בשבוע הבא ייפתח משפט מרגול - האם תהיה הרשעה?

בשבוע הבא ייפתח משפטה של מרגלית צנעני, המואשמת בסחיטה באיומים ובקשירת קשר לביצוע פשע ■ השופט בדימוס שלי טימן: "בציטוטים בכתב האישום אין די כדי להרשיע את צנעני"

עד לפני כ-3 שבועות הייתה הזמרת מרגלית צנעני אחת הזמרות הפופולריות בישראל. להיטיה שודרו ברדיו מדי יום, קהל המעריצים שלה מילא עד תום את הופעותיה, ובזכות תפקידה כשופטת בתוכנית "כוכב נולד", הפכו פניה ופניני לשונה למוכרים בכל בית במדינה.

בשבועות האחרונים הכול התפוצץ. צנעני נעצרה על-ידי המשטרה בחשד לסחיטה באיומים של אמרגנה, אסף אטדגי, מעצרה הוארך פעם אחר פעם (עד ששוחררה ביום חמישי האחרון למעצר-בית), והוגש נגדה כתב אישום חמור שמגולל סיפור של סחיטה ואיומים ומעורבות של עולם הפשע בעולם הבידור הישראלי.

מהפרסומים הרבים בתקשורת ניתן להבין כאילו צנעני כבר אשמה. ואולם, בפועל, משפטה עדיין לא החל. הראיות המלאות בתיק, שיספרו את התמונה המלאה, נמצאות רק בידי התביעה והסנגורים. עד שהן ייחשפו לעיני הציבור, ביקש "גלובס" מ-4 מומחים למשפט פלילי לנתח את כתב האישום, לבחון את מסכת העובדות המתוארת בו ולפרוס תמונת מצב עדכנית בנוגע ל"ביצה הפלילית" שבה שוקעת הזמרת המפורסמת במהירות. האם צנעני תטבע? לא בטוח.

עו"ד יהושע רזניק, לשעבר משנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים: "כתב אישום מקוטע"

הקוהרנטיות של כתב האישום

"כתב האישום מקוטע וחסר את הסיפור של הקשרים בין צנעני לבין אטדגי, לעניין החוב ופסק הבוררות, שמובאים כמבוא ולא כעובדות. כתב האישום מתאר אמירות מאוד קשות של מיכאל חזן לאטדגי, שדרש ממנו לפרגן לבנה של צנעני ולארגן הופעות במחירים נמוכים.

"אבל לא ברור למה דווקא ארגון ההופעות במחירים נמוכים קשור לצנעני, משום שזה נראה כאילו הפוך: אם צנעני מתפרנסת מההופעות של עומר אדם, והסכסוך בינה לבין אטדגי הוא על ההכנסות מהן - אז למה היא כל-כך רוצה שזה יהיה במחירים נמוכים? מה זה יועיל לה אם חזן 'ירקוד לצלילי שיריו של אדם' במחירים נמוכים מהרגיל?

"הנושא הזה שהוא הנושא המרכזי, שכל הזמן קראנו עליו בעיתונים - הסכסוך עם אטדגי - כספים שאטדגי לא רוצה לתת לה, זה שהיא שותפה מלאה של אטדגי בהכנסות - לא מוצא ביטוי ישיר בכתב האישום. חזן לא אומר את הדברים האלה, צנעני לא אומרת לו אותם.

"בנוסף, מופיעים בכתב האישום ביטויים שאני לא מבין. נכתב למשל שלאטדגי נאמר שהוא צריך 'לפרגן' לבנה של צנעני. 'לפרגן' זה מילה שבאה מיידיש. אני לא מבין למה זה איום. מה מהות הסחיטה פה?"

"כתב האישום ניתן לפרשנות והפרשנות המקלה עם הנאשם היא תמיד הפרשנות המתחייבת במשפט הפלילי. לא שאני חושב שצנעני וחזן הם צדיקים גדולים, אבל עם כתב האישום הזה הייתי משחרר את צנעני מהמעצר גם ללא תנאים מגבילים".

האמירות של צנעני

"בציטוטים בכתב האישום, צנעני אומרת לאטדגי, לגבי חזן, למשל: 'זה לא הפרסי מנתניה, איתם אתה צריך להיזהר'. אם הפוקוס של התביעה הוא אכן על הנושא הזה של המחירים הנמוכים בהופעות, אז האפשרות שצנעני מייעצת לאטדגי ולא מאיימת עליו, היא לא דבר שאפשר לבטל.

"מכתב האישום לא ניתן לשלול את הרעיון שהיא מתקשרת אליו באופן אמיתי כדי להזהיר אותו ולהגיד לו 'אטדגי ידידי היקר, אני יודעת שהם מבקשים מחירים נמוכים, אז בוא תן להם, למרות שאני אולי מפסידה מזה, אבל תיזהר מהם'".

פרשת "כוכב נולד"

"אני לא רואה שהחלק השני של כתב האישום מעלה סיפור פלילי. אני לא יודע מה בין זה לכתב אישום, מה הם מנסים לומר פה? הם קושרים את שלום דומרני למעשי הסחיטה של האדון חזן? אז למה הוא בחוץ? ואם דומרני יש לו איזה שהוא רעיון להיות גם כן מפיק, אמרגן וכדומה, אז בינתיים אני לא רואה בזה עבירה פלילית.

"התביעה רוצה לספר לציבור - שהעולם התחתון מנסה להשתלט גם על עסקי הבידור. יכול להיות שזה נכון, ואנחנו הופכים להיות חברה חולה בעניין הזה, אבל לעשות את זה, אגב כתב אישום שהנפקות המשפטית-פלילית שלו לא כל-כך ברורה, זה לא ברור לי".

עו"ד דבורה חן, לשעבר פרקליטה בכירה בפרקליטות מחוז תל-אביב: "ציטוטים ספורדיים"

הקשר הסיבתי

"יש להבדיל בין כתב האישום לראיות שישנן. לכאורה, ממה שעולה בכתב האישום, הביטויים החמורים נגד האמרגן אטדגי הם של נאשם 2, מיכאל חזן. הקונספט של כתב האישום בנוי על זה שצנעני הפעילה את חזן והוא שהפנה ביטויים מאוד בעייתיים לאטדגי.

"כדי שצנעני תורשע צריך יהיה להוכיח את הקשר הסיבתי בין הביטויים של חזן לאטדגי לבין מרגלית צנעני - שהוא בעצם פעל בשליחותה. מכתב האישום לא ברור איפה בדיוק נוצר הקשר הזה".

האמירות של צנעני

"הציטוטים שהובאו מפי צנעני וחזן בכתב האישום הם ציטוטים ספורדיים שלא מלמדים על מכלול שלם. אי-אפשר להתרשם מהם על כל המכלול, לא ימינה ולא שמאלה. מה שכן אפשר ללמוד זה שחזן דיבר בשפה מאוד בעייתית ומאיימת על אטדגי, זה בטוח. זה מה שעולה מכתב האישום. אבל מה בדיוק הוא רוצה ממנו ועל איזה רקע נאמרים הדברים, הציטוטים האלה לא בהכרח מלמדים.

"בכתב האישום צוין כי צנעני אמרה לאטדגי דברים כמו 'תיזהר בכבודם, ולא יקרה שום דבר!', או 'הוא רותח עליך, הוא אומר שפגעת בכבוד שלו ועשית אותו קטן.. אימאל'ה!', וגם 'אטדגי אתה עושה לי בעיות!... מה אני צריכה שתהיה לי שואת עולם בגללך?!'.

"כשמנתקים את האמירות של צנעני מהסיפור הכללי בכתב האישום, הן לא בהכרח נשמעות מאיימות. הן יכולות להישמע כמו ייעוץ שהיא נותנת לאטדגי. זה לא פשוט. בסעיף שבו מצטטים את צנעני כתוב 'איימה הנאשמת', כאילו זה ברור מאליו ועולה מהציטוט שיבוא אחרי המשפט המקדים, אבל אם מתעלמים מהמילה 'איימה', אז יש לנו שיחה בין שני אנשים, ואנחנו לא יודעים מה קדם לשיחה הזאת. אולי אטדגי סיפר לה שמתקשר אליו איזה חזן ומציק לו, ואז היא אומרת לו, 'תיזהר בכבודם, ולא יקרה שום דבר'. זה בהחלט יכול להיחשב ייעוץ".

שלי טימן, לשעבר שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב: "אין עבירה במהלכים ב'כוכב נולד'"

סיכויי ההרשעה

"קשה לומר מה סיכויי ההרשעה. כל המעורבים בדיון העתידי הם בני אדם. מעבר לחוזקן של הראיות - תלוי גורלו של האישום גם בזהות השופט שיישב בדין; מה תהיה הדינמיקה ומידת ההבנה, הסבלנות וההערכה שירחוש לתובע או לסנגור; מהי גישתו הכללית לסוג כזה של עבירות; ולהערכתו הנכונה והמושכלת את העדים, משני הצדדים".

האמירות של צנעני

"אין לי מושג מדוע בחרה הפרקליטות להביא דווקא את הציטוטים המסוימים של צנעני שמופיעים בכתב האישום. אולם, לדעתי, במה שצוטט, כשלעצמו, אין די כדי להרשיע בעבירות המיוחסות לצנעני. עם זאת, אין זה אומר שאין סיכוי להרשעה. סביר להניח כי ישנן הקלטות נוספות.

"חשוב מאוד מה אמרו העדים האחרים במשטרה, והכוונה לעדים ה'תמימים' יותר מהנאשמת: למשל הבן, אסף; ירון אילני, אליקו. גם אם לא העידו על מעשה הסחיטה - יש בדבריהם כדי ללמד על האווירה והנסיבות. העד החשוב ביותר הוא אטדגי.

"לפי הפסיקה - אין זה משנה, לצורך הרשעה, אם פעל כפי שפעל, כתוצאה מהסחיטה או האיומים. די שהיו כאלה. אבל אם דיבר במשטרה ואם ידבר במשפט - ישנה חשיבות לאווירה, לאופן שבו הבין את הדברים של חזן וצנעני. אלה הן ראיות נסיבתיות.

"צנעני צפויה לטעון להגנתה כי כל עצותיה לאטדגי היו מתוך דאגה לשלומו, וכי היא חשבה שכעס העבריינים הוא על סירובו להקצות הופעות של עומר אדם לחבריה, שהיא יודעת שהם מסוכנים; אך אין איסור על חברות עם אנשים שישבו או יושבים בבית הסוהר.

"אם לא תהיינה ראיות טובות, או שצנעני תשכנע את השופט כמי שדוברת אמת - יש סיכוי שתזוכה, אך אין לי ספק שהיה הכרח להגיש כתב אישום, ולעצור את צנעני, בשלב העדין והקריטי של החקירה, נוכח מה שמצוי בידי המדינה בוודאות".

פרשת "כוכב נולד"

"לא מצאתי בכתב האישום שום עבירה פלילית המיוחסת לצנעני בעניין מהלכיה הפסולים סביב התכנית. שתי העבירות המוזכרות בכתב האישום אינן מתאימות למהלכים אלה, כי היא לא קשרה קשר לסחיטה בעניין זה.

"עם זאת, ברור לחלוטין שדי במעשיה אלה (ודאי שביחד עם מעשיה האחרים) כדי להטיל עליה כתם אתי, מעילה באמון, פסילה מלשמש בתפקיד 'שופטת' בתוכנית, ולעניות דעתי חייבים מעשיה לגרום לסיום הקריירה שלה כזמרת או אמנית, ולהדירה מכל תוכנית ציבורית".

פרופ' עמנואל גרוס, מומחה למשפט פלילי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה: "יש בסיס מלא להרשעה"

האישומים

"בקשר לעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע, כשהפשע שמדובר עליו הוא סחיטה באיומים - אם אכן העובדות המתוארות בכתב האישום יוכחו במלואן, יש בסיס מלא להאשים ולהרשיע את מרגלית צעני בעבירה הזאת.

"בנוגע לעבירה השנייה שמיוחסת לצנעני - שותפות לסחיטה באיומים - העובדות מתוארות בכתב האישום בצורה מאוד מתוחכמת. מצד אחד, נאמר שצנעני למעשה ביקשה מחזן לאיים ולסחוט את האמרגן שלה, אבל מצד אחר היא למעשה הייתה שותפה למעשה ולהתנהגות הזאת של הסחיטה, על-ידי כך שהיא הבהירה לאטדגי שהיא חברה טובה של חזן.

"הגם שזה נעשה בצורה מתוחכמת, ברור שצנעני עשתה זאת כדי שאטדגי יידע על הזיקה המיוחדת בינה ובין חזן, וכאשר היא יודעת שהאמירה הזאת, כשהיא מלווה לאחר מכן בפגישות ובשיחות חזן עם אטדגי, יגרמו לאטדגי לקשור את הדברים אחד לאחד. זו בהחלט לא שותפות ישירה בסחיטה מצד צנעני, אלא שותפות עקיפה, אבל גם לעבירה הזאת, למרות התחכום שבה, נראה שיש בהחלט בסיס".

האמירות של צנעני

"הציטוטים המיוחסים לצנעני בכתב האישום רק מדגישים את התחכום שבמעשיה. כתב האישום מדגיש את השידול שלה, את הבקשה שלה לחזן, שאכן יפעיל את האיומים שלו כלפי אטדגי. לאחר מכן, כאשר היא יודעת שהוא הולך לעשות את זה, היא בעצם משחקת כאן תפקיד של כביכול שומרת על אטדגי, מגוננת עליו מפני המורא, מפני הכמעט בלתי נמנע, מפני מה שעומד להתרחש, בעקבות האיומים של חזן.

"המשחק הזה - של כביכול להסתיר את החלק שלה, ובו בזמן להדגיש שהיא מאוד קרובה למאיים, לחזן, כדי שאטדגי 'יחבר אחד ועוד אחד', ויבין שבעצם היא מאיימת עליו - לא נעלם מן העין".

כתב האישום נגד צנעני
 כתב האישום נגד צנעני