הבנקים סופרים מזומנים: הרוויחו 4 מיליארד שקל במחצית

רווחי הבנקים הגדולים זינקו 30% במחצית הראשונה של 2011 ■ ברבעון השני הסתכם הרווח המצרפי ב-1.86 מיליארד שקל ■ ההערכות: ברבעון הבא ירשם גידול בהפרשות לחובות מסופקים

חמשת הבנקים הגדולים סיימו את המחצית הראשונה של 2011 עם רווח מצרפי של 4 מיליארד שקל - עלייה של 30% בהשוואה למחצית המקבילה. ברבעון השני הסתכם הרווח המצרפי ב-1.86 מיליארד שקל, כאשר בנטרול רווח חד פעמי בלאומי אשתקד, מדובר בעלייה של 28%. שני הבנקים שבלטו ברבעון הם הפועלים , שעקף את לאומי רבעון שלישי ברציפות והציג את הרווח הגבוה במערכת, ומזרחי טפחות שממשיך להשתפר מדי רבעון, ומציג תשואה פנומנלית של 15.2% על ההון.

יחד עם זאת, צריך לזכור כי הדוחות, מטבעם, משקפים את העבר ולא את העתיד. ברבעון השלישי כבר חלה הרעה במצב המאקרו-כלכלי בעולם, והרעה זו תבוא לידי ביטוי בהמשך גם בתוצאות הבנקים. על פי הערכות ברבעון הבא תירשם הפרשה גבוהה יותר לחובות מסופקים, כשבנוסף ההערכות לאימוץ "באזל 3" עצרה בפועל את חלוקת הדיבידנדים, ואלו לא צפויים להתחדש לפני שהמפקח על הבנקים יגדיר יעדי הלימות הון חדשים וגבוהים.

לאומי: "מרגישים בנוח עם ההפרשות"

"למרות הזעזועים בשווקים, יש יציבות בתשואה על ההון ועלייה יפה בפעילות הליבה הבנקאית", אומר ל"גלובס" קובי הבר, ראש חטיבת הכספים של בנק לאומי, לרגל פרסום תוצאות הבנק לרבעון השני. למרות הפרשה נמוכה מאוד של 0.13% מתיק האשראי, הבר רגוע גם בנוגע לטווח הארוך. "אני מרגיש בנוח עם ההפרשות שלנו שמשקפות את איכות תיק האשראי של הבנק", הוא אומר. "אמנם השיעור הנמוך לא יכול לשקף לאורך זמן את שיעור ההפרשה של הבנק, אבל אם היינו חושבים שלאחר פרסום הדוח היה נושא מיוחד שמחייב התייחסות, הינו מטפלים בו".

הבר, לשעבר ראש אגף תקציבים באוצר, התייחס גם למצבו של המשק: "ברבעון השני הצמיחה הייתה רק 3.3% ואנחנו מתחילים להרגיש איתותים שהצמיחה יורדת ויש ירידה בפעילות המשקית. עם זאת, הצמיחה בישראל עדיין גבוהה מהצמיחה במדינות אירופה, האבטלה נמוכה והמדיניות הפיסקאלית אחראית".

לאומי סיים את הרבעון השני עם רווח מפעולות רגילות של 561 מיליון שקל, עלייה של 10.7% בהשוואה לרבעון המקביל, ותשואה על ההון של 10.3%. הרווח הכולל הסתכם ב-563 מיליון שקל, ירידה של 18% בהשוואה לרבעון המקביל בו מימש לאומי את מניות פז ורשם רווח חד פעמי של 177 מיליון שקל. במחצית כולה מציג הבנק רווח של 1.1 מיליארד שקל, לעומת 1.23 מיליארד שקל אשתקד, ותשואה על ההון של 10.1%. ברווח הנקי מפעולות רגילות נרשמה עלייה של 6.6%. מנכ"ל לאומי היא גליה מאור שהחלה החודש את שנתה ה-17 בתפקיד.

הלימות הון הליבה של לאומי היא 8.2% ונמצאת בטווח היעד 8%-8.5%. עם זאת, גם ברבעון זה לא יחלק לאומי דיבידנד. מתחילת השנה קטן ההון העצמי שלו עקב שינויים רגולטורים ב-1.1 מיליארד שקל: יישום חוזר חובות פגומים (721 מיליון שקל) וחוזר זכויות עובדים (390 מיליון שקל). הבנק השקיע במהלך הרבעון כ-900 מליון שקל בקרנות פרייבט אקוויטי בחו"ל.

תיק ניירות ערך חו"ל של לאומי עומד על 6.3 מיליארד דולר, מתוכם 2.8 מיליארד דולר באג"ח בנקים ומוסדות פיננסיים זרים. הבנק נותן גילוי נאות בנוגע לחשיפתו לניירות ערך, שנחשבת אחת מנקודות התורפה העיקריות שלו. מנתונים אלה עולה כי לאומי חשוף למדינות ה-PIGS ב-592 מיליון שקל (517 מיליון שקל לספרד, ו-64 מיליון שקל לאירלנד).

בתיק ניירות הערך הזמין למכירה נרשמה ירידת ערך נטו בתקופת הדוח בסך 394 מיליון שקל, כאשר עד 22 באוגוסט נרשמה ירידה נוספת של 320 מיליון שקל, בעיקר בגלל ירידת ערך של ניירות ערך של מוסדות פיננסיים זרים. בסך הכל פגעו הירידות בשווקים בתיק ניירות הערך של לאומי ב-714 מיליון שקל, כלומר כ-3% מההון. "שני שלישים מהירידה בנוסטרו הם במניות שהן חלק לא מהותי בתיק, ואנו לא חושבים שהירידות ימשיכו", אומר הבר.

בפעילות השוטפת של לאומי נרשמה עלייה בהכנסות. הרווח המימוני עלה ב-13% והגיע ל-3.9 מיליארד שקל. ברבעון השני עצמו עמד הרווח המימוני על 1.95 מיליארד שקל, עלייה של 19%. ההוצאה בגין הפסדי אשראי (הפרשה לחובות מסופקים) עמדה ברבעון השני על 73 מיליון שקל - שיעור של 0.13% מתיק האשראי - בהשוואה ל-196 מיליון שקל ברבעון המקביל.

מתחילת השנה לאומי לא הפריש, אלא הקטין את ההוצאה להפסדי אשראי ב-29 מיליון שקל. זאת, בהשוואה להוצאה של 326 מיליון שקל אשתקד. הדבר נעשה לאור כניסתה לתוקף של שיטת חישוב חדשה לחובות פגומים, שגרמה להסטת 285 מיליון שקל מסעיף הכנסה מימונית להקטנת הפרשות שבוצעו בעבר.

במקביל השתפרה איכות תיק האשראי של הבנק, כאשר היקף תיק האשראי הבעייתי עמד בסוף המחצית על 10.5 מיליארד שקל בהשוואה ל-12.4 מיליארד שקל בתום 2010. בסיווג הבעייתי ביותר של חובות פגומים נרשמה ירידה של 21% להיקף של 5.3 מיליארד שקל.

הפועלים: עוד רבעון מצוין

כאמור, בנק הפועלים בניהולו של ציון קינן שוב עקף את לאומי, והציג ברבעון רווח של 712 מיליון שקל - עלייה של 43% בהשוואה לרבעון המקביל. רווח זה משקף תשואה על ההון של 13.2%. מתחילת השנה רשם הבנק רווח של 1.6 מיליארד שקל.

"הפועלים חוזר למסלול ויוביל את הסקטור", כתב האנליסט ג'וזף וולף לפני שבועיים, והעריך כי הבנק יציג בכל שנת 2011 רווח של 2.9 מיליארד שקל. וולף ציין כי "הדאגה העיקרית שלנו בבנק הפועלים היא החקירה המשטרתית נגד המנכ"ל ציון קינן. בשוק כה תחרותי הסחת דעת מסוג זה עלולה להיות הרסנית".

על פי הערכות, הפועלים לא צפוי לחלק דיבידנד עד שבנק ישראל יבהיר את יעדי ההון הנדרשים במסגרת "באזל 3" ואת לוח הזמנים להגיע אליהם. הבהרות אלה לא צפויות לפני דצמבר. להפועלים הלימות הון ליבה של 7.91%, נתון שנמצא מעל היעד, אך מתחת לזה שמציגים בנקים אחרים. מאחר שהפועלים נדרש לאישור מיוחד מהמפקח על הבנקים בטרם חלוקת דיבידנד, ההערכות הן כי הבנק כלל לא יפנה כדי לקבל אישור.

רווחי המימון של הפועלים עמדו ברבעון על 2.1 מיליארד שקל, עלייה של 16% בהשוואה לרבעון המקביל. הפועלים רושם שיפור מתמשך ברווח המימוני מפעילות שוטפת, וזה הגיע ל-2 מיליארד שקל רבעון שני ברציפות. הבנק הציג רווח של 121 מיליון שקל מהתאמות שווי הוגן של נגזרים, אך בעקום הריבית הנוכחי המגמה צפויה להתהפך, והפועלים צפוי לרשום ברבעון השלישי הפסדים בגין נגזרים.

מצבה של השלוחה בטורקיה, בנק פוזיטיף, ממשיך להיות בעייתי. ברבעון השני הפסיד פוזיטיף 2 מיליון לירות טורקיות, והרווח שלו מתחילת השנה עומד על 1.4 מיליון לירות טורקיות. התשואה על ההון זניחה ומגיעה ל-0.3%.

הפועלים מחק 300 מ' ש' על זיסר והברוניצקים

ענן אחד שבכל זאת מרחף מעל בנק הפועלים הוא איכות תיק האשראי שלו, שבאה לידי ביטוי בהוצאות להפסדי אשראי. בניגוד לגילוי הנאות של לאומי בתיק הנוסטרו, בתיק האשראי של הפועלים אין שקיפות, והבנק אינו נדיב במידע שהוא מספק. הפועלים הפריש ברבעון השני 327 מיליון שקל, שיעור של 0.55% מהתיק. ההפרשה ברוטו על בסיס פרטני (לפני גביית חובות) עמדה על 451 מיליון שקל, "בעיקר בשל ירידת שווי ביטחונות של לווים", נכתב בדוח.

על פי הערכות, הפועלים מחק לפחות 300 מיליון שקל בגין החובות האישיים של מוטי זיסר המובטחים במניות אלביט הדמיה שבבעלותו, והחובות של משפחת ברוניצקי המגובים במניות אורמת. מניות אלביט הדמיה ואורמת צנחו מתחילת השנה (אורמת בכ-40% ואלביט ב-80%) ושחקו את ביטחונות הבנק ואת ההתניות הפינסיות של ההלוואה. "החשש בבנק הפועלים הוא בעיקר מהפסדי אשראי משמעותיים, בעיקר מהלוואות שהבטוחות שלהן הן מניות", אומר אלון גלזר מלידר. "להערכתנו, אין ספק שההאטה בעולם והירידות בשווקי ההון יגדילו את ההפרשות".

חמשת הבנקים
 חמשת הבנקים