מחיר הדלק צפוי דווקא לעלות בגלל נזקי "איירין"

מחיר הנפט אמנם נפל בחודש האחרון - אך האוצר לא ייתן לכם ליהנות מכך: יעלה את מס הבלו ב-18 אגורות לליטר בספטמבר, לאחר שהוריד את הבלו באופן זמני כתוצאה מלחצי נתניהו בעקבות מחאת המחירים ■ "איירין" השביתה בתי זיקוק בארה"ב - ותשפיע על הכיס של כולנו

הוריקן "איירין" בדרך לתחנות הדלק בישראל: במקום לרדת, צפוי מחיר הבנזין בישראל לעלות כתוצאה מהעלאת הבלו ונזקי הסופה שפגעה בחוף המזרחי של ארה"ב. ההודעה הרשמית על מחיר הבנזין אמורה להתפרסם ביום רביעי השבוע, 31 באוגוסט.

במשך אוגוסט נוצרה בישראל ציפייה להוזלת הבנזין בתחנות הדלק, בגלל הירידות החדות שרשם מחיר הנפט העולמי, על רקע העמקת משבר החובות באירופה. אלא שכעת נראה כי דווקא נזקי מזג האוויר בארה"ב יחסלו את תקוותיו של הצרכן הישראלי. ההחלטה הסופית האם מחיר הבנזין יעלה בספטמבר חוזרת למעשה לאוצר, שמתכוון להעלות בחודש הקרוב את הבלו ב-18 אגורות לליטר.

על-פי אינדיקציות אחרונות מעסקאות של בתי הזיקוק מהימים האחרונים נמחקה לחלוטין הירידה במחיר הבנזין הבינלאומי - וזה חזר לרמתו מלפני חודש. הגורם העיקרי לעליות האחרונות היא הסופה "איירין", שגרמה להשבתת בתי זיקוק בחוף המזרחי של ארה"ב.

הקטנת היצע הבנזין העולמי משפיעה ישירות על בורסת Lavera בדרום צרפת, שבה נקבע מחיר הבנזין הקובע מבחינת המשק הישראלי. מחיר הבנזין בחודש הבא ייקבע על-פי ממוצע העסקאות בארבעת ימי המסחר האחרונים באוגוסט ב-Lavera - כך שלמחירי הבנזין הנמוכים שנרשמו במשך מרבית ימי אוגוסט אין משמעות מבחינת צרכני הדלק בישראל.

השפעת המחאה

באוגוסט מנע האוצר עלייה של מחיר הבנזין, על-ידי הורדה זמנית בבלו (ב-31 אגורות לליטר). ההפחתה בוצעה בהוראת שעה שתוקפה יפוג בסוף החודש. הפחתת הבלו התקבלה בלחץ כבד של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על-רקע מחאת האוהלים. במהלך ישיבת הממשלה שנערכה ערב עדכון מחיר הבנזין הוציא נתניהו את שרי האוצר והתשתיות, וסיכם עמם כי בספטמבר תבוטל מחצית ההפחתה בבלו, ומשרד התשתיות מצדו יפחית את מרווח השיווק ב-15 אגורות.

אלא שבמשרד התשתיות אמרו היום (א') כי אינם מכירים סיכום כזה, וכי הפחתה של מרווח השיווק תבוצע בהתאם להחלטה שתקבל ועדת המחירים, שבודקת את מרווח השיווק מתחילת השנה. הוועדה, בראשות ראש מינהל הדלק במשרד התשתיות, חן בר-יוסף, אמורה לסיים את עבודתה בימים הקרובים.