מה מציעים העולמות הווירטואליים לילדים באינטרנט?

הם מטפחים דמויות וירטואליות, קונים בכסף וירטואלי ונפגשים עם חברים וירטואליים ■ רגע אחרי שנפתחה שנת הלימודים, "גלובס" בדק מה מציעים 5 אתרי העולמות הווירטואליים המובילים

איך מעבירים הילדים ובני-הנוער את הזמן מול מסך המחשב? לא פעם הם מנהלים חיים מקבילים בעולמות וירטואליים, בחינם או בתשלום. השיטה דומה: הגולש בונה דמות שעימה הוא מזדהה ואותה הוא מטפח. האתרים מיועדים ברובם לבני שש ואילך.

כדי לדאוג לדמות, הילד "רוכש" לה ציוד ומזון, בונה לה בית ומרהט אותו. ה"כסף" מושג באמצעות משחק והשתתפות בפעילויות המעודדות את הילדים להתמיד כדי לצבור כמה שיותר כסף בו יוכלו לקנות עוד ועוד. חינוך פיננסי או טיפוח של תרבות צריכה? תלוי את מי שואלים.

רוב האתרים מאפשרים לכלל הגולשים להשתתף בפעילות באתר, אולם מי שמשלם דמי מנוי מקבל יחס מיוחד הכולל אביזרי אופנה לדמות או גישה למשחקים שחסומים ל"סתם" גולשים (שלא משלמים). מחיר המנוי פוחת ככל שתתחייבו לתקופה ארוכה יותר.

מכיוון שהילדים עשויים למצות את האתר לפני שהמנוי יסתיים, עדיף לבחור במנוי החודשי (שהחיוב עבורו ימשיך עד להוראת ביטול). המחיר באתרים ישראלים הוא 30-35 שקל לחודש, ובאתרים מחו"ל כ-20 שקל לחודש.

כדי למצות את ארנק ההורים, חלק מהאתרים מציעים מוצרים נלווים ומעודדים את הילדים לבקש מההורים מנוי או רכישות בעולם הממשי, הכוללות קלפי איסוף (אקולוקו), דמויות מוחשיות (מושי מונסטרס) ועוד.

בת 9 ובן 7 התנדבו בשמחה לשמש נסיינים לכל האתרים המוזכרים בכתבה ונידבו את חוות-דעתם הבלתי מתפשרת. שני האתרים שהתחבבו עליהם הם אקולוקו ומיקמק. גם קלאב פינגווין צוין כ"אתר שווה".

מוגובי (Mogobe.walla.co.il): עולמות וירטואליים וחברתיים

* אג'נדה: העשרת החוויה התרבותית, המורשת והחינוך לאהבת ארץ ישראל וטיפוח הקשר החברתי בין ילדים.

* מה באתר? באמצעות דמות המוגובי שהילד יוצר לעצמו, הוא יכול לתקשר עם מוגובים אחרים, לעצב לעצמו חדר ולרכוש בגדים. האתר מציע משחקים ומסיבות ב"חדר החגיגות", תוך הקפדה יתרה על שימוש בתכנים הולמים ובשפה נאותה. "כרטיס תושב", שהוא מנוי בתשלום, מעניק גישה לפעילויות נוספות.

* דבר הילדים: "האתר בעברית, וזה מצוין, וגם הממשחקים 'בסדר גמור', מאוד מהנים. כיף להיות עם הדמות שבונים לבד. היתרון של האתר שרוב הדברים פתוחים לא רק למנויים, בשונה מרוב האתרים האחרים. העיצוב יפה, ויש הרבה משחקים".

* שורה תחתונה: אתר חביב המכיל תכנים חיוביים וערכיים.

* יתרון להורים: זהו האתר שלגביו הילדים לא התעקשו לרכוש מנוי והסתפקו בתכנים החינמיים.

* כמה עולה מנוי לחודש?

מנוי לחודש: 30 שקל

לחצי שנה: 20 שקל (120 לכל התקופה)

לשנה: 16.60 שקל (200 לכל השנה)

מושי מונסטרס (Moshimonsters.com) יתורגם לעברית בקרוב

אתר חדש, בדרכו לבצע עלייה באמצעות השקתו בשפת הקודש. כרגע ילדים ישראלים שרוצים לטפח מפלצת עצמאית יצטרכו להסתפק בתקשורת עמה בשפה זרה. בחברת PMI, ששמה יהבה על האתר הזה (באמצעות בובות-מפלצות שמקווים בחברה שההורים ירוצו לקנות), מדגישים כי מיליון וחצי ילדים ברחבי העולם רשומים לאתר.

* אג'נדה: "כיף, חינוך ובטיחות".

* מה באתר? בוחרים ומעצבים מפלצת ומכירים חברים חדשים. האתר מנסה לשמש כרשת חברתית של ילדים, ומכאן שעל ההורים להזהיר את הגולשים הצעירים מפני שיחות "חשודות", על אף שבאתר מנסים למנוע מבוכות כאלה בכל דרך כמעט. חברות ה-VIP מאפשרת גישה למשחקים.

* דבר הילדים: "המשחקים די מעניינים, האתר עצמו חביב אבל לא שונה בהרבה מאחרים. המפלצות שבונים חמודות".

* שורה תחתונה: היות והאתר כרגע אינו מוגש בעברית, בשלב זה לא עומד בתחרות מול אלה המציעים פעילות בעברית. כשיושק רשמית בישראל כנראה שהילדים יקבלו שטיפת מוח "מפלצתית" שתגביר את הרייטינג של האתר (ואת המכירות של יבואנית הבובות).

* כמה עולה מנוי לחודש?

מנוי לחודש: 21.50 שקל

מנוי לחצי שנה: כ-24 שקל (144 לכל התקופה)

מנוי לשנה: כ-15 שקל (180 לכל התקופה)

קלאב פינגווין (Clubpenguin.com) משחק מבית דיסני

* אג'נדה: "מעורבות ומחויבות לקהילה תוך דגש על נתינה".

* מה באתר? קהילת פינגווינים המתגוררת באזור הקוטב הקריר, הכוללת אתרים חברתיים בהם מועדון ריקודים, חדר משחקי מחשב ועוד. כל ילד בונה ומעצב לעצמו דמות פינגווין. באמצעות כסף שנצבר במשחקים באתר, ניתן לרכוש לה אביזרים. החברות בתשלום פותחת את כל אתרי המשחק לחברים. מאחורי האתר עומדת דיסני, מה שמתורגם למרצ'נדייז (בובות ודמויות) שכרגע לא נמכרים בישראל.

* דבר הילדים: "אתר סבבה. כיף שממש מעצבים את הדמות עם בגדים ואביזרים מגניבים. המשחקים מעניינים וממש טובים. חבל שהאתר באנגלית".

* שורה תחתונה: אתר חיובי ונחמד מאוד, הודות לדמויות הפינגווינים החביבות והאנימציה הנפלאה. העובדה שהאתר לא דובר עברית סוגרת את האפשרות ליצירת קשר עם חברים אחרים, ומכאן שגם יכולה להסיר דאגה מההורים.

* כמה עולה מנוי לחודש?

מנוי לחודש: 22 שקל

מנוי לחצי שנה: 18.30 שקל (110 לכל התקופה)

מנוי לשנה: 17.80 שקל (214 לכל התקופה)

מיק מק (mikmak.co.il): תכנים ישראליים חיוביים

* אג'נדה: "עולם וירטואלי ובטוח לילדים. מעודד משחק ויצירה תוך דגש על תכנים ישראליים". האתר מגובה בסדרת טלוויזיה המשודרת ב-yes.

* מה באתר? כל ילד בונה לעצמו דמות חביבה וחייכנית, עימה הוא יוצא להרפתקאות באזורי המשחק והפעילות שבאתר. המשחקים כוללים חידוני טריוויה ומשחקי חשיבה בעלי תוכן ישראלי. הדמויות מתקשרות זו עם זה באמצעות משפטים מובנים, כאשר ילד שירשום מילה לא ראויה יורחק ל-24 שעות מפעילות באתר.

* דבר הילדים: "אתר מצוין, טוב שהוא בעברית. המשחקים מאוד כייפיים. הרבה ילדים יכולים ליהנות. אין שם דבר רע, מאמצים חיות, קונים בגדים ויכולים לעלות בדרגות שמאפשרות להיכנס לכל מיני מקומות באתר. הדמויות הן כיפיות, וזה מגניב שאפשר לפגוש את הדמויות של החברים שלנו".

* שורה תחתונה: דמויות המיק מק הן שובבות ומתוקות ומשתלבות בתכני האתר, שלצד משחקים נחמדים כוללים העשרה בדמות חידונים ואפילו קבוצות כדורגל אליהן הדמויות משתייכים.

* כמה עולה מנוי לחודש?

מנוי לחודש: 35 שקל

מנוי לחצי שנה: 30 שקל (180 לכל התקופה)

מנוי לשנה: 25 שקל (300 לכל התקופה)

אקולוקו (ekoloko.com): מקנה ערכים סביבתיים

* אג'נדה: הקניית ערכים של מודעות, אחריות ומעורבות של הילדים בסובב אותם, תוך שמירה על קשר עם העולם האמיתי.

* מה באתר? הילד בונה דמות שעמה הוא יוצא להרפתקאות הכוללות משחקים וחידונים בנושאי סביבה וחברה. בדרך הוא מרוויח "קוקואים" לקניית בגדים, ציוד וחיות.

"מגרש המשחקים" הווירטואלי מאפשר לילדים הגולשים לנהל שיח גלוי בין החברים. הילדים נכנסים לקהילה שבה כללי התנהגות ברורים המושתתים על כבוד לחברים באתר. גולשים שיעברו על הכללים מושעים מפעילות.

מעבר לחברות הבסיסית והחינמית ניתן לשדרג, בתשלום כמובן, למעמד של "חלוץ", במטרה "לגלות ולחקור עולמות חדשים" ולקבל גישה למשימות חדשות ואת הזכות להחזיק ב"גור" של חיה פצועה לשם טיפול והחזרתה לטבע.

בשונה מאתרים אחרים, התקופה המינימלית לרכישת מנוי היא חודשיים המתורגמת ל-70 שקל.

* מוצרים נלווים: "ספר האספנות" של אקולוקו נמכר ברוב חנויות ספרים ב-50 שקל. חבילת קלפים נמכרת ב-7.5 שקל וכוללת קוד הפותח קלפים וירטואליים המעניקים פרסים.

* דבר הילדים: "אתר שמתייחס במיוחד לסביבה, וזה ממש נחמד. המשימות כוללות איסוף פריטים למיחזור או גידול ערוגת ירקות. האתר בעברית, וזה יתרון. אתר מהנה ששווה לשחק בו. כיף לפגוש את החברים שלנו באתר. אפילו שהדמויות הן מצוירות, הן נראות ממש אמיתיות. בדרגה מתקדמת אפשר להיות סיירים שעוזרים לילדים, וזה נראה לי כיף".

* שורה תחתונה: תכנים בעלי ערך אקולוגי חיובי המתאימים למערכת יחסים ארוכת-טווח: למנויים המסלול המינימלי הוא חודשיים. תחת המעטפת הסביבתית, שהיא בעלת ערכים חיוביים, תמצאו את עצמכם משלמים עוד עשרות שקלים על מוצרים נלווים.

* כמה עולה מנוי לחודש?

מסלול דו-חודשי: 34.50 שקל (70 לכל התקופה)

מנוי לחצי שנה: 23 שקל (140 לכל התקופה)

מנוי לשנה: 20 שקל (240 לכל התקופה)