האוצר על אגרקסקו: "המוסדיים טעו ומאשימים את המדינה"

תגובת האוצר לדוח החקירה של רו"ח יהודה ברלב: "על מחזיקי האג"ח לבדוק קודם כל בביתם, ואחר-כך להטיל דופי במדינה" ■ "הם מפצים על מחדליהם ע"י הטלת אשמה על המדינה"

"על מחזיקי האג"ח לבדוק קודם כל בביתם, ואחר-כך להטיל דופי במדינה" - כך מוסר משרד האוצר בתגובה מסודרת שהוגשה היום (ב') לשופטת ורדה אלשיך, סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

התגובה מגיעה בהמשך דוח חקירה ראשוני של רוח יהודה ברלב, שבוצע לבקשת מחזיקי האג"ח בחברה, במטרה לבחון את נסיבות קריסתה של חברת אגרקסקו (לדוח המלא).

במסגרת התגובה מאשימה המדינה את הגופים המוסדיים כי לא ביצעו עבודה מסודרת ומקיפה, וכי הם "מנסים לפצות על מחדליהם באמצעות הטלת אשמה על המדינה".

"מדובר בגופים מקצועיים אשר מתמחים בבחינת אג"ח. מחזיקי האג"ח ויתרו על תשקיף ואף יותר מכך - ויתרו על עריכת הדוחות הכספיים של החברה לפי תקנות ניירות ערך", נכתב בתגובת המדינה.

המדינה מציינת כי "בדיקת נאותות פשוטה" הייתה מגלה את מדיניות הרישום ותנאי ההון העולים מדוחות החברה, כאשר גם "תקנון החברה אף הוא היה גלוי וידוע עוד בטרם רכישת האג"ח".

"אין ספק כי אם היו מחזיקי האג"ח בוחנים את הנתונים בזמן אמת ובאופן שוטף, היו מודעים הם לרוב רובם של הטענות העולות מן הדוח, ככל שהטענות העולות מהדוח אכן נכונות", נכתב בתגובה.

"קבלת ההחלטות של מחזיקי האג"ח מוטלת בספק"

"למעשה, מחזיקי האג"ח בחרו לממן את אגרקסקו תוך ויתור על התנאים הנהוגים בכל חברה ציבורית שמגייסת כסף. נשאלת השאלה כיצד התקבלו ההחלטות בוועדות ההשקעות של מחזיקי האג"ח, שעה שאלה אמונים על כספם של אחרים, ושעה שעל כפתם מוטלת חובת נאמנות כפולה ומכופלת", נכתב בתגובה.

נזכיר כי מדוח החקירה של ברלב עלה כי המדינה הפעילה חברה ממשלתית והשתמשה בה ובכספיה כדי לסבסד את המגזר החקלאי, על חשבון חברה ממשלתית, ולימים גם על חשבון הנושים, בין אם חקלאים ובין אם אזרחים שכספי הפנסיה שלהם מונחים באגרות החוב של אגרקסקו.

גרוע מכך, מתברר כי כדי לאפשר למערכת התן-וקח הזאת להמשיך לפעול, גם על חשבון 200 מיליון השקלים שגויסו כאג"ח, בוצעו - כך עולה חד וחלק מהדוח - גם הטעיות ומניפולציות בדיווחים הרשמיים של החברה ובמצגים שלה. כלומר, כאן כבר מדובר בחשד לעבירות פליליות.

מחזיקי האג"ח של אגרקסקו מסרו בתגובה: "זו הפעם הראשונה שהאחריות לנכונות הדוח הכספי עוברת מהכותב לקורא. מעניין אם התזה של המדינה מקובלת על רשות ניירות ערך".