נדל"ן כחול-לבן: שבוע של תיקונים במניות הסקטור

וילאר היא היחידה בעלת תשואה חיובית ונאה ב-2011 ונסחרת סמוך לשער השיא ■ גם מנופים בלטה לחיוב ■ בין החברות שפרסמו השבוע דוחות: אמות, נכסים ובנין ובריטיש ישראל

מניות הנדל"ן תיקנו בשבוע שחלף את ירידות השערים שהציגו הן והבורסה בכלל בשבוע שקדם לו. ההתאוששות הזו הייתה נאה, גבוהה מהעלייה שנרשמה השבוע במדד המעו"ף, והעליה הגבוהה יותר נרשמה במדד נדל"ן כחול-לבן , על רקע פרסום דו"חות הרבעון השני אצל חלק ניכר מהחברות בו. וילאר , כהרגלה, ממשיכה להיות עמוד האש ההולך לפני המחנה - כשהיא היחידה בעלת תשואה חיובית (ונאה) ב-2011, וגם נסחרת סמוך לשער השיא.

‏בגל העליות השבוע (למעט רבוע כחול נדל"ן ), מנופים , שלא פרסמה דו"חות, בלטה יותר מכל, ולחיוב - להבדיל מהדיווחים בעניינה בתקופה האחרונה: על רקע דיווח מסוף השבוע הקודם, לפיו הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות אישר להעביר זכויות ממשאבי נפט וגז לשמן, בה מחזיקה מנופים 25%. האישור תדלק את העליות במניה ביום ראשון, והחזיק אותה מעל המים לאורך כל השבוע.

‏‏בין חברות המדד שדיווחו השבוע ניתן למצוא את אמות , נכסים ובנין ובריטיש ישראל . המשותף לכולן הן היותן חברות נדל"ן מניב המעניקות ממד דפנסיבי למדד ומצביעות על יציבות בתחום השכירות. בין הקווים המשותפים בדו"חות ניתן לזהות את ההצמדה למדד והשפעתה על ההכנסות (שערוך חוזי השכירות וערך הנכסים בהתאם) וההוצאות (הלוואות צמודות).

‏מה שעשוי להעיב על התמונה הוורודה הזו היא הסלמה בדרום, שמרביתה לא הספיקה להשתקף בבורסה ביום חמישי. עננה נוספת (אך לא מידית) היא ביטול אפשרי של ההפחתה בשיעור מס החברות, כתוצר אפשרי של המחאה בציבור. הפחתה זו, נזכיר, כבר סידרה לחברות האלה רווח חד-פעמי בדו"חות הרבעון השלישי של 2009, וביטולה צפוי לפגוע בהון העצמי שלהן.

‏בחזרה לנכסים הריאליים, רכשה השבוע קבוצת עזריאלי מחצית מקניון עיר ימים בנתניה מידי אזורים תמורת 350 מיליון שקל, שאמורים לגדול ל-390 מיליון שקל עם ההשקעה בהשלמת בנייתו. את הבעלות בקניון בדרום-מערב העיר תחלוק הקבוצה עם שיכון ובינוי, שלא מימשה את זכות הסירוב שלה.