רוביני: "תוכנית רכישות שלישית תתרחש עד סוף 2011"

לקראת נאומו של יו"ר ה'פד' הערב, טוען "נביא הזעם": "אחת הדרכים להתמודד עם המיתון שיגיע - רכישות" ■ "גם אם ברננקי לא יכריז על הקלה כמותית - זה יקרה מאוחר יותר השנה"

שלב שלישי של רכישות לטובת תמרוץ השווקים יתרחש עד סוף שנת 2011, כך העריך הפרופ' לכלכלה נוריאל רוביני, בריאיון ל-CNBC אתמול (ה'). "המציאות היא שאנחנו מתקדמים לקראת מיתון, ואחד מהאמצעים היחידים של הרגולטורים הוא לשנות את המדיניות המוניטארית, או להכריז על תוכנית רכישות שלישית", דברי רוביני.

רוביני, המוכר יותר בכינויו "נביא הזעם", התפרסם כאשר חזה מראש את משבר המשכנתאות שהתרחש ב-2008. לטענתו, הסיכון לתרחיש של "תחתית כפולה" הינם "מעל ל-50%". "גם אם ברננקי לא יכריז מחר (ו') על תוכנית הקלה כמותית - זה לא משנה; זה יקרה בכל מקרה מאוחר יותר השנה".

"עדיף לנהוג בזהירות מאשר להצטער"

רוביני הזכיר את פרוטוקולי החלטת הריבית האחרונים של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC), ששוחררו לציבור, בציינו כי בכירי ה'פד' "דנו במנעד רחב של צעדים ואפשרויות לטיפול בהיחלשות הכלכלה האמריקנית" וכי המשך החולשה בנתונים "עשוייה להוות טריגר" לפעולה כלשהי מצד הבנק המרכזי, אשר בכיריו יתכנסו בשנית ב-20 לספטמבר.

"אירלנד, פורטוגל, איטליה וספרד כבר נמצאות במצב של מיתון, או למעשה לעולם לא יצאו מהמיתון אליו נקלעו", דברי רוביני, שטוען כי גם גרמניה וצרפת נמצאות "במצב גבולי", בעוד בריטניה "לא נהנתה מצמיחה משמעותית מזה שלושה רבעונים".

לדבריו, המשקיעים צריכים לנקוט בגישה "מגננתית במיוחד" בכל הקשור להשקעות בשווקים הגלובליים ובסחורות. "עדיף לנהוג בזהירות מאשר להצטער לאחר מכן", דברי רוביני. "כסף מזומן הולך לשלוט בתקופה הקרובה - אמנם מזומן לא נותן לך תשואה, אבל הוא לא גורם לך להפסיד 20% או 30% מהכסף שלך".