נאור ציון מתנצל: "יש לי כבוד גדול לעדה הצ'רקסית"

גורמים בעדה הצ'רקסית התלוננו לערוץ 10 על דברים שנאמרו בפרק של "החברים של נאור", לפיהם "צ'רקסים זה ערבים שבאים לזרוק אבנים" ■ ציון: "הסדרה היא בדייה ולא דעה פרטית"

לפני כשבועיים שודר בערוץ 10 פרק של הסדרה הקומית "החברים של נאור", שהיה כולו מחווה לסרטי אימה. בפרק המדובר החברים של נאור נתקעים עם הג'יפ באמצע לילה סוער ליד יער ומתלבטים אם לצאת מהרכב ולחפש בית ממנו ניתן יהיה להתקשר. דדי (יובל סמו) מסרב תחילה לצאת מהרכב ואומר: "רק זה מה שחסר לי, שאיזה צ'רקסי יאנוס אותי ביער". בהמשך הם נקלעים לבית מסתורי, ובמסגרת חילופי דברים בין החברים ובין בעלת הבית המסתורית (יונה אליאן) היא מזהירה אותם ואומרת: "צ'רקסים זה ערבים שבאים לזרוק אבנים".

בעקבות התבטאות זו שלחו גורמים בעדה הצ'רקסית מכתב תלונה לערוץ 10, בו נכתב כי "בפרק האחרון של הסדרה השתמש התסריטאי של התוכנית במילים גזעניות כנגד העם הצ'רקסי. מילים פוגעניות בהן הוא מציג את הצ'רקסים כאנסים, גנבים, מיידי אבנים ועוד. אנו דורשים התנצלות פומבית ומיידית! חופש הביטוי אצל יוצרי הסדרה הפך להיות חופש הביזוי וחופש ביטוי הגזענות! מדינת ישראל מטיפה לעולם על תקשורת אנטישמית - ובמקביל היא יוצרת תקשורת פנימית וגזענית".

בנוסף, צ'רקסים מכפר כמא שבצפון ביקשו וקיבלו רישיון להפגנה נגד ערוץ 10, אותה תכננו לערוך לפני משרדי הערוץ בבית הורד שבגבעתיים.

הקומיקאי נאור ציון, שיוצר, מביים ומככב בסדרה, התנצל היום (א') בפני העדה הצ'רקסית ואמר: "האמונה שלי היא שאם מישהו נפגע, גם אם בעיניי בצדק וגם אם לא, היא שקודם כל צריך להתנצל. יצא לי להופיע בפני העדה הצ'רקסית לפני מספר שנים, ומדובר באנשים הנחמדים ביותר שיש למדינת ישראל להציע.

"יחד עם זאת, צריך לזכור שבדרמות, סרטים וקומדיות לא צריך להתייחס ביותר מדי רצינות לבדייה העלילתית שמתרחשת. בפרק הספציפי הזה, שהיה פרק אימה, החברים הלכו לאיבוד ביער אי-שם בצפון, והגיעו לביתם של רוצחים מ-1936.

"אני יכול לזכור הרבה סרטי קולנוע שהגיבורים והדמויות אמרו דברים שיכולים להתפרש כגזענות נגד יהודים, אך היה לי ברור, ולא חשבתי מעולם לקחת זאת באופן אישי, מכיוון שמדובר בסרט עם דמויות בדיוניות ולא בדעה פרטית".

לדברי נאור, "יש לי כבוד גדול מאד לעדה הצ'רקסית, וכמו שאמרתי, מדובר באנשים מקסימים במיוחד".

מערוץ 10 נמסר: "הסדרה 'החברים של נאור' היא קומדיית מצבים שעוסקת בענייני היומיום של צעירים, ואין לייחס לנאמר מה מאום מלבד הסאטירה והקומדיה, שכידוע עושה לא פעם שימוש קומי בסטריאוטיפים, כפי שבא לידי ביטוי במספר פרקים של הסדרה. אנו מתנצלים באם מישהו נפגע, ולמותר לציין כי אין ולא היתה שום כוונה לפגוע באף אדם".