סונול משלמת יותר בגלילות ככל שמתדלקים יותר

השכירות, מיליון שקל בחודש, משקפת 70 אגורות בממוצע לכל ליטר שנמכר - יותר ממרווח השיווק

מיליון שקלים בחודש - זה גובה דמי השכירות הממוצע שמשלמת חברת הדלק סונול לבעלי תחנת הדלק "החוף" ליד מחלף גלילות. מדובר ככל הנראה בתחנת הדלק היקרה ביותר בישראל, למרות שמבחינת היקף מכירות הדלקים שלה, נחשבת תחנת גלילות לשלישית בארץ, אחרי תחנת סונול בצומת שילת, ופז הסיירים בכביש 4 ליד מחלף גהה.

גובה דמי השכירות שמשלמת סונול לבעלי התחנה, משפחת סנדלר, עומד בממוצע על 70 אגורות לכל ליטר בנזין הנמכר בתחנה. מרווח השיווק של חברות הדלק הופחת בשבוע שעבר מ-70.5 ל-58.9 אגורות לליטר בנזין 95 אוקטן. מרווח השיווק, מקור ההכנסה היחיד של חברות הדלק ממכירת בנזין, אמור לשפות אותן על כלל הוצאותיהן ולהותיר בידיהן רווח סביר.

הפסד אבסורדי

במקרה של תחנת הדלק בגלילות, דמי השכירות גבוהים יותר מהמרווח כולו, וסונול מפסידה למעשה על הבנזין הנמכר בתחנה. באופן כמעט אבסורדי, ההפסד התפעולי של סונול גדל ככל שהיקף המכירות בתחנה עולה, כיוון שדמי השכירות נגזרים מהיקף המכירות.

סונול מפצה על ההפסד ממכירות הבנזין באמצעות מכירות הסולר, שמחירו אינו מפוקח. עם זאת, גורמים בשוק הדלק מעריכים כי התחנה רושמת הפסד תפעולי שבין 100 ל-150 אלף שקל בחודש. בשוק הדלק אומרים כי מחיר השכירות שמשלמת סונול מבטא את טירוף המחירים של השנים האחרונות, שנוצר בעקבות מלחמה בין חברות הדלק על תחנות הדלק.

המרוויחים הגדולים מהמלחמה היו בעלי תחנות הנמצאות באזורי ביקוש כמו תחנת החוף. קרב סוער שהתנהל בין סונול לדלק על תחנת הדלק שליד מחלף שבעת הכוכבים הסתיים בניצחון פירוס של סונול, שהסכימה להעלות את דמי השכירות לבעלי התחנה ב-50% לכ-400 אלף שקל בחודש. יחד עם זאת, חלק מחברות הדלק הצליחו להכניס להסכמים סעיף המאפשר להם לפתוח אותם במקרה של שינויים מבניים במשק הדלק.

במסגרת מרווח השיווק החדש שנקבע, נעשה לראשונה ניסיון רציני מצד משרד התשתיות לרסן את השתוללות מחירי השכירות לבעלי התחנות. המרווח מעניק לחברות הדלק תעריף נורמטיבי של 17 אגורות בלבד לליטר עבור הוצאות השכירות של התחנות.

50% נהנים מהנחה

בנוסף, מגביל המרווח את גובה ההנחות שניתן להעניק לציי רכב, כשהוא קובע תעריף נורמטיבי של 25 אגורות להנחות ללקוחות קבועים. את ההנחה הגדולה ביותר כיום מקבל מועדון הלקוחות הוט של הסתדרות הטכנאים וההנדסאים. כ-130 אלף חברי המועדון נהנים מהנחה של 39 אגורות לליטר. כ-50% מכלל צרכני הדלק בישראל נהנים מהנחות, ו-50% הנותרים מוגדרים "לקוחות מזדמנים", שנאלצים לשלם את המחיר המלא של הבנזין. בשוק הדלק מעריכים כי ההנחות ללקוחות הקבועים יצומצמו כעת במידה משמעותית.