סטיב ג'ובס יכול לפרוש בשקט

הגשם שהומטר עלינו השנה נחתם ב-2 אכזבות: הצדפה של SONY והאנורקטית של טושיבה

בימים אלו ננעלת בברלין תערוכת האלקטרוניקה השנתית הגדולה ביותר באירופה - IFA. למרות הסיקור הרחב, המקיף והמקצועי בכל האתרים והבלוגים טכנולוגים ברשת, אפשר לסכם את התערוכה הזו בשורה: "תודה שקפצתם, נתראה בשנה הבאה", במקום ב"אל תשכחו איפה ראיתם את זה לראשונה!"

גאדג'טים ומוצרי טכנולוגיה בידורית הם לא היחידים המוצגים שם, אבל אתם הרי לא תשקיעו זמן בקריאת טור על מייבש כביסה או בלנדר מעוצב, לכן באופן די טבעי מה שמשך את מירב תשומת הלב הוא הגאדג'ט שכולנו נרצה להסתובב איתו השנה, במילים אחרות - הטאבלטים.

להיות חדש זה לא מספיק

תערוכת IFA היא לא נותנת הטון; בשביל זה יש CES בינואר בלאס-וגאס או תערוכת הסלולר MWC, בברצלונה חודש אחריה. אולם, אפשר ללמוד מ-IFA לאן נושבת הרוח: אם אלו הטאבלטים שאנו צפויים לראות גם בשנה הבאה, סטיב ג'ובס יכול לפרוש בשקט.

בשביל להסתובב עם הטאבלטים הכי שווים, לא די שיהיו הכי חדשים, זה לא מה שהופך אותם ליותר טובים. לכן, אחרי שנחשפו הטאבלטים החדשים של ענקיות כמו סמסונג, טושיבה ואפילו סוני (כותרת בפני עצמה), כדאי לבדוק האם הם גם יותר טובים מאלו שליוו אותנו בשנה האחרונה.

בציפייה להצדקת המהפכה

כמו בשנותיו הראשונות של האייפון, כך גם האייפד של אפל עדיין ניצב גבוה מעל כולם. מעמדו של האייפון התערער בשנה האחרונה וכעת כולם נושאים עיניים לדור החמישי שצפוי להיחשף בשבועות הקרובים, בשביל לראות האם המכשיר שהגדיר מחדש את המושג סמארטפון ימשיך להצדיק את המהפכה שחולל.

עם זאת, בשוק הטאבלטים המצב עדיין לטובת אפל. האייפד 2, על אף שלא הביא שדרוגים משמעותיים לעומת הדגם הראשון, הצליח להישאר יבש, כלומר לא להיפגע, במבול הטאבלטים שהומטר עלינו השנה.

עיצוב יצירתי וחומרה של מחשבים נייחים במכשירים דקיקים הם לא מה שיעשו את ההבדל בין הטאבלט של אפל לטאבלטים המבוססים על אנדרואיד. מה שישנה את השוק היא מערכת ההפעלה, הממשק, קלות התפעול והאופן שבו המכשיר משרת את הצרכים שלנו.

בשוק הסמארטפונים השוק מתעורר, פוקח את עיניו, ועובר לאנדרואיד כי זה מה שמתבקש. בשוק הטאבלטים, מכשירים שבהם השימוש הוא שונה מסמארטפונים, אין בעתיד הנראה לעין שום איום על האיכויות הרבות של האייפד 2 וכמות האפליקציות המוצעות עבורו בחנות האפליקציות של אפל, בהשוואה כמובן לכמות האפליקציות המוצעות לטאבלטים המבוססים על אנדרואיד.

המלחמה אותה מלחמה, הקרב אותו קרב; מי שמתחלפים הם החיילים. אפל נגד גוגל, אנדרואיד נגד iOS, או במילים אחרות: האייפד 2 נגד אינספור טאבלטים מבוססי אנדרואיד. בין שלל הטאבלטים שהציפו אותנו בשנה החולפת (דירוג שלהם פורסם בשבוע שעבר באתרZDNet), את 2011 נסיים כנראה בהכרזות האחרונות של IFA.

טושיבה הכריזה על AT200: מבוסס אנדרואיד 3.2 (האניקומב), מעבד כפול ליבה כמובן והתואר "הטאבלט הדק ביותר בשוק" - 7.7 מילימטרים לעומת 8.6 מילימטרים באייפד 2. סמסונג סוף סוף משלימה את רצף הטאבלטים שלה, שגודל המסך שלהם עולה בהתמדה: מ-7 אינצ', ל-8.9 ועד עשרה אינצ', והשיקה את הגלאקסי טאב 7.7. בטאבלט הזה לא תמצאו כמעט שום פיצ'ר ייחודי שיהפוך אותו לעדיף על טאבלטים מבוססי אנדרואיד אחרים, מלבד השם שלו שכבר הפך לסוג של מותג - גלאקסי.

האחרונה החביבה היא סוני שסוף סוף קופצת על עגלת הטאבלטים, וגם עושה את זה בסגנון היחודי שלה: טאבלט P המורכב משני מסכי 5 אינץ' הנסגרים כצדפה, אך קשה להאמין שמישהו יעמוד בשבילו בתור, כי העיצוב המיוחד אינו פרקטי; הטאבלט S בעיצוב ייחודי ויצירתי לטאבלט עם מסך 9.4 אינץ', המבוסס על מגזין המקופל לשניים בשביל אחיזה טבעית יותר ביד אחת. אך גם במקרה הזה אלו לא פיצ'רים שיגרמו לכם למהר ולקנות אותו, וחוץ מזה, הייתם באמת רוכשים טאבלט של סוני?

כשבוחנים את הרוח הנושבת מברלין בסוף השבוע האחרון ניתן להתרשם שאם זה הכיוון של ענקיות האלקטרוניקה גם לשנת 2012 - האייפד 2 (וגם האייפד 3 שצפוי בשנה הבאה) יכולים להשאיר את מעילי הגשם והמטריות בבית. אני אומנם עם האייפון גמרתי, אבל עם האייפד ממש לא.