מה יש לאנליסטים לומר אחרי קריסה של 42% במניית טבע?

למרות צניחה של 42% במחיר המניה של החברה, האנליסטים עדין ממשיכים להמליץ על קניה של המניה ■ "האנליסטים התאהבו במניה, ולכן לא חזו את הירידה", אמר מרצה לכלכלה באוניברסיטת מישיגן

מניית טבע תמיד נחשבה למניית העם בישראל, אבל כנראה שלא רק הישראלים מאוהבים במניה של טבע. למרות ירידה של 42% בערך המניה בשנה האחרונה, אנליסטים רבים עדין מעניקים המלצת "קנייה" למניה. לפי נתוני סוכנות בלומברג, אף אחד מ-32 האנליסטים המסקרים את טבע לא המליץ למכור את המניה כשהייתה בשיא שלה בחודש מארס 2010, וגם היום אף אחד מהם לא ממליץ למכור.

"הם לא חזו את הירידה במניה בגלל שהם התאהבו בעליות שהיא רשמה בעבר", אמר אריק גורדון, מרצה בבית הספר לעסקים באוניברסיטת מישיגן. "זה קשה בשבילם לעבור מהמלצה של "לקנות" להמלצה של "החזק", כי בעצם זה לא שונה מהמלצת 'מכירה'", הוסיף גורדון, מומחה לשוק התרופות. "קל יותר מבחינת האנליסטים להגיד שהשוק הגיב בצורה חריפה מדי, מאשר להודות שהם טעו".

האירוניה בסיפור היא שבגלל שהמחיר של המניה כל כך נמוך כרגע, התחזיות לעליות רצופות במחיר המניה עשויות להתממש, כך מעריך רוני גל, אנליסט מסטנפורד סי. בירנשטיין ושות'.

המפולת החלה במארס 2010 כשחברת טבע הכריזה על רכישת חברת התרופות הגנריות הגרמנית רציופארם תמורת 3.63 מליארד אירו. באותה תקופה החליטו ממשלות ברחבי אירופה, כחלק מהקיצוצים בתקציבים שלהן, להפחית את סבסוד התרופות. בנוסף, קמה מתחרה חדשה לתרופה הכי מצליחה של החברה, הקופקסון, כשבספטמבר אושרה תרופת הגילניה של חברת נוברטיס , לטיפול בטרשת נפוצה בדרך של בליעה.

טבע תפספס התחזיות לרבעון הרביעי?

מכירות החברה ירדו השנה בצורה דרסטית בארה"ב, עקב בעיות ייצור וחוסר מוצרים חדשים. והגרסה האוראלית של טבע לטיפול בטרשת הנפוצה - הלקווינימוד - רשמה תוצאות מאכזבות בשני ניסויים קליניים, בייחוד כשמשווים אותה לניסויים בתרופת ה-BG-12 של ביוג'ן . בעקבות כך, המשקיעים מטילים ספק ביכולתה של טבע לעמוד בתחזיות הרווח שלה ברבעון הרביעי השנה.

מניית טבע ירדה אמש בוול סטריט ב-1.51 דולר שהם כ-3.8%, ונסגרה במחיר של 38.25 דולר למניה. כשהשיא היה, כאמור, במארס 2010 אז רשמה המניה מחיר של 64.54 דולר. אבל כנראה שהאנליסטים עדין אופטימיים באשר לעתידה של טבע: קן קסיאטור, אנליסט מחברת קווין ושות', מעריך שבמהלך ה-12 חודשים הבאים, המניה תעלה מעבר ל-50 דולר למניה.

על פי קסיאטור, הרקע לתחזיות הללו הוא היכולת של טבע בשכנוע המשקיעים לגבי חוזקן של התרופות לטרשת נפוצה. "טבע מוכרת פי 7.8 מהערכות הרווחה שלה, לעומת ממוצע של 10.8 אצל 20 חברות התרופות הכי גדולות בעולם", אומר קסיאטור. "ההנחה הזו לא מוצדקת, בהתחשב בהשפעה של זה על הגידול בהכנסות של החברה".

אופטימיות מול פסימיות

למרות שיש קונצנזוס בקרב האנליסטים בקשר להמלצה שלהם על מניית טבע, יש חילוקי דעות ברורים באשר לביצועים העתידיים של המניה. מצד אחד, ישנם אנליסטים הטוענים שלמרות הכישלון של הלקווינימוד בניסויים הקליניים, המחיר הנמוך של המניה יעודד אנשים לקנות אותה, וכל מה שצריך על מנת שזה יתממש זה ניצחון של חברת טבע בתביעה של הפרת פטנט על הקופקסון, דבר שיובל להגברת הביטחון של המשקיעים בחברה, ויוליד עליה ממושכת במחיר המניה בחצי השני של השנה.

אבל מצד אחר, יש אנליסטים הטוענים שהכשלון של הלאקווינימוד טרף את הקלפים מבחינת טבע, בנוסף תוצאות שיתפרסמו לקראת סוף השנה של נסוי של הקופקסון מול מתחרה פטינציאלי בטיפול בטרשת נפוצה, עלול להוריד את הציפיות של המשקיעים.

אבל אפילו האופטימים בין האנליסטים נתקלים במשקיעים מאוד לחוצים ופסימים. היטיב לבטא את זה אחד המשקיעים של החברה כשאמר "תיק ההשקעות שלי הגיע למצב של 'תקווה ותפילה'".