"כתבי החדשות של ערוץ 1 עובדים בתפוקה נמוכה"

מבקרת הפנים ברשות השידור בדקה את ה"תפוקות" של עיתונאי חטיבת החדשות בערוץ 1 ■ עפ"י טיוטת הדוח, 14 כתבים ופרשנים - בהם גם בכירים ביותר - עבדו ב"תפוקה חלשה"

כתבי החדשות של ערוץ 1 נמצאים על הכוונת של מבקרת הפנים ברשות השידור, איתנה גרגור. ל"גלובס" נודע כי בימים אלה גרגור ניסחה טיוטת דוח שעוסק ב"תפוקות" העבודה של העיתונאים השייכים לחטיבת החדשות.

מהנתונים שהגיעו ל"גלובס", עולה כי על-פי גרגור, רק 5 כתבים מבין 36 שנבדקו עבדו ב"תפוקה מלאה". 17 כתבים עבדו ב"בתפוקה חלקית"; ולא פחות מ-14 כתבים ופרשנים, ובהם בכירים ביותר, עבדו "בתפוקה חלשה", לפי גרגור.

בימים אלה קיבלו שורה של עיתונאים ברשות השידור מכתבים בבקשה להגיב על מכסות העבודה "הנמוכות" שלהם. יש לציין כי בדיקתה של המבקרת הייתה טכנית בלבד - היא ואנשיה מדדו כמה פעמים במהדורה מצוין שמו של כתב בליין-אפים ובשידור עצמו. למעשה, לא נבדק אופן עבודת הכתב, לא כמות הכתבות שעליהן עבד ולא התחקירים הדורשים עבודה לאורך זמן.

הפרמטרים שלפיהם קבעה המבקרת את עבודתה: "תפוקה מלאה" - כתבה ליום ויותר, "תפוקה חלקית" - כתבה כל יומיים, ו-"תפוקה נמוכה" - 5 עד 10 כתבות בחודש.

יש לציין כי בתקופה האחרונה דווקא כובשת חטיבת החדשות של ערוץ 1 כתבות, בעיקר בזכות חשיפותיה של איילה חסון בעניין פרשת הרפז.

בקרוב תערוך מבקרת הפנים בדיקות נוספות באשר לעבודת העורכים והמפיקים. גרגור נמצאת בעצמה בימים אלה תחת בדיקה, על-פי דרישת האוצר, באשר להיקף העסקתה ודיווחיה.

ברשות השידור סרבו להגיב לידיעה.

מוועד העיתונאים ברשות השידור נמסר כי "הוועד שיגר מכתב ליו"ר הרשות, ובו דרישה לבטל את דוח הביקורת לאלתר. עבודה עיתונאית, במיוחד בתחום החדשות, אינה נמדדת במונחים של קו ייצור במפעל. הדוח הוא הזוי. ביקורת בכל תחום היא אמצעי לגיטימי, אך הכלים בהם כימתו את עבודת העיתונאים בחדשות אינם רלוונטיים כלל וכלל. אנו מקווים כי הדוח נעשה משיקולים ענייניים בלבד".

"כלי ניהולי"

אל "גלובס" הגיע מכתב ששלח יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, לראש חטיבת החדשות, יורם כהן.

לדברי גילת, "מבקרת הפנים מכינה בימים אלה דוח על יעילות חטיבת החדשות. הדוח הזה הוא כלי ניהולי ראשון במעלה, במיוחד לנוכח הצורך להתארגן להקמתו של ערוץ החדשות ולשינוי פניה של 'מבט'. ברור לכל - ובודאי לי, שעוסק בעיתונות במשך 25 שנה - שאסור שהמדד הכמותי יהיה המרכיב היחיד והחשוב בהערכת עבודתו של עיתונאי, קל וחומר בעבודתם של עיתונאים בכירים. המבקרת מודעת לכך. עם זאת, הוא יכול לשמש ככלי עזר, למשל בהערכת עבודתם של כתבים ועורכים צעירים.

"בהסכמים החדשים נדרש נתון התפוקה על מנת להעריך המשך חוזה או לצורך קידום. המבקרת הסבה את תשומת-לבי שבחדשות ברדיו ובטלוויזיה בערבית מונהג מזה שנים דוח תפוקת כתבים חודשי על-פי סוג הכתבה, סוג המשדר ומספר ידיעות, דבר שלא קיים במדיה בעברית.

"לסיכום, הדוח המתגבש הוא כלי עבודה עבור ההנהלה, שמכירה היטב את עבודת העיתונאים. הבדיקה לא נועדה לשמש מדד ליכולותיהם, כישוריהם והישגיהם של העיתונאים. מטרת הבדיקה היא לסייע להנהלה לגבש מסקנות באשר לצרכי החטיבה, המבנה הארגוני שלה ונוהלי העבודה בה. הנתון המשמעותי בהקשר זה הוא תרומתו הכוללת של העיתונאי למסך, לאחר שקלול מכלול המרכיבים".