רשמית: מנצ'סטר יונייטד הגישה בקשה להיסחר בבורסה בסינגפור

משפחת גלייזר תנפיק כ-30% מהאחזקות של אלופת אנגליה לציבור, בניסיון להקל על החובות שעומדים על יותר מחצי מיליארד ליש"ט; האם זה ישתלם למשקיעים?‏‎ ‎המומחים טוענים שלא

אחרי חודשים ארוכים של ספקולציות, עכשיו זה רשמי: האחזקות של מנצ'סטר יונייטד חוזרות באופן חלקי לידי הציבור, לראשונה מאז רכשה את המועדון משפחת גלייזר האמריקנית בשנת 2005. לפי פרסומים בתקשורת בבריטניה, החלו הגלייזרים באופן מעשי בהליך הנפקה בבורסה של סינגפור, כשהמניות יחלו להיסחר כבר בתחילת הרבעון הרביעי של 2011.

‏‏על-פי הערכות, ינפיקו הגלייזרים עד 30% מאחזקותיה של אלופת אנגליה, בניסיון לגייס לקבוצה כמה מאות מיליוני ליש"ט. ההנפקה תתבצע לפי שווי של בין 1.7 מיליארד ליש"ט ל-2 מיליארד ליש"ט.

‏באנגליה טוענים כי המטרה העיקרית של ההנפקה, מבחינת ראשי יונייטד, היא להתמודד עם החובות העצומים של המועדון, שמסתכמים ביותר מחצי מיליארד ליש"ט, וגובים מהמועדון דמי ריבית של כ-45 מיליון ליש"ט בשנה. חובות העתק נוצרו בעקבות הרכישה על-ידי משפחת גלייזר ב-2005, עבור 790 מיליון ליש"ט, שהתבצעה באמצעות הלוואות ומינופים שונים אותם לקחו הגלייזרים.

ההחלטה להנפיק מניות דווקא באסיה נובעת מכמות האוהדים הגדולה של יונייטד ביבשת: ממחקר שהזמינה הקבוצה לפני שנתיים, עולה כי 190 מיליון מתוך כלל 333 מיליון האוהדים שלה ברחבי העולם הם מאסיה. בנוסף, הגלייזרים מעדיפים שיונייטד לא תיסחר בבורסות במערב שסובלות בשנים האחרונות מתנודות חריפות, זאת בניגוד לכלכלה המעט יציבה יותר במזרח.

‎‏"השקעה לא אטרקטיבית"

‎האם רכישת מניות של מנצ'סטר יונייטד תהיה עניין משתלם למשקיעים הפוטנציאליים? לא בטוח. האנליסט רוג'ר טאן, סגן הנשיא של בית ההשקעות הסינגפורי ‏SIAS Research‏, טוען כי "לאהוד קבוצת כדורגל זה לא כמו להשקיע בקבוצת כדורגל. בסופו של יום, מי שיקנה מניות של מנצ'סטר יונייטד יצפה לקבל החזר כלשהו על ההשקעה שלו, ואם מסתכלים על הנתונים האובייקטיבים של המועדון - על הדוחות הפיננסיים, על המאזנים ועל הרווחים - אנחנו לא רואים מספרים טובים". את עונת ‏‎2009/10‎‏ סיימה יונייטד עם הפסד תפעולי של 79 מיליון ליש"ט.

בראיון לאתר ‏channelnewsasia‏, הוסיף טאן: "אם הקבוצה כורעת תחת עומס חובות, ומטרת ההנפקה היא לכסות את אותם חובות - אז עבורי מדובר בהשקעה לא אטרקטיבית".

‏עיתון ה"פייננשל טיימס" מפרסם כי פיטר לים, המיליארדר הסינגפורי שניסה בשנה שעברה לרכוש את ליברפול, כבר קיבל פנייה להיות אחד מהמשקיעים העיקריים במסגרת הליך ההנפקה. יחד עם זאת, לים עדיין מתלבט, כיוון שלטענתו, הערכת השווי של המניות גבוהה מדי. יש לציין כי מוקדם יותר השנה, העריך המגזין "פורבס" את שווייה הכולל של יונייטד ב-1.13 מיליארד ליש"ט, כ-570 מיליון ליש"ט פחות מהשווי המינימאלי שמתכוונים הגלייזרים לקבוע למועדון בסינגפור.