בנק הפועלים, מודל 2011: כל עמדות הניהול תפוסות

בניגוד למצב בלאומי ובדיסקונט, בבנק הפועלים הליך בניית ההנהלה כבר הושלם, ויש בו צוות מגובש שצפוי לרוץ יחד לאורך שנים ■ אז איך בכל זאת תצליח קבוצת המנהלים המוכשרת הנמצאת מתחת להנהלה, למצות את הפוטנציאל שלה?

בעוד בנק דיסקונט נמצא בעיצומו של שינוי ההנהלה, ובנק לאומי ניצב ערב עיצוב הנהלה חדשה, בבנק הפועלים השינוי כבר מאחורינו. בשנתיים שחלפו מאז נכנס ציון קינן לתפקיד המנכ"ל נבנתה הנהלה חדשה לגמרי, ואת התוצאה אפשר לסכם בשלוש מילים: כל העמדות תפוסות.

מאחר שמרבית חברי הנהלת בנק הפועלים הם חדשים, אם לא יקרה משהו דרמטי, לא צפויים שם חילופים. לבנק הפועלים זה מצוין, הנהלה מגובשת שרצה לאורך זמן היא מכפיל כח. אבל לשכבת המנהלים הבכירים שמצפים להתקדם להנהלה, אלו חדשות פחות טובות.

בניגוד לבנקים אחרים שנאלצים לייבא מנהלים מבחוץ, בהפועלים, כמו בלאומי, על כל תפקיד בהנהלה יש כמה וכמה מתחרים. הבעיה רלוונטית יותר כיוון שבהפועלים נמצאת כיום בדרגי הביניים חבורה של מנהלים מוכשרים ביותר. יחד עם זאת, הסיכוי שלהם להגיע לדרג ההנהלה בשנים הקרובות הולך ומצטמצם. וזה יוצר פקק שממשיך מטה לאורך כל הפירמידה, כי אם ראש האגף לא מתקדם גם מי שמתחתיו תקוע.

אחת התוצאות הבלתי נמנעות מהשילוב בין מנהלים איכותיים וקידום שאינו נראה באופק תהיה אכזבה. תוצאה אחרת תהיה זליגת מנהלים בדרג טרום הנהלה אל מחוץ לבנק, לקידום במוסדות פיננסיים אחרים. כך עשה למשל אבי לוי, מנכ"ל פועלים UK, שעבר לתפקיד ראש חטיבה בדיסקונט. "אני לא רואה בזה משהו רע", אומר על כך בכיר בבנק הפועלים. "אלו לא אנשים שבאו לבנק לשנתיים-שלוש, אלא כאלו שרואים בבנק קריירה לכל החיים. אז הם ימתינו, ילמדו ויצברו ניסיון. ואם מישהו יבחר ללכת למקום אחר - לא נורא. יש מספיק אנשים טובים".

אז מי הם אותם מנהלים מבטיחים בבנק שנמצאים בדרג טרום הנהלה? בשורות הבאות ננסה להצביע על הבולטים ביניהם.

קריירה היא כמו ספורט

הבכיר בשכבה הזו הוא אילן אמיר (54), ראש האגף העסקי בחטיבה העסקית, תפקיד שמי שממלא אותו נחשב באופן מסורתי למספר 2 בחטיבה המרכזית בבנק. אמיר צמח מלמטה, וב-26 שנותיו בבנק מילא בהצלחה רבה שורה של תפקידים משמעותיים. הוא נחשב למנהל משימתי, חד, אגרסיבי וגם מקורב לקינן. הוא נוהג לרכוב על אופניים ולרוץ למרחקים ארוכים, ואולי לכן אמר לפני כשנה בראיון נדיר ל"גלובס" כי לתפיסתו "קריירה דומה לספורט, אחרי כל יעד אתה ממשיך ליעד הבא ומטפס הלאה". במצב רגיל אמיר היה מועמד לקידום כבר בשנת 2012, אך כרגע כאמור ההנהלה מלאה, כל העמדות תפוסות.

אחרי אמיר, "ובהפרש גדול" אומר לנו מקורב לבנק, נמצא רונן שטיין (45) מנהל אגף בנקאות קמעונאית בחטיבה הקמעונאית. שטיין נמצא בבנק כבר 18 שנים, הוא התחיל מלמטה ושילב תפקידי מטה ושטח בחטיבות הקמעונאית והעסקית. באוקטובר 2009 מונה לתפקידו הנוכחי. כיום הוא מספר 2 בחטיבה הקמעונאית, ואחראי על הניהול השוטף של כל מערך הסינוף. לשטיין הצעיר יחסית, לא אצה הדרך. הוא מסומן לקידום ויש לו סבלנות. מצד שני, אנשי קמעונאות טובים נדירים במערכת הבנקאית, ושטיין רואה עצמו ככזה.

מלבד שטיין ואמיר, ניתן למנות שלושה מנהלים נוספים בדרג טרום הנהלה. מירב ספקטורובסקי ששון (40) ראש אגף בנקאות ישירה. זהו תפקיד מפתח שמרכזיותו אף גדלה בעידן האינטרנט והפייסבוק. ספקטורובסקי, שקודם לכן הייתה מנהלת אגף שיווק, אסטרטגיה ושירות בחטיבה הקמעונאית, נחשבת למנהלת מוכשרת ודעתנית. היא הגיעה לבנק לפני תשע שנים לאחר שהייתה בתפקיד מנכ"ל חברת הייעוץ POC, ועבדה צמוד לקינן שהיה ראש החטיבה במרבית התקופה. אך מאחר שהיא לא צמחה בבנק, מרבית תפקידי הניהול הבנקאיים הקלאסיים אינם רלוונטיים עבורה.

רונית מאירי הראל (45) היא מנהלת אגף ניירות ערך ונכסים פיננסים בחטיבה לניהול נכסי לקוחות, הגוף המקצועי האחראי על יועצי ההשקעות של הבנק. מאירי הראל נמצאת בבנק 18 שנים, ולפני כן הקימה וניהלה את הסניפים בפורמט "פועלים אקספרס".

ד"ר רון וקסלר (42) הוא כיום מנהל מחוז דרום בחטיבה הקמעונאית. וקסלר, לשעבר ראש אגף בנקאות ישירה ופיתוח עסקי, נחשב לאחד ממקורביו של קינן, ולאחר שהאחרון קודם למנכ"ל וקסלר נחשב לקידום כמעט בטוח להנהלה. הוא התמודד ב-2009 על תפקיד מבקר הפנים אך לא קיבל אותו. כעת, כשהתור ארוך, סיכויו לקידום פחתו, והישארותו בבנק אינה מובנת מאליה.

המנהל החדש שמושך אש

דמות נוספת בדרג טרום הנהלה היא אלי כהן (41), ראש מטה השיווק. זהו תפקיד חדש שנוצר על ידי קינן לפני כמה חודשים, שמרכז תחתיו את ניהול האסטרטגיה השיווקית, הפרסום, ואת תחומי השירות, הרגולציה והאחריות החברתית. למרות שאינו חבר הנהלה, בדומה למבנה הנהוג בבנק לאומי, כהן פועל בכפיפות ישירה לקינן.

הקמת מטה השיווק, שנטל סמכויות מכל רחבי הבנק ובעיקר מהחטיבה הקמעונאית, לא התקבלה בברכה על ידי חלק מהבכירים. כך גם ההחלטה לאייש את התפקיד במועמד חיצוני שהוצנח לבנק. גם אישיותו של כהן, אדם חריף ביותר, דעתן, אך גם דמות אקסטרווגנטית - יצרה התנגדות.

בחטיבה הקמעונאית לא אהבו שתקציב השיווק וסמכות ההחלטה עברו למישהו אחר שגם שואל שאלות ולא תמיד משתף את האחרים. במהרה נוצרה נגד כהן קואליציה חזקה של החטיבה הקמעונאית. עם זאת, בשלב זה בבנק מצליחים לשמור את חילוקי הדעות על אש קטנה.

כהן, מבחינתו, לא ממש מתרגש מההמולה סביבו. מעמדו האישי חזק והרזומה שלו טרם הגיעו לבנק, מרשים. הוא כיהן כמנכ"ל משרד התיירות, הממונה על השכר באוצר וכסמנכ"ל המסחר של אל על. הוא גם מקורב לראש הממשלה ושמו עולה בהקשר לכמעט כל תפקיד שמתפנה בירושלים. השאלה מבחינתו היא מה הלאה. ברור שכהן האמביציוזי לא הגיע לבנק כדי להסתפק בתפקיד טרום הנהלה, והוא חותר קדימה. אם הוא יצליח בתפקידו הנוכחי, יתווסף לתור הממתינים להנהלה עוד מועמד רציני.