פאניקה בבורסה: המעו"ף נפל ב-2.8% והבנקים ב-4.1%

שום מגזר לא היה חסין היום בפני ירידות: פרטנר צנחה 8.6%, סקיילקס ב-15%, כור ב-15.5%, אלביט הדמיה ב-16.3% ואמפל ב-15% ■ בכיר בשוק: "אין קונים. אפילו לא הכסף החכם"

אווירת המפולת נמשכת: לאחר פתיחה חיובית, התחדשו הירידות החדות בבורסה בת"א בהובלת מדד הבנקים והביטוח והסגירה היתה ברמות הקרובות לנמוך היומי, וזאת בעקבות ירידות בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט ומעבר לירידות גם באירופה. את הירידות במדד המעו"ף מובילה, כמו בימים האחרונים, מניית דיסקונט השקעות ואליה מצטרפת גם מניית פרטנר שצונחת לאחר פרסום דוחות חלשים.

אתמול, נזכיר, לא התקיים מסחר עקב ט' באב - עובדה שחסכה לפעילי השוק המקומיים את המפולת שנרשמה שלשום בוול סטריט. אירופה שפתחה בעליות עברה להיסחר במגמה מעורבת והחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאותתים על ירידות בפתיחת המסחר בעקבות נתון מאקרו שלילי שפורסם בארה"ב. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

"להגיד שהפאניקה התחדשה - זו מילה גדולה" אמר ל"גלובס" מורן צור, מנכ"ל מיטב טרייד לקראת סגירת המסחר. לדבריו, "אנו אומרים כבר זמן רב כי צפויות ירידות וראינו את זה בוול סטריט בסוף השבוע בצורה חדה. מזל שהיה פה אתמול ט' באב ונחסכה לנו התגובה לירידות אלה. המסחר היום התחיל בעליות על רקע הראלי המדהים שהיה אתמול בוול סטריט. כרגע השוק יורד בעקבות הירידות בחוזים בוול סטריט.

"אנחנו חושבים שנראה עוד עלייה ברמת התנודתיות, אך לא מצפים למיתון כפול. המרכיב המרכזי שאחראי לירידות הוא המרכיב הפסיכולוגי. לא קרה שום דבר מהותי בכלכלה הריאלית שמצדיק ירידה של 20%, עם כל הכבוד להורדת הדירוג של S&P, שאין לה שום משמעות מעשית אלא ליבוי סביבה של לחץ פסיכולוגי".

צור הדגיש כי "מי שימהר לצאת מהשוק היום - יתחרט, כמו שראינו שקרה למי שעשה זאת בשנת 2008. ראינו שנתיים של דוחות מצויינים בישראל ובעולם. עם זאת אני חושב שצריך להיזהר מחברות עם מינוף יתר. בהחלט יש הזדמנויות בשוק בהסתכלות לטווח ארוך. מי שמסתכל לטווח הזמן הקצר יצטרך להיות עם קיבה חזקה על רקע התנודתיות הרבה בשווקים".

אפקט ברננקי

צפו בגרף: תגובת השווקים בעבר לצעדי התמרוץ של ברננקי

בן ברננקי, נגיד הפדרל ריזרב האמריקני, הבטיח אמש לשווקים כי הריבית האפסית תיוותר על כנה לפחות עד 2013, ופירש בכך את התיבה "תקופה ממושכת". המדדים המובילים בוול סטריט, שרשמו שלשום את היום הגרוע ביותר מאז המשבר של 2008, הגיבו תחילה בירידות שערים אך בשעת המסחר באחרונה ניצת ראלי בניו יורק, ומדד הנאסד"ק זינק בנעילה ב-5.3%.

"אפקט ברננקי עדיין לא התחיל", אומר לנו פעיל בכיר בשוק. "תן לאנשים לעכל את זה קצת. אני לא הייתי נלחם בפד. תראו מה קרה בשתי ההרחבות הכמותיות האחרונות - עליות של עשרות אחוזים בשני המקרים".

הפעיל ציין כי השוק המקומי סובל ממחזורי מסחר נמוכים, ולכן הירידות החדות במניות: "יש פדיונות בקרנות; הציבור מוכר וככה זה נראה. אין קונים. אפילו לא הכסף החכם. המחזורים נמוכים יחסית ליום כזה של ירידות. השוק המקומי סובל מהיעדר קונים וכל מוכר הכי קטן מפיל את השוק".

נקודת כניסה טובה?

כלכלני מריל לינץ' כתבו בסקירה מיוחדת לאחר הודעת ה'פד' כי "אם אתם מחכים לנקודת כניסה טובה יותר - זה לא עומד לקרות". למעשה, מפרשים במריל לינץ', הבנק המרכזי האמריקני אותת למשקיעים כי אין להם מה לחפש במקום אחר, וכי הוא יעשה הכל על מנת לתמוך בכלכלה. על פי כלכלני מריל, התוצאה הישירה המיידית של הודעת ה'פד' היא עצירת הרס הביטחון של הצרכנים והעסקים כתוצאה מצניחה במחירי המניות.

בהתייחסות ספציפית לאירועים הפנימיים בישראל, העריכו אתמול כלכלני סיטי כי "תנועת המחאה בישראל מאיימת על הראלי בשוק המקומי. ההשלכות הפיסקליות של תנועת המחאה עדיין אינן ברורות, כאשר נראה שהשוק הישראלי לא מתמחר את העלאות הריבית במשק".

אך על הבורסה משפיעה לא רק הטלטלה העולמית אלא גם גורמים פנימיים, כמו למשל המחאה החברתית שמאיימת לפרוץ את מסגרת התקציב. כלכלני סיטי התייחסו לסוגיה זו אתמול ואמרו כי התגובה של ממשלת ישראל בראי המחאה עוד מתגבשת, אולם הם מעריכים כי צעדים להגברת התחרותיות במשק ו"צמצום הקרטליזציה", אינם בלתי נמנעים. וזאת, במגוון סקטורים - בדגש על תחום המזון, הקמעונאות, הבנקים והטלקום.

מכה קשה לפרטנר

לא קשה היה למצוא היום מניות שנופלות בחדות בבורסה. חברת פרטנר פירסמה היום דוחות חלשים ולפיהם הרווח הרבעוני צנח ב-30% ל-205 מיליון שקל שהם 1.32 שקלים למניה, בעוד שבשוק ציפו ל-1.7 שקלים למניה. עיקר הפגיעה נבעה מהורדת דמי הקישוריות וביטול קנסות היציאה. פרטנר הזהירה כי הרווח במחצית השנייה יהיה נמוך משמעותית מהמחצית השנייה של 2010 והודיעה כי היא מקפיאה חלוקת דיבידנדים.

כור שבשליטת דסק"ש עדכנה לפנות בוקר כי מכרה בימים האחרונים - ימי משבר כזכור - מניות קרדיט סוויס בתמורה לסך כספי של כ-918 מיליון שקל. החברה מסבירה כי נכון להיום, היא מחזיקה בכ-29.7 מיליון מניות של הבנק השוויצרי - מניות השוות לפני מחיר הנעילה של המניה אמש בוול סטריט כ-900 מיליון דולר (כ-3.19 מיליארד שקל).

פריגו היתה המניה היחידה מבין מניות מדד המעו"ף שסגרה את היום ביררוק, זאת בעקבות סגירת פער חיובי עימו שבה מניו-יורק. מנגד, טאואר וסלקום יורדות עקב פערים שליליים.

מניות הבנקים רושמות ירידות חדות, "בהשראת" מניות הפיננסים בעולם שנמצאות בחזית הירידות. בהקשר זה נציין את לאומי ופועלים , הבנקים הגדולים בישראל. בשוק חוששים גם מפגיעה ביכולת הבנקים לחלק דיבידנדים, נוכח הירידה החדה במניות ואגרות החוב של החברות הנשלטות ע"י הטייקונים הגדולים במשק. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

כיל שבשליטת חברה לישראל ממשיכה לבצר אחיזה בהודו: לאחר שדיווחה בתחילת השבוע על חוזה למכירת מיליון טון אשלג, מדווחת היום החברה כי נחתמו הסכמים נוספים עם לקוחות בהודו בדבר אספקת 415 אלף טון אשלג, כולל כמות אופציונאלית בהיקף 25 אלף טון.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]