עדיף כחול-לבן? משרד הביטחון ירכוש את נעלי הצבא מארה"ב

מסתבר כי "חוק הטקסטיל הביטחוני" שנועד להעדיף תוצרת מקומית אינו כולל נעליים צבאיות; "במדינות נאורות קונים רק תוצרת מקומית"

"חוק הטקסטיל הביטחוני" שעבר לפני שמונה חודשים בכנסת מכריח אמנם את זרועות הביטחון להעדיף מוצרי טקסטיל ממפעלים מקומיים גם אם הצעותיהם במכרזים היו גבוהות ב-50% מהצעות מקבילות בחו"ל. ואולם, החוק הזה אינו כולל נעליים ונעליים צבאיות בפרט - ואת המחיר ממשיכים לשלם יצרני הנעליים המקומיים.

כך, חברת "בריל" הישראלית דיווחה אתמול (ב') לבורסה כי משרד הביטחון הודיע לה כי ירכוש את רוב נעלי הצבא הדרושות לו מספק אמריקני בארה"ב החל משנת 2013. כך, אותה מדינה שמוציאה מיליונים על קמפיינים לעידוד רכישה של מוצרים כחול לבן, מעדיפה בעצמה תוצרת חוץ.

בדיווח לבורסה מסרה החברה כי בכוונתה לנהל מגעים עם משרד הביטחון "כדי לעמוד ביתר בהירות על משמעותה והשלכותיה של ההודעה", אולם גורמים בחברה כבר מביעים חשש כי יאלצו לפטר עובדים. "אם יש לנו הוצאות קבועות כמו ארנונה, שכירות וחשמל, ומנגד עובדים חצי מובטלים בגלל ההחלטה הזו של משרד הביטחון, אז ברור שלא ישתלם לי לייצר ולא נוכל להמשיך ככה", אמר ל"גלובס" אמנון כורך, סמנכ"ל הכספים בחברה. כורך דיבר על מה שהוא מכנה אבסורד: "אנחנו בעצמנו ניסינו למכור נעליים לצבאות בחו"ל, אבל במדינות נאורות מוכנים לקנות רק מחברות מקומיות. תנסה למכור נעליים לצבא האמריקני, נראה מה יגידו לך שם".

כורך מספר כי החברה ניסתה להפעיל לובי בכנסת כדי שחוק הטקסטיל הביטחוני יכלול גם נעליים, אבל הדבר לא צלח. הוא מתקומם על כך שמשרד הביטחון ממשיך לרכוש נעליים מארה"ב ואפילו מטורקיה, על חשבון מפעל ישראלי שמעסיק 50 עובדים בראשון לציון. "במשך שנתיים שגעו אותנו כי במשרד הביטחון ביקשו שנייצר את הנעליים שלנו בלי חומר שפוגע באוזון וכך עשינו, אבל אנחנו יודעים שהנעליים שמגיעים מטורקיה כן כוללים את החומר הזה". רק בדצמבר האחרון החליט משרד הביטחון כי בריל תייצר עבור צה"ל נעליים צבאיות בשנים 2011-2012, בעלות של 57 מיליון שקל לפני מע"מ. עכשיו, כאמור, את אותן נעליים ירכשו בארה"ב.

יצוין כי משרד הביטחון כבר החל לרכוש בארה"ב נעליים מתקדמות יותר עבור חלק מהמערך הלוחם בצה"ל, נעליים הדומות יותר לנעלי הרים. עם זאת, בחברת בריל מדגישים כי הם מייצרים זה מכבר נעליים מתקדמות ליחידות מיוחדות של צה"ל, כך שניתן לספק לצה"ל את מבוקשו בכל מקרה באמצעות היצרן המקומי.

יחימוביץ': אגיש חוק גם בעניין הנעליים

חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שיזמה את חוק הטקסטיל הביטחוני, אמרה היום ל"גלובס": "מדובר בהחלטה אומללה, אנטי חברתית ואנטי כלכלית שפוגעת ישירות בתעשייה הישראלית ומטה לחמם של עובדים רבים. למשרד הביטחון יש זכות מלאה לרכוש תוצרת הארץ בלי לפגוע בהסכמי הסחר הבינלאומיים כוחות הביטחון מוחרגים מהסכמים אלה. בכל זאת מעדיף המשרד להתנהג כמו פירמה עסקית פרטית ולא כחלק מממשלת ישראל ומיעדי המדינה. בכוונתי להניח חוק זהה לחוק הטקסטיל הביטחוני שחוקקתי כדי לאלץ את משרד הביטחון לרכוש גם הנעלה תוצרת הארץ. מדובר, לצערי, בתהליך ארוך, לחקיקת חוק הטקסטיל נדרשו 4 שנים".

ממשרד הביטחון נמסר: "משרד הביטחון מכבד ומקיים את החוזה שנחתם עם חברת 'בריל' עד סוף 2012. משרד הביטחון בוחן כל העת דרכים להתייעלות ולחיסכון, ובמסגרת זו גיבש במשותף עם חברת מקינזי אפשרות לרכישת נעליים מארה"ב שתביא לחיסכון של כ 40% בתחום זה. משרד הביטחון ימשיך להתייעל מחד ומאידך להיות המשרד המוביל בהעדפה לרכש כחול לבן, אזורי פריפריה וקו עימות".

גורמים במשרד ציינו כי לדרישות השונות להתייעלות הצבא יש מחיר, וזה לא בא לידי ביטוי רק בנעליים. הוצאות הרכש בכלל, אומרים הגורמים, קוצצו ב-3 מיליארד שקל. עוד מציינים הגורמים כי יש לקחת בחשבון שהמשרד מחויב להשתמש בסיוע הביטחוני באמצעות רכש גומלין בארה"ב.

רווח של 6.8 מיליון שקל

חברת בריל , הנמצאת בשליטת אליעזר בוסקילה ומשפחת גנזי, עוסקת בייצור, ייבוא ושיווק נעליים, בגדים ואביזרי אופנה, ובהפעלת רשתות חנויות "גלי", "סולוג" ו"כל נעל סנטר". בריל עדיין לא פרסמה את התוצאות לרבעון השני של 2011. המכירות הסתכמו ברבעון הראשון של השנה ב-100 מיליון שקל ובשורה התחתונה נרשם רווח של 6.8 מיליון שקל. פעילות החברה עבור משרד הביטחון מהווה כ-11.4% ממחזור המכירות של החברה בשנת 2010. החברה מספקת למשרד הביטחון נעלי צבא קלות ללוחמים, נעליים תקניות רגילות, ונעליים לחיילות.