלג.

אחרי שראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט להוציא מהאוצר את עבודת המטה לצורך השינויים המבניים כתשובה למחאה החברתית שמסרבת להירגע, דבר שנחשב לחסר תקדים, המורל במשרד נמוך וכמעט ולא נערכות עבודות תכנון. גורמים באוצר מסבירים כי הם ממתינים להגעתו של הרשקוביץ' ושל המנכ"ל החדש, על מנת להתחיל לעבוד, אך מסבירים כי יש באוצר אין סוף תוכניות מגירה, כמעט לכל תרחיש אפשרי.

באוצר סבורים כי הצוות החדש לא יוכל להתקדם ללא נוכחות פקידי האוצר בצוות רוטשילד, אך האירועים האחרונים מוכיחים יותר מכל כי האוצר בתקופת התפרקות, אין שם מנהיג והניהול הכלכלי יכול להתבצע ללא האוצר, או לפחות ללא הובלתו.

אחד מהביטויים לחולשתו של האוצר, הוא חוסר היכולת של השר למצוא מנכ"ל למשרד, לאחר עזיבת חיים שני, הנחשב לאיש המקצוע של המשרד. בעקבות סירובו של משה טרי לקבל על עצמו את התפקיד, הגיעו פניות למנכ"ל האוצר לשעבר ירום אריאב, שאף הוא סירב לחזור לאוצר.

בנוסף לכך, פועלת רשות המסים ללא מנהל, שכן יהודה נסרדישי צפוי לעזוב את המשרד כבר בחודשים הקרובים ושטייניץ עצמו ביטל את מינויו של משה אשר. גם שמו של אילן לוין, הממונה על השכר באוצר, עלה לאחרונה כאחד מהמועמדים הבכירים הפוטנציאלים לעזיבה בקרוב - הרוב תלוי בתוצאות המו"מ עם הרופאים והתמיכה שיקבל משטייניץ. לוין חייב לסיים את תפקידו רק באוגוסט 2012.