המשבר עם טורקיה הפיל את הבורסה: המעו"ף איבד כ-3%

מדד הבנקים צנח כ-5% ■ טורקיה מנתקת קשרים כלכליים עם ישראל; ארדואן מזהיר את קפריסין מקידוח ב"בלוק 12" יחד עם קבוצת דלק ■ עליות במסחר באירופה; חוזים שליליים בוול סטריט ■ דלק נפלה כ-8% ■ החברה לישראל נפלה 11%

יום המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (ג') בירידות שערים חדות לאחר שלאורך כל יום המסחר חלו ירידות שערים חדות שהלכו והחריפו. זאת, על רקע האיומים וההצהרות של ראש ממשלת טורקיה ארדואן. באירופה נרשמות בשעה זו עליות קלות והחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאותתים על צפי לירידות של עד ל-1.4% בפתיחת המסחר היום.

ראש ממשלת טורקיה רג'ב טאיפ ארדואן, כאמור, לא מתכוון להרגיע את הרוחות. אחרי גירוש כל הסגל הדיפלומטי הבכיר והקפאת ההסכמים הצבאיים בין המדינות, אומר ארדואן כי בכוונתו להעביר סנקציות נוספות נגד ישראל, שמתנהגת לדבריו כמו "הילד המפונק של המזרח התיכון".

בריאיון לתקשורת הטורקית אמר ארדואן כי מהיום הוא אוסר לחלוטין את הסכמי הסחר הכלכליים בין המדינות, ומבטל את שיתוף הפעולה הצבאי ואת ההסכמים בפרויקט ההגנה שנחתמו עם ישראל. עוד הוסיף ראש הממשלה הטורקית כי בתקופה הקרובה תהיה נוכחות מוגברת של כלי שיט טורקים במי הים התיכון.

פסגות: עוד לא תמו הירידות

בניגוד לכמה מנהלי השקעות בכירים, שנשמעים אופטימיים לגבי מצב השווקים חרף הירידות החדות בחודש האחרון, שלומי ברכה, מנהל ההשקעות של קופות הגמל של פסגות, נשמע אחרת. "להגיד שבגלל שבאוגוסט היו ירידות שערים, ספטמבר יהיה טוב - זה פשוט לא נכון, כי הגורמים לירידות לא מאחורינו", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "במקום מי שנמצא בהחזקות שהן לטווח ארוך, אשר מתאימות לרמת הסיכון שלו, לא הייתי פועל כעת. מי שמחפש יותר הזדמנויות לטווח קצר, אני חשוב שיעשה בשכל אם ישמור לעצמו תחמושת לעתיד הקרוב, כי עוד לא נגמרו הירידות".

צניחות בבנקים, בחברה לישראל ובקבוצת דלק

מניות הבנקים המשיכו לרכז עניין גם היום, על רקע המגמה השלילית במניות הסקטור בעולם. הבוקר דיווחנו כי נרשמו הפסדים בשלוחות בנק הפועלים בטורקיה ולאומי ברומניה. ברבעון השני של 2011 מדווח בנק לאומי רומניה על הפסד של 9.4 מיליון רון (3.2 מיליון דולר) ואילו בנק פוזיטיף, שלוחת בנק הפועלים בטורקיה, מציג הפסד של 2 מיליון לירות טורקיות (1.3 מיליון דולר).

טורקיה מאיימת לתקוף את קפריסין בכוח צבאי אם זו תתחיל בקידוח האקספלורציה בשטח הימי המכונה "בלוק 12". איומי טורקיה כבר עוררו תגובה נזעמת מצד יוון שדרשה מהטורקים "לנהוג באחריות". קפריסין חברה באיחוד האירופי משנת 2004. חברת נובל אנרג'י האמריקנית אמורה להתחיל את הקידוח בבלוק 12 עד סוף החודש על-פי תנאי ההסכם בינה לממשלת קפריסין. לקבוצת דלק של יצחק תשובה יש אופציה ל-30% מהזכויות ברישיון.

גם מניות כיל והחברה לישראל ריכזו עניין וממשיכות לאבד גובה לאחר הירידות החדות אתמול. המסחר בכור ודסק"ש מושפע גם היום מהמסחר בקרדיט סוויס בשוויץ, שאתמול צנחה.

דירקטוריון אמפל , שבשליטת יוסי מימן, החליט לפטר את ד"ר נמרוד נוביק, סגן נשיא החברה. בדיווח שהוציאה היום החברה לבורסה היא מנמקת שהסיבה למהלך הדרמטי הינה סכסוך אישי בין נוביק לבעלים מימן. בהודעת החברה לבורסה "במעשיו ובמחדליו, הפר ד"ר נוביק את חובת נאמנותו כלפי החברה ובעלי מניותיה".

גזית גלוב הודיעה הבוקר כי השלימה גיוס אג"ח בהיקף כולל של כ-450 מיליון שקל באמצעות רישום סדרה חדשה, סדרה יא'. האג"ח נושאת ריבית שנתית קבועה של 5.35% והינה צמודה למדד. מח"מ האג"ח הינו כ-8.5 שנים ומועד הפירעון הסופי שלה הוא ספטמבר 2024.

אלביט מערכות הודיעה היום כי החברה הבת שלה בארצות הברית זכתה בחוזה של חברת בואינג לאספקת מערכות ראש בטכנולוגיית צבע עבור מפקדת הכוחות המיוחדים של חיל האוויר האמריקאי. הפרויקט יתבצע בפורט וורת', טקסס. במסגרת החוזה, שהיקפו הכספי אינו מהותי עבור אלביט מערכות, תספק החברה מערכות ראש צבעוניות מתקדמות לחיל האוויר האמריקאי, המאפשרות יכולות עקיבה מלאה ונותנות מענה לצרכי הטווח הקצר והטווח הארוך של הכוחות המיוחדים של חיל האוויר .

חברת הנדל"ן רבד המשיכה להרחיב את פורטפוליו הנכסים שלה באירופה. היום מדווחת החברה, כי חתמה על עסקה נוספת באנגליה לרכישת 50% מזכויות הבעלות בבניין משרדים, וזאת תמורת כ- 14.7 מיליון ליש"ט (100%). בניין המשרדים מושכר לחברת St. James Place wealth management בהסכם ל- 20 שנה (יתרת התקופה - 16 שנים).

[לאתר המעו"ף][לאתר קרנות][לאתר האג"ח]