מקרטעים בחו"ל: לאומי מפסיד ברומניה, הפועלים בטורקיה

ברבעון השני של 2011 מדווח בנק לאומי רומניה על הפסד של 3.2 מיליון דולר ואילו בנק פוזיטיף, שלוחת בנק הפועלים בטורקיה, מציג הפסד של כ-1.3 מיליון דולר

הפסדים בשלוחות בנק הפועלים בטורקיה ולאומי ברומניה. ברבעון השני של 2011 מדווח בנק לאומי רומניה על הפסד של 9.4 מיליון רון (3.2 מיליון דולר) ואילו בנק פוזיטיף, שלוחת בנק הפועלים בטורקיה, מציג הפסד של 2 מיליון לירות טורקיות (1.3 מיליון דולר).

מדוחות לאומי רומניה עולה כי השלוחה הפסידה במחצית השנה 11.7 מיליון רון (4 מיליון דולר). זאת לאחר שבשנת 2010 הפסידה השלוחה 16.5 מיליון דולר. ההפסד נבע אז מהפרשה של 20.5 מיליון דולר לחובות מסופקים עקב החמרה רגולטורית ולאור "ההידרדרות בתיק האשראי והגידול בהלוואות בפיגור". לאחר הפסדי הרבעון השני הגיע ההפסד המצטבר של לאומי רומניה מאז רכישתו בשנת 2006 ל-12.6 מיליון דולר. לאור זאת נאלץ לאומי למחוק כמחצית מהשקעתו בלאומי רומניה.

ההון העצמי של לאומי רומניה עומד על 58 מיליון דולר ומאזן הבנק מסתכם ב-350 מיליון דולר. מאז 2009 מעמיד בנק לאומי ללאומי רומניה קו נזילות מיוחד של 50 מיליון דולר, בנוסף לקו אשראי ללא מגבלת זמן של 79 מיליון דולר. בנוסף, בכוונת הבנק המרכזי הרומני להגביל את יכולתם של הבנקים הזרים למשוך את המימון שהעמידו לשלוחותיהם הרומניות.

תשואה אפסית בפוזיטיף

על רקע הרעה נוספת ביחסי טורקיה וישראל, עולה מדוחות הפועלים כי פוזיטיף סיים את המחצית הראשונה של 2011 ברווח של 1.4 מיליון לירות טורקיות, לאחר שהרוויח ברבעון הראשון, אך כאמור עבר להפסד ברבעון השני. הרווח במחצית משקף תשואה זניחה של 0.7% על ההון.

בבנק הפועלים מוטרדים מהשלכות המשבר ביחסי טורקיה-ישראל על השלוחה. במארס האחרון התייחס הפועלים לראשונה באופן רשמי לכך ודיווח כי "פעילות פוזיטיף בטורקיה מושפעת מהמצב הגיאופוליטי וממערכת היחסים בין ישראל לטורקיה". עד אז הקפיד הבנק להסביר כי אינו רואה שום בעיה בכך שבבעלותו בנק במדינה מוסלמית עוינת לישראל.

מאז מארס הורעו מאוד יחסי ישראל טורקיה ובסוף השבוע הורד דרג היחסים הדיפלומטיים וטורקיה גירשה את השגריר הישראלי. מניתוח של האנליסט טל שיריזלי עולה כי גם במקרה הקיצוני ביותר שבו תלאים ממשלת טורקיה את החזקות בנק הפועלים בפוזיטיף, יהיה הנזק לבנק שקול לכ-3.3% בלבד משווי השוק שלו.

לפוזיטיף שבו מחזיק הפועלים (69.8%) אין היתר לקבלת פיקדונות מהרגולטור הטורקי ובנק הפועלים פועל מספר שנים להשגתו אך ללא הצלחה. ההון העצמי של פוזיטיף עומד על 269 מיליון דולר ומאזן הבנק הגיע ל-1.25 מיליארד דולר. הפועלים השקיע עד כה בפוזיטיף 155 מיליון דולר ברכישת מניות והזרמת הון לבנק כאשר השקעת בנק הפועלים בטורקיה רשומה בספרי הבנק לפי 636 מיליון שקל. בשנתיים האחרונות מחק הפועלים 173 מיליון שקל, מתוכם 114 מיליון שקל בשנת 2010 לבדה, כתוצאה מירידת ערך הבנק והפסדים בחברת הבת בנק JSC בקזחסטן. בהפועלים ממשיכים להכחיש כי בכוונתם למכור את השליטה בבנק פוזיטיף.