תרופה מקדימה למכת הדייר הסרבן

ביצועו של פרויקט פינוי בינוי דורש הסכמה של כל בעלי הדירות במתחם הקיים ללא יוצא מן הכלל. אולם, מה הדין במקרה שבו בעל דירה שנתן את הסכמתו לפרויקט ואף חתם על הסכם, מסרב במועד הפינוי לפנות את דירתו? חוק הדייר הסרבן לא נתן מענה למקרה מעין זה

כיום, קיימים מיזמי פינוי בינוי רבים המצויים בשלבים שונים של משא ומתן בין הדיירים במתחם הקיים, לבין היזם שעתיד לבצע את הפרויקט. הליך המשא ומתן ארוך ומורכב ובסיומו מתבקשים דיירי המתחם לחתום על הסכם סופי שלאחריו יתחיל היזם בביצוע תכנון הפרויקט, קבלת ההיתרים הנדרשים, הריסת המבנים הקיימים ובניית המבנים החדשים.

בעיה ידוע היא סירובם של חלק מדיירי המתחם לחתום על ההסכם הסופי. אולם קיימת בעיה נוספת, עליה לרוב לא נותנים את הדעת, והיא באה לידי ביטוי במקרה בו דייר שחתם על ההסכם הסופי, מתנגד לפנות את דירתו במועד שנקבע כמועד הפינוי.

חוק פינוי ובינוי (פיצויים) התשס"ו-2006, המכונה גם "חוק הדייר הסרבן" המאפשר לרוב הדיירים במתחם פינוי בינוי להגיש תביעה כספית- נזיקית כנגד מיעוט הדיירים המתנגד לפרוייקט מטעמים בלתי סבירים, אינו עוסק בסוגיה שלעיל ואינו מציג כל פתרון לבעיה.

מובן, כי בעלי דירות שנתנו את הסכמתם ואף חתמו על ההסכם הסופי ומסרבים מאוחר יותר, בהגיע מועד הפינוי, לפנות את דירתם (לרוב בניסיון אחרון לגרוף לידיהם הישגים כלכליים נוספים), מונעים בכך את הריסת הבניין וגורמים נזק רב ליזם ולדיירים התומכים ואף לדחיית ביצוע הפרויקט.

במקרה זה, ניתן כמובן להחיל את חוק הדייר הסרבן, אולם פתרון זה יגרום לעיכוב רב ומכריע בפרויקט. ניתן להקדים תרופה למכה על ידי צירוף בקשה למתן פסק דין לפינוי ואף נוסח פסק דין לפינוי (פסיקתא) כנספחים להסכם הסופי.

החתמת כל הדיירים על נוסחי בקשה לפסק דין לפינוי ופסק דין לפינוי כבר במועד חתימתם על ההסכם הסופי, עשויה ליתן פתרון הולם למצב הביש המתואר לעיל.

כך, במקרה בו לא יפנו בעלי הדירות את דירותיהם במועד בפינוי, ניתן יהיה להגיש נגדם בקשה למתן פסק דין לפינוי וזאת ב"הסכמתם" ולזכות במהירות בפסק דין לפינוי שיבוצע על אתר, יביא לפינויים וימנע את עיכובו של הפרויקט.

ראוי למחוקק שיבחן גם נושא זה במסגרת תיקוניו הבאים של חוק הדייר הסרבן, אשר ממילא יש מקום להכניס בו שינויים נוספים על מנת לייעל ולקדם את תחום ההתחדשות העירונית ובמיוחד פרויקטים מתחום בפינוי בינוי.

הכותב מחזיק במשרד העוסק בהסכמי דיירים במיזמי פינוי-בינוי