איך לקנות פריט של מעצב-על ואפילו לקבל עודף?

נעלי ריבוק שעיצב ארמני או חולצה של H&M שעיצבה דונטלה ורסצ'ה - הדרך לקנות פריט של מעצב-על בזול עוברת דרך שיתופי-הפעולה של אותם מעצבים עם חברות עממיות

"קולקציות קפסולה" הן קולקציות במהדורה מוגבלת המעוצבות בידי מעצבי-על, אייקון אופנה או סלב'ס עבור רשתות או מותגים המשווקים בדרך-כלל בייצור המוני. הקולקציות כוללות פריטי לבוש ואביזרי אופנה משלימים המיוצרים ב"שפה אחידה" המאפיינת את הקולקציה.

בתחום העיצוב לבית מניבים שיתופי-הפעולה מהדורות מוגבלות של מעצב אורח. המהדורות האלה הן תוצר של שיתוף-פעולה חד-פעמי או עונתי, כשהפריטים נמכרים בחנויות הרשתות המארחות בלבד.

עצם הידיעה כי מדובר במהדורה מוגבלת גורמת להתרגשות (שתתורגם לכסף) בקרב צרכנים רבים. הרצון להיות שונה ומיוחד או להחזיק בארון פריט של מעצב נחשק הוא ההסבר לתורים הארוכים המשתרכים מול דלתות H&M ערב השקת קולקציה של מעצב על כאלבר אלבז או סוניה ריקל. בסתיו הקרוב - דונטלה ורסצ'ה תהיה אחראית להתרגשות בקרב חובבי וחובבות האופנה הודות לקולקציה שעיצבה עבור הרשת השוודית.

קולקציות ה"קפסולה" מתומחרות במחירים הגבוהים מהמוצרים ה"רגילים" של הרשת או המותג המארח, אולם במחירים הנמוכים מהקולקציות שנמכרות ישירות בידי המעצב, כך שהן מנגישות לצרכן את פריטי מעצבי העל השמורים מטבעם לאוכלוסיות מצומצמות.

אופנה: מעצבים וידוענים

ברשתות האופנה הישראליות הנושא עוד לא מפותח: לפני כחצי שנה קסטרו שיווקה קולקציה מוצלחת שעיצב עבורה זוכה סדרת "פרויקט מסלול" אלון ליבנה - הקולקציה הייתה חלק מהפרס על זכייתו בתכנית וכללה פריטי לבוש ואביזרי אופנה לנשים במחירים סבירים (מ-140 שקל).

כרגע לא נראה באופק שיתוף-פעולה עתידי עם מעצב נוסף. גם המעצב יוסף ייצר לפני 6 שנים קולקציה שנמכרה במשביר לצרכן. שיתוף-פעולה ישן אחר כלל קולקציה של דורין פרנקפורט ל-H&O, וגם כאן בשורה עתידית על שיתוף-פעולה נוסף לא נראית באופק.

בזירה הבינלאומית, דוגמאות לקולקציות כאלה יש לא מעט.

איימי ויינהאוס ברשת פרד פרי

חובבות המהדורות המוגבלות שיבקרו בבריטניה בקרוב, כדאי שתשים פעמיה לחנויות הרשת פרד פרי, שם תימכר קולקציה שעיצבה הזמרת ואייקון האופנה איימי ויינהאוס המנוחה.

דונטלה ורסאצ'ה ברשת H&M

בנובמבר תושק קולקציית דונטלה ורסצ'ה עבור H&M שתכלול כ-40 פריטים, חלקם מעור. הקולקציה תגיע גם לישראל, וברשת מדגישים כי "כל מחירי הקולקציה - לגברים ולנשים - יהיו נגישים ברמת המחירים של H&M המדורגת בסקלה הגבוהה יותר, עקב שימוש בחומרים ובבדים מובחרים והקפדה על רמת עיצוב וגימור גבוהה. בכל מקרה מדובר ברמת מחיר אטרקטיבית שתאפשר לרכוש פריט של בית אופנה יוקרתי שפריטיו נמכרים באלפי שקלים, במחיר שפוי".

את היכולת לשמירה על המחיר סביר מנמקים כך: "H&M יכולה לשמור על רמת מחירים אטרקטיבית הודות ליכולות החברה לצמצם את הצורך במתווכים בכל שלב בשרשרת הייצור.

מחירי הקולקציה יזכירו את שיתוף-הפעולה הקודם של הרשת עם מעצב-העל אלבר אלבז לבית לנווין".

פריטי הקולקציה של לנווין נמכרו בכ-100-200 שקל לחולצות טי ובכ-500-1,000 שקל לשמלה (הרכישה הייתה מוגבלת לפריט אחד).

מדונה עם D&G

מדונה תבעה את חותמה הפעם בקולקציית משקפי השמש של דולצ'ה וגבאנה, לקולקציית MDG.

* מחירים: מ-1,250 שקל.

ניין ווסט וסופי תיאלה

עוד בתחום ההנעלה: הרשת ניין ווסט אימצה מדיניות של עיצוב קולקציות במהדורות מוגבלות בידי מעצבים מבטיחים. בימים אלה נמכרים פריטים של מעצבת האופנה הצרפתייה סופי תיאלה.

* מחירים: נעליים - 500-650 שקל; תיקים - 850-1,000 שקל; תכשיטים - 200-250 שקל.

אלדו: מעצבים צעירים

אלדו מציגה את הקפסולה הנוכחית כחלק ממדיניות חדשה הכוללת שיתופי-פעולה עם מעצבים צעירים. כיום נמכרים מגפיים מקולקציית של המעצב כריסטיאן קוטה (שהתפרסם לאחר שהשתתף בתכנית ריאלטי אמריקנית).

* מחירים: 1,000-1,200 שקל.

מותגי ספורט: מעצבי אופנה וכוכבי ספורט

בענף מותגי הספורט החיבור עם אייקון ספורטיבי, אופנתי או מעולם הפופ, הפך מטרנד לעניין שבשגרה. כמעט כל מותג המכבד את עצמו משיק באופן קבוע (סטלה מקרטני לאדידס למשל) או מעת לעת (ארמאני לריבוק), סדרת מוצרים במהדורה מוגבלת שיד האמן מכתיבה את עיצובה. הנה כמה דוגמאות:

ריבוק וארמני

ריבוק מציגה נעלי ספורט ופריטי לבוש מבית אמפוריו ארמני. הקולקציה הנוכחית, השלישית, לאור שיתוף-הפעולה בין שני הגופים, מכונה EA7. גולת הכותרת היא נעלי הריצה והאימון בטכנולוגיית ה-"זיגטק" שעוצבו בידי מעצבי-העל.

רותם גולדשמיט, מנהל מותג REEBOK בישראל מסביר כי הלוגו של ארמאני "מייקר" את הקולקציה גם בפי שניים לעומת הפריטים ה"רגילים".

* מחירים: 650 שקל לנעלי נשים ו-750 שקל לנעלי הגברים.

קולקציית קפסולה אחרת שמשיקה בימים אלה ריבוק היא בהשראת תלבושות המופע "קרקס השמש" (cirque du soleil). מדובר בפריטים לנשים המאופיינים בססגוניות ובצבעוניות שמחה, שמחירם יקר בכ-30% מיתר פריטי המותג (350 שקל לנעליים).

אדידס וסטלה מקרטני

המעצבת המוערכת סטלה מקרטני מעצבת קולקציות עבור המותג אדידס זה 6 שנים. הקולקציות נמכרות בחנויות המכוונת לפן האופנתי של המותג, ומטבען מתומחרות במחירים גבוהים ביחס לפריטים של אדידס. הרעיון הוא ש"הבגדים מאפשרים לכל אחת להתאמן בסטייל ולהבליט את הסגנון האישי שלה".

* מחירים: נעליים - 500-800 שקל; ביגוד ואביזרים: 80-1,500 שקל.

בתת-המותג אדידס אוריג'ינלס יתארחו פריטים שעוצבו בידי דיוויד בקהאם (בהשראת ג'יימס בונד), ג'רמי סקוט והמעצב היפני קזוקי. טווח המחירים 250-1,500 שקל.

פומה ובולט

המותג פומה ידע בעבר כמה שיתופי-פעולה מוצלחים, למשל, עם המעצב אלכסנדר מקווין. למותר לציין כי אחרי מותו הפריטים מקבלים ערך מוסף בקרב בעליהם. שיתוף-הפעולה הנוכחי הוא עם האצן יוסיין בולט: מדובר בקולקציית נעלי ריצה לנשים ולגברים.

* מחירים: 450-600 שקל.

עיצוב הבית: גם אוזניות וכלי בית

גם בתחום הבית קיימים לא מעט שיתופי-פעולה בין מעצבים למותגים: מאריחי הקרמיקה ועד התנור שבמטבח. הנה טעימה:

ורדינון וגלית לוי

ורדינון משיקה בימים אלה קולקציית מצעים ומגבות שעוצבו על-ידי המעצבת גלית לוי. הקולקציה מוגדרת "כפרימיום יוקרתי" והיא כוללת שימוש בתחרה ובסאטן תוך שימוש במוטיבים מקולקציות שמלות הערב. בוורדינון מדווחים על השקעה של 5 מיליון שקל במהלך בתקווה שיוביל לעלייה של 30% במכירות בקטגוריית מצעי היוקרה.

* מחירים: סט מצעים בכ-1,000 שקל (כעת במחיר מבצע של 700 שקל), חלוק רחצה ב-250 שקל ומגבות מ-90 שקל.

גדעון אוברזון ומטבחי זיו

מעצב האופנה גדעון אוברזון עיצב עבור מטבחי זיו קולקציה של מטבחים, ובקרוב תחשוף רשת סמל מטבחים קוקלציה בשיתוף עם המעצב דרור בן-שטרית.

טולמנ'ס ודיזל

בטולמנ'ס אפשר למצוא שיתופי-פעולה מעניינים בהם לפעמים מתרחשת תופעה הפוכה לפיה מותג העל מארח מותג פופולרי. לדוגמה, חברת הריהוט MOROSO המציגה את קולקציית הרהיטים "החיים הטובים" בשיתוף עם צוות העיצוב של דיזל.

* מחירים: מ-43,000 שקל.

האביטאט

כאן מציגים את סדרת ה-EDIZION שעל יצירותיה אמונים מעצבים איטלקיים מובילים. מדובר בפריטים במהדורה מוגבלת וממוספרת, וכך גם המחיר.

* מחירים: שידה ב-78,000 שקל.

SMEG וניוסון

בימים אלה משיקה SMEG סדרת תנורים וכיריים צבעוניים בעיצובו של מארק ניוסון. המוצרים מאופיינים בקו נקי ושטוח.

* מחירים: תנורים - 4,000-13,000 שקל, כיריים - 9,000-12,500 שקל.

PARROT וסטארק

אי-אפשר להזכיר קולקציות מהסוג הזה בלי המעצב פיליפ סטארק. הפעם עיצוביו של סטארק מקבלים ביטוי ברמקולים שעיצב עבור המותג PARROT. הרמקולים מינימליסטיים ובצבעוניות אחידה ומותאמים לנגנים של אפל.

* מחיר: 8,000 שקל (להשיג באיי דיגיטל).

סודה סטרים וקארים

גם מתקני סודה סטרים זכו למהדורה מוגבלת של מעצב-העל קארים ראשיד. מדובר בקולקציה ססגונית לבקבוקים ולמתקן. באופן יוצא דופן, המחיר זהה לקולקציה הרגילה ועומד על כ-300 שקל.

לא מדובר בשיגעון מבוקבק יחיד, מעצב-העל עיצב בקבוקים מהודרים וורדרדים במהדורה מיוחדת לדיאט קולה, והמותג אוויאן משיק מדי שנה לקראת ראש השנה האזרחי בקבוקי מים שעוצבו בידי מעצבי-על, בהם ז'אן פול גוטייה ואיסיי מיאקי.