HSBC: "השווקים רק מתחילים לגלם השלכות ההאטה"

סטיבן קינג, הכלכלן הראשי של בנק HSBC: "אי-נקיטת צעדים פוליטיים מותירה את המערב במקום גרוע יותר מזה של יפן" ■ "אנחנו לא בשפל הגדול של שנות ה-30, אך גם רחוקים מ'עסקים כרגיל'" ■ "היכולת של המערב להתמודד עם זעזועים ירדה באופן מפחיד"

סטיבן קינג, הכלכלן הראשית בבנק הבריטי HSBC, מזהיר מפני המשך המפולת בשווקים למרות הציפיות לצעדים נוספים שיינקטו ככל הנראה על ידי הפדרל ריזרב, עליהם עשוי לרמוז יו"ר הפד בן ברננקי בנאומו בסוף השבוע. בסקירה משווה קינג את כלכלות המערב לכלכלת יפן, שטרם התאוששה לחלוטין מהמשבר הגדול עליו נכנסה בתחילת שנות ה-90.

"אי-נקיטת צעדים פוליטיים מותירה את המערב במקום גרוע יותר מזה של יפן", כותב קינג בסקירה. "ההידרדרות הכלכלית האחרונה אמנם לא תוביל בהכרח למיתון, אך הנזק כבר נעשה. הפעילות הכלכלית במערב רחוקה מהקצב הנורמלי". קינג רומז שהירידות טרם הסתיימו: "השווקים הפיננסיים רק עכשיו מתחילים לגלם את ההשלכות המלאות".

קינג מצביע על בעיה נוספת שתרמה להאטה הכלכלית: הזינוק במחיר הנפט במחצית הראשונה של השנה, לרמה של 113 דולר לחבית, מה שהיווה משקולת על הצמיחה העולמית. הוא מביע חשש מהאטה בצמיחה במחצית השנייה של שנת 2011 שמשקפת את הפער בין מחירי הנפט לבין השפעת פעילות הכלכלית, על פי בנק ההשקעות האטה החלה עוד מוקדם יותר מהתחזיות.

"הצעדים המוניטריים בהם נקט הפד אמנם הרחיקו את הכלכלה משפל גדול כמו בשנות ה-30, אך זה לא מספיק כדי להחזיק אותנו למצב של 'עסקים כרגיל'", כותב קינג. "ישנה חולשה מבנית בכלכלות המערב. היכולת של המערב להתמודד עם זעזועים ירדה באופן מפחיד".

בבנק ההשקעות מסכמים את הבעיות המכבידות על כלכלת העולם: רמות חוב גבוהות, צמיחה איטית. עוד סימפטום שלילי שרואים בבנק ההשקעות שעלול לבשר רעות לכלכלה האמריקנית הוא העדר ההתלהבות בקרב הצרכנים מרמות הריבית הנמוכה.

"משקי הבית לא מסתערים על קניות ועל האשראי לצריכה, מה שמאותת על סימן שלילי", מציין קינג. "מנוע הצמיחה של הכלכלה האמריקנית הוא הצריכה הפרטית, הותרת הריבית על רמה אפסית עד שנת 2013 אמורה הייתה לעודד קניה וצריכה אך לעת עתה לא הרשמת עלייה והתלהבות מהריבית הנמוכה".