ירדן תחתום על הסכם חדש לרכישת גז מצרי בחודש הבא

כך אמר היום שר האנרגיה של ירדן, חאלד טוקאן ■ על פי ההסכם החדש ירדן תישא בעלויות גבוהות יותר, אך עדיין לא ברור מה הסכום המדויק

ירדן תחתום על הסכם חדש לאספקת גז עם מצרים בספטמבר, כך אמר היום (א') שר האנרגיה של ירדן, חאלד טוקאן. למרות הדיווחים על חיפוש חלופות אחרות לאספקת הגז בעקבות רצף הפיגועים בצינור לאספקת הגז ממצרים למדינה, בירדן כעת מחדשים את ההסכם מול מצרים.

על פי ההסכם החדש ירדן תישא בעלויות גבוהות יותר, אך עדיין לא ברור מה הסכום המדויק. תצרוכת הגז של ירדן נשענת על הגז המיצרי שאחראי לאספקת 80% מתצרוכת החשמל במדינה.

נזכיר כי על-פי פרסומים בתקשורת המצרית הסכימה ירדן להכפלת מחיר הגז שהיא רוכשת ממצרים מ-3 דולר ליחידת חום (mmbtu) ל-6 עד 7 דולר, המשקפים את "מחיר השוק העולמי" כהגדרת המצרים.

לירדן שני חוזים ארוכי טווח לרכישת גז מצרי. החוזה הראשון שבמסגרתו נמכרת מרבית כמות הגז שרוכשת ירדן הוא במחיר מסובסד מאד, נמוך מ-1.5 דולר ל-mmbtu. המחיר המעודכן מתייחס רק לחוזה השני, שאמור לשקף את מחירי השוק, ושבמסגרתו רוכשת ירדן כאמור כמות קטנה יחסית של גז. לדברי הגורם הישראלי, כשמביאים בחשבון את מחיר הגז המשוקלל שמשלמת ירדן עבור סך כמות הגז שהיא רוכשת ממצרים מתקבל מחיר נמוך מהמחיר שמשלמת EMG.

המספרים שפורסמו בתקשורת המצרית עשויים לבלבל משום שהם מתייחסים למחיר הקמעונאי שמשלמים צרכני הקצה בירדן ולא למחיר הסיטונאי שבו מוכרת חברת הגז הלאומית של מצרים את הגז. ירדן, כמו ישראל, איננה רוכשת את הגז ישירות מחברת הגז הלאומית של מצרים במסגרת הסכם הגז ה"מסחרי" אלא מחברה פרטית בשם אל-שארק המשמשת מתווכת בין הצדדים. בעבר פורסם כי חוסיין סאלם, מבעלי השליטה ב-EMG היה שותף גם באל-שארק.