בדיקת "גלובס": מה צריך ללמוד כדי להגיע לצמרת חב' נדל"ן?

איפה השיגו בכירי הנדל"ן את השכלתם ומה הוותק והגיל המקובלים בצמרת חברות הנדל"ן? בדיקת "גלובס" לקראת השנה האקדמית

מה צריך ללמוד כדי להיות "טייקון נדל"ן" או לכל הפחות המנכ"ל שלו? בדקנו את שני התפקידים הבכירים ביותר בחברות - יושב הראש והמנכ"ל: איזה תארים צברו, והיכן למדו.

נתחיל בנדל"ניסטים ש-51% מהתארים שלהם שייכים ל"מדעי הכסף" - חשבונאות, כלכלה ומנהל עסקים. בקרב בכירי החברות המובילות ("קבוצת הביקורת") הנתון המקביל עומד על 49%. לכאורה אין כמעט הבדל, עד לרגע שבו בודקים מה הוא בדיוק התואר הכלכלי הנפוץ בקרב שתי הקבוצות.

הנדל"ניסטים בלי ספק דגרו על ניתוחים מפולפלים של דו"חות כספיים בזמן הלימודים - כמעט רבע מבכירי הענף השיגו תארים בחשבונאות, וחלק גדול מהם גם הוסמך כרואי-חשבון. 16% נוספים מהתארים הם בכלכלה.

הרבה חשבון - מעט רוח

בכירי המשק הנוכחיים נראים כמי שנטו דווקא ללימודי הכלכלה המופשטים יחסית - תואר שמהווה 31% מכל התארים שבידיהם. בניגוד גמור לעמיתיהם מהנדל"ן, רק על 2% מתעודות הגמר שלהם רשום בוגר חשבונאות.

תואר מוסמך במנהל עסקים (MBA) - נדבך מרכזי בתורת "מדעי הכסף" - תופס נתח הגדול מעט מ-10% בעוגת התארים של אנשי הנדל"ן. בקרב מי שאינם נדל"ניסטים, התארים בניהול מתחלקים בין לימודים לתואר ראשון שהיוו 4% מכלל התארים, ולתואר שני (MBA) עם עוד 12%.

"החשבונאות בכלל ומקצוע ראיית החשבון בפרט מקנים מגוון יכולות החשובות רחב לכל מנהל", מסביר רו"ח חן שיין, ראש תחום נדל"ן ושותף בכיר בפירמת רואי-החשבון ארנסט אנד יאנג ישראל. הוא מוסיף כי ענף הנדל"ן כולל מרכיבים רבים שקשורים להשכלתו של רו"ח: מימון, תזרימי מזומנים, הערכות שווי, יכולת לנתח פרויקטים, תמחיר ועוד.

נזכיר שחברות הנדל"ן הגדולות ביותר במונחי שווי שוק הן חברות הנדל"ן המניב, כאלה שעוסקות בהשכרת משרדים, שטחי מסחר ותעשיה. שיין מגדיר את פעילותן כ"הנדסה פיננסית", ובמילותיו "תפירת עסקאות תוך הבטחת מרווח מספק בין תשואת הנכס לעלות המימון, כזה שיצדיק את הסיכון". כאשר בשורה התחתונה "בגלל שנושא המימון הוא בעל חשיבות מכרעת, יש יתרון גדול למי שמבין לעומק את הנושא".

גם את רו"ח שאולי בן-אמוץ, שותף מס וראש תחום נדל"ן ב-PwC Israel, הדומיננטיות של השכלה חשבונאית לא מפתיעה. "נדל"ן מניב הוא עולם של אנשים שמבינים במימון, והשכלה חשבונאית מאוד רלבנטית. אתה לא צריך להיות מהנדס או קבלן בשביל זה".

שיטת הבדיקה בה נקטנו מוטה לכיוון החברות המניבות. מה שמסביר, כנראה, את העובדה שרק 14% מהתארים של בכירי הנדל"ן הם בהנדסה ואדריכלות. בחברות בנייה ותשתית, מה שמכונה "נדלן פיזי", קרוב לוודאי שתהיה בצמרת נוכחות מרשימה יותר של מהנדסים, ואולי גם של אנשי משפט בכל מה שקשור לעיסוק בקרקעות.

אגב, גם נדל"ן מניב מצריך לפעמים "ללכלך את הידיים": כניסת שוכר מרכזי חדש, למשל, יכולה לחייב עבודות בנייה נרחבות, מה שמחדד את היתרון היחסי של איש טכני "מבין עניין" בראש הפירמידה התפעולית. אינדיקציה לכך מספקות שיכון ובינוי או גב ים, יזמיות לא קטנות, שמונהגות בידי בוגרי הנדסה אזרחית מהטכניון.

מי שהם באמת בגדר מצרך נדיר בסל ההשכלה של הבכירים הם תארים מהפקולטות למדעי הרוח. בקרב בכירי שתי הקבוצות רק שיעור זעום מהתארים שרכשו משתייכים לקבוצה זו. בה בשעה שנכון לשנת הלימודים 2008-2007 בערך 27% מכלל הסטודנטים קבלו תואר ראשון בפילוסופיה, היסטוריה וכו'.

מתקרבים ל-60

ומה לגבי הגיל? למרות התדמית הצעירה, בשכבת השמנת של הענף נמצאים אנשים לא צעירים. היו"רים מתקרבים לגיל פנסיה והמנכ"לים בני 56 בממוצע. וזה לא שהם יושבים על הכסא הרבה זמן: מנכ"ל ממוצע צבר תקופת ותק של 4 שנים, נתון שעשוי להיות מוטה מעט בשל הזעזועים שעבר עולם הנדל"ן בשנים האחרונות.

בירת הנדל"ן בראש: קרוב לשליש מבכירי הנדל"ן למדו באוניברסיטת ת"א

בשנת הלימודים תשס"ח העניקו המוסדות להשכלה גבוהה תואר ראשון ל-39 אלף איש בקירוב - 54% מהם למדו באוניברסיטאות ו-46% במכללות.

כשבודקים את המצב "בתעשייה" רואים ש-19% מהתארים של הנדל"ניסטים הושגו במכללות, וליתר דיוק - מהמסלול האקדמי במכללה למינהל, וזה למרות גילן הצעיר יחסית של המכללות (מה שאומר שמשקל בוגריהן הבכירים עוד צפוי לגדול עם השנים). הנתון הזה נגזר מנהירת אנשי הנדל"ן לכיוון לימודי חשבונאות. במקום הראשון נמצאת אוניברסיטת ת"א שבה הושלמו 29% מהתארים.

40% מבכירי המשק, לעומת זאת, טרחו על התארים שלהם במוסד אחד - האוניברסיטה העברית. למעשה, שני שלישים מכל התארים הושגו בשלושת המוסדות הוותיקים: העברית, אוניברסיטת ת"א והטכניון. רק 6% מהם למדו מכללות: 3% במכללה למינהל, ועוד 3% במרכז האקדמי רופין.

מתודולוגיה

פרטי ההשכלה של העובדים הבכירים של החברה - יו"ר, מנכ"ל וסמנכ"ל כספים נאספו מהדיווחים לבורסה. כדי לדגום חברות מובילות מהענף אספנו נתונים לגבי 14 מהחברות שמרכיבות את מדד נדל"ן-15 (להוציא חברת ההחזקות נורסטאר).

כדי לבנות "קבוצת ביקורת" לוקטו נתונים מקבילים לגבי אותם שלושה תפקידים בכירים בקרב 14 חברות ציבוריות מובילות אחרות שאינן עוסקות בנדל"ן. אלה נבחרו מתוך צמרת מדד ת"א25: טבע, כי"ל, פריגו וכך הלאה.

עבור כל בכיר נמנו התארים שקיבל והמוסד שהעניק אותו. לרבים מהם יותר מתואר אחד, וכל תואר נחשב, במטרה לבדוק טוב יותר את המטען ההשכלתי שלהם. יצוין כי השכלה חשבונאית במסגרת בדיקה זו כוללת גם את מי שלא הוסמכו כרואי חשבון, אך קבלו תואר בחשבונאות ממוסד אקדמי.

כס סמנכ"ל הכספים

הקשר האמיץ בין לימודי חשבונאות לתפקיד ניהול בכיר בענף הנדל"ן הופך לחזק במיוחד אם מתמקדים בסמנכ"לי הכספים. 80% מהם למדו חשבונאות וכמעט כולם בחרו לשלב זאת עם עוד מקצועות. השילובים הפופולריים ביותר עם חשבונאות היו: כלכלה (BA) ו/או מנהל עסקים (MBA).

"לחשבונאות יש ערך מוסף מאוד ברור, וזו היכולת להבין דו"חות מכל מיני זוויות, משהו שחסר לכלכלנים ולבוגרי ניהול. שילוב בין חשבונאות למימון מהווה נקודת כניסה טובה לעולם הנדל"ן", אומר רו"ח בן-אמוץ. הוא מציין ש"הצעירים" רואים בעבודה בפירמת ראיית חשבון תקופת ביניים, ורובם עוזבים כעבור שלוש-ארבע שנים לאחר שנחשפו ל"לקוחות מעניינים".

בסטודנטים התחלנו ובהם נסיים; סמנכ"ל כספים טיפוסי בחברת נדל"ן הוא בן 46. מה שאומר שלמוכשרים מבין הסטודנטים - לחשבונאות סביר להניח - ייקח, בממוצע כמובן, כ-20 שנה מיום סיום התואר לשבת על כס הסמנכ"ל. הם יוכלו להתנחם בכך שמי ששואף להגיע לתפקיד מקביל בחברה שאינה עוסקת בנדל"ן יצטרך לחכות ארבע שנים נוספות.

השוואה בין השכלה אקדמית של בכירים בחברות נדלן לבין בכירים בחברות תא 25
 השוואה בין השכלה אקדמית של בכירים בחברות נדלן לבין בכירים בחברות תא 25

מה למדו סמנכלי הכספים של חברות הנדלן
 מה למדו סמנכלי הכספים של חברות הנדלן

המוסדות שבהם למדו בכירי חברות תא 25
 המוסדות שבהם למדו בכירי חברות תא 25

המוסדות שבהם למדו בכירי חברות נדלן
 המוסדות שבהם למדו בכירי חברות נדלן

ותק וגיל ממוצע של בכירים בחברות
 ותק וגיל ממוצע של בכירים בחברות