המשקולת של כור

עסקת מכתשים היא קרן האור שבענן הרובץ על אי.די.בי, רק שהסינים לא יבריזו לדנקנר

המשקיעים בבורסה בת"א זכו היום לפסק זמן מהמפולת בשווקים, עקב השבתת הבורסה לרגל ט' באב. אבל לנוחי דנקנר לא הייתה הפריבילגיה הזו. עיניו היו נשואות אל עבר מניית קרדיט סוויס, שנסחרה גם היום בירידות שערים (נכון לשעות הצהריים), לאחר שהמפולת אמש בוול סטריט "גילחה" משוויה עוד כ-10%.

ההשקעה בקרדיט סוויס, שנחשבה להצלחה מסחררת של דנקנר עד לא מזמן, הפכה למשקולת עבור כור. מניית כור ירדה בעקבות הירידות בקרדיט סוויס בכ-50% מתחילת השנה, ותשואות האג"ח שלה זינקו לרמה ספקולטיבית של עד כ-10%.

ועדיין, לא הכל שחור. למרות הסנטימנט השלילי, צריך לזכור כי לצידם של כור ושל דנקנר עומדת עסקת ענק שנחתמה לאחרונה, בה צפויה כור למכור את השליטה ביצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן לידי כמצ'יינה הסינית. העסקה אמורה להסגר עד סוף אוקטובר, ואז תקבל כור 1.13 מיליארד דולר (רובם באמצעות הלוואת נון ריקורס).

סכום זה ישפר את איתנותה הפיננסית של כור , יאפשר לה להחזיר את ההלוואה שנטלה השבוע מבעלות השליטה, דסק"ש ואי.די.בי, על רקע ההפסדים מההשקעה בקרדיט סוויס, ובאופן כללי ייתן לה מרווח נשימה, כך, שגם אם הנפילה במניות הבנק השוויצרי תימשך, וכור תידרש לפירעון מיידי של ההלוואה שנטלה בגינן, יהיו לה המקורות להחזיר את הכסף.

בהקשר זה צריך לציין כי למרות שהסינים ובעלי המניות של מכתשים אגן כבר אישרו את עסקת המכירה, נראה שעדיין מרחפת מעליה עננה מסוימת של אי ודאות, שמתבטאת בכך שמניית מכתשים אגן נסחרת בדיסקונאט של יותר מ-5% לעומת מחירה בעסקה. הדיסקאונט הזה משקף כנראה חשש מסוים של המשקיעים לגבי השלמת העסקה.

כדי שזו תצא באופן סופי אל הפועל עדיין נדרש אישורן של רשויות בחו"ל, וגם אין להוציא מכלל אפשרות שהסינים, שידועים כבלתי צפויים, יערימו קשיים לאור ההתפתחויות הדרמטיות בשווקים.

לדנקנר וליתר בעלי המניות בכור לא נותר אלא לקוות שהעסקה תיסגר כמתוכנן, מה שיאפשר להם להימנע ממערבולת אפשרית, שהצרות הנוכחיות של כור - ההפסד הצפוי בדוחות והמגבלה על חלוקת דיבידנד - עוד עלולות להחוויר לידה.