בקשה לייצוגית נגד טיב טעם: מפרה צו פיקוח במחירי חמאה

לטענת התובע, הרשת מוכרת 200 גרם חמאה במחיר העולה על המחיר המקסימלי הקבוע בחוק

אחרי הקוטג', מגיעה החמאה. לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בסוף השבוע בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רשת המזון טיב טעם, בטענה כי היא מפרה את צו הפיקוח על המחירים במכירת חמאה, בכך שהיא מוכרת חבילות של 200 גרם חמאה במחיר העולה על המחיר המקסימלי הקבוע בחוק.

באמצעות עורכי הדין ניר מילשטיין ונועם מחלב ממשרד שניצר, גוטליב, סאמט ושות' טוען התובע הייצוגי, דני כלב, כי צו הפיקוח קובע כי המחיר המרבי של 100 גרם חמאה הוא 3.70 שקלים.

לטענת התובע, בבדיקה שערך בקרב רשתות המרכולים הגדולות והמוכרות, ביניהן שופרסל, מגה ורמי לוי, הוא גילה כי כולן מקפידות לקיים את הוראות החוק, ואף מוכרות חמאה במחירים נמוכים מן המחיר המרבי. ואולם, טוען כלב, אצל טיב טעם מצב הדברים שונה בתכלית: לדבריו, החברה אמנם מוכרת חבילה של 100 גרם חמאה במחיר של 3.70 שקלים, אבל חבילות של 200 גרם, שמחירן המקסימלי אמור להיות 7.40 שקלים, נמכרות על-ידי הרשת במחירים שנעים בין 7.70 ל-8.30 שקלים.

לטענת התובע, טיב טעם לא מסתפקת רק בייקור חבילת חמאה 200 גרם, אלא גם "מנתבת" לקוחות לקנות את החבילה היקרה יותר, על-ידי מצג מטעה של מחיר יקר יותר לחבילה בת ה-100 גרם. כך, לדברי התובע, בטיב טעם מדביקים על חבילה של 100 גרם - שכאמור נמכרת בקופות במחיר המפוקח של 3.70 שקלים - תווית מחיר של 4.43 שקלים.

בצורה כזו, נטען, הלקוח התמים חושב כי מחירה של חבילת 100 גרם הוא כזה, בעוד מחיר 200 גרם נע בין 7.70 ל-8.30 שקלים, שהינו לכאורה משתלם יותר.

בדרך זו, טוען התובע, נהנית טיב טעם שלא כדין משני העולמות: מצד אחד, היא יכולה לטעון כי חבילה של 100 גרם נמכרת בקופה במחיר המרבי המותר; ומצד שני, היא מנתבת את לקוחותיה לקנות את החבילה של ה-200 גרם, שנראית זולה ביחס לחבילה של ה- 100 גרם.

לאור האמור, מבקש התובע מבית המשפט לחייב את טיב טעם להשיב ללקוחותיה את ההפרש בין המחיר בו מכרה את החמאה בפועל לבין המחיר המרבי המותר על-פי צו הפיקוח. לדבריו, על-פי חוק תובענות ייצוגיות מדובר בכלל הלקוחות שרכשו חבילת חמאה של 200 גרם במהלך 7 השנים האחרונות.

לדברי התובע, אין ולא יכולה להיות לו כל דרך לאמוד את ממספרם ואת היקף הסכום הכספי בו מדובר, אך מדובר במיליוני שקלים.

דוברת רשת טיב טעם, דניאלה רייבנבך, מסרה כי טרם התקבלה במשרדי החברה התביעה הייצוגית הנ"ל, וכי "אנו נגיב עם קבלתה".