חברות ההחזקה תחת לחץ: מינוף גבוה ולחץ פסיכולוגי מטריד

חברות ההחזקה הן ברובן בעלות מינוף גבוה מהממוצע ■ נעם פימקו מפסגות מציע סקירה קצרה של חברות ההחזקות המרכזיות בשוק, ומה שעשוי לקרות בהן לאור המצב השורר כעת בשווקים

כידוע, חברות ההחזקה הן ברובן בעלות מינוף גבוה מהממוצע, ולכן מניותיהן מאופיינות בתנודתיות גבוהה ביחס לשוק, ובעיקר בתקופות של ירידות. בתקופות כאלה, לצד אפקט המינוף נוסף גם אפקט הלחץ הפסיכולוגי שמעצים את הירידות. אפקט המינוף גורם לכך שכאשר השווי הסחיר של החברות הבנות יורד, השווי של חברת האם יורד הרבה יותר.

את הדוגמה הטובה ביותר לכך ראינו במשבר הגדול בשנת 2008, בו ירדו מניות חברות ההחזקה בעשרות רבות של אחוזים, מעבר לירידות בשווקים. עם זאת, ב-2008 שרר גם משבר אשראי שהוביל לחששות רבים בנוגע ליכולת השגת מימון ומחזור חובות של חלק משמעותי מהחברות.

באופן טבעי, כרגע קשה לדעת מהו הכיוון שאליו הולכים השווקים בעולם בתקופה הקרובה, ולכן קשה גם לדעת לאן ילכו חברות ההחזקה, שלכל אחת מהן סיכויים וסיכונים משלה. כמובן שעליית התשואות באג"ח של החברות מצביעה במידה מסוימת על עלייה ברמת הסיכון שהשוק מייחס להשקעות אלו, אך אנחנו עדיין רחוקים מהמצב ששרר בשנת 2008.

לחץ מסוים נוסף שפועל כעת על מניות חברות ההחזקה, נוגע למחאה החברתית בארץ שכוללת הפניית חלק מהאש כלפי הטייקונים והחברות שבבעלותם. אנו מניחים כי הסכנה העיקרית שעשויה לנבוע לחברות מוועדת הריכוזיות שהקימה הממשלה, היא שינוי שיטת המיסוי על דיבידנדים - צעד שעל פניו נראה קיצוני, אך לאור האווירה כיום אי אפשר לפסול אותו.

לפניכם, סקירה קצרה של חברות ההחזקות המרכזיות בשוק, ומה שעשוי לקרות בהן לאור המצב השורר כעת בשווקים.

חברה לישראל

החברה לישראל שבבעלות עידן עופר היא הפחות ממונפת מבין חברות ההחזקה ובעלת חוסן פיננסי רב. מאחר שהשוק כבר הפנים את הבעיות ששבו ועלו השנה בצים לאור חולשת הענף, והואיל ושאר החזקותיה הקטנות (מלבד בזן) נמצאות בשלבים התחלתיים יחסית של ההשקעות, מנייתה תתנהג, להערכתנו, בהתאם להתנהגות מניית כיל.

דסק"ש

הירידות החדות בחברה המרכזית בתוך קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, נובעות מהיותה ממונפת יותר מהממוצע לחברות ההחזקה, לצד הירידות החדות במניית קרדיט סוויס וכן ירידות בחברות הבנות האחרות. לאור משבר החובות באירופה, בנקים אירופאים ימשיכו להיות תחת לחץ ולכן ישנה עדיין סכנה למניית דסק"ש, שאף הגדילה את חשיפתה לקרדיט סוויס באמצעות הלוואה של חצי מיליארד שקל (חלקה מאי.די.בי). הרגעת החששות לגבי קרדיט סוויס והשלמת מכירת מכתשים אגן יורידו לחץ מהמניה.

כלל תעשיות

כלל תעשיות, החברה הפחות ממונפת בקבוצת אי.די.בי היא גם בעלת תזרים יציב יחסית מהחברות בנות. לאחרונה דווח בכלי התקשורת כי המדינה תשאף להוריד את נתח השוק של מונופול המלט נשר החולש על 85% מהשוק, פרסום שהיווה טריגר לירידה במניית חברת ההחזקות. להבנתנו, אין כרגע חסמים על ייבוא מלט. אין לנו דרך להעריך האם מהלך כזה אכן יבוצע ומה תהיה השפעתו, אך נראה כי השוק כבר מתמחר פגיעה בנשר, ולכן עם הרגעות השווקים, הירידות בחברה עשויות להוות הזדמנות.

קבוצת דלק

גם לקבוצת דלק של יצחק תשובה יש כמובן תלות גדולה במצב השווקים. בעוד שדלק ישראל נמצאת תחת לחץ רגולטורי ונתח השוק של דלק רכב יורד, דלק ארה"ב מציגה ביצועים מצוינים. בקבוצת דלק קיים סיכון בהקמת מתקני הגז, אך בהנחה שאלו יוקמו בהצלחה בסופו של דבר גם הירידות בקבוצה עשויות ליצור הזדמנות (וזה מבלי לדבר על סיכויים לנפט בקידוח "לוויתן").

קרדן NV

מניית קרדן היא בעייתית בשוק יורד בשל העובדה שפעילותה מרוכזת באזורים מסוכנים יותר. במקביל לירידת המניה ראינו ירידה לא פחות חדה בחברה הבת המרכזית, GTC פולין. ייתכן שישנו כאן אובר שוטינג שכן פעילות החברה במזרח אירופה היא בפולין שמהווה מדינה חזקה יחסית. שאר פעילויות החברה הן בעיקר בסין, שעל אף הסיכונים הנובעים מאפשרות של בועת נדל"ן, פעילות החברה שם נראית כרגע טוב. קרדן פעלה נכון כאשר ביצעה סדרת מימושים שיצרו לה קופת מזומנים גבוהה, וזו תבטיח את החזר החובות בתקופה הקרובה.

הכותב הוא נעם פימקו, אנליסט בפסגות