"אג"ח זבל": מה צפוי בזירת הסדרי החוב בתקופה הקרובה?

שבוע קשה נוסף עבר על שוק ההון המקומי על רקע משבר החובות באירופה, חולשת שוק העבודה בארה"ב, והמשבר ביחסי ישראל וטורקיה ■ גם עבור מחזיקי האג"ח לא היה זה שבוע של בשורות חיוביות ■ עיקר החדשות וצפי לשבועות הקרובים

דלק נדל"ן - מחזיקי האג"ח מחכים לקובה את שמש

* מה היה לנו השבוע:

יצחק תשובה קיבל אתמול פסק זמן ממחזיקי אג"ח ה' שהחליטו לדחות את ההחלטה לגבי פירעון מיידי של החוב עד 18 לחודש. מחזיקי האג"ח הארוכות בדלק נדל"ן - הסדר החוב הגדול ביותר שעומד כיום בפני שוק ההון - דורשים לקבל ערבות מבעל השליטה באופן יחסי לערבות שקיבלו מחזיקי האג"ח הקצרות (כ"ה).

הנושים התכנסו אתמול במלון ליאונרדו סיטי טאואר ברמת-גן ולבסוף החליטו למצות את הדיונים עם החברה ועם נציגו של בעל השליטה, במטרה להגיע לסיכום שימנע דרישה לפירעון מידי.

דלק נדל"ן הפועלת בתחום הנדל"ן המניב נקלעה למשבר לפני כשלוש שנים ומאז היא מממשת את נכסיה במאמץ לעמוד בהחזר החובות בזמן. עד כה מימשה נכסים בהיקף של יותר מ-5 מיליארד שקל, אך למרות המימושים היא עדיין במצוקה תזרימית וללא הסדר חוב לא תוכל לעמוד בתשלומים לנושיה.

* מה צפוי לנו בעתיד:

ברקע המגעים עם מחזיקי האג"ח מתנהל מו"מ להעברת השליטה בחברה לצמד הישראלים מלוס אנג'לס, אבי שמש ושאול קובה, אך על פי הערכות בשוק ההון, נמוכים הסיכויים שתצא לפועל עסקה לפי המתווה שפורסם בעבר.

לפני פחות מחודש דווחה דלק נדל"ן על חתימה על מזכר הבנות לא מחייב, שלפיו קרן אמריקנית בשליטת השניים תקבל את מניות תשובה בדלק נדל"ן תמורת הלוואת בעלים נחותה של 500 מיליון שקל, שתעמיד לחברה במקביל להסדר חוב ללא "תספורת" למחזיקים. תשובה עצמו הסכים להעניק הלוואת בעלים של כ-100 מיליון שקל לדלק נדל"ן. תאריך היעד לחתימה על העסקה - יום שני הקרוב.

טאו תשואות - חילופי ההאשמות בין הצדדים נמשכים

* מה היה לנו השבוע:

ביום שלישי השבוע אישר דירקטוריון טאו תשואות, חברת ההשקעות הכושלת של אילן בן-דב, את הצעת הסדר החוב של בעל השליטה: המרת מלוא חוב האג"ח לכרבע ממניות "טאו החדשה", חברה שלתוכה יעביר בן-דב את מניות השליטה בסאני, החברה שבאמצעותה הוא שולט בחברת הסלולר פרטנר. בפני הדירקטוריון הונחה הערכת שווי לסאני, שמשמעותה תספורת של למעלה מ-50% על החוב למחזיקי האג"ח.

חילופי ההאשמות בין עורכי הדין של הצדדים המשיכו להתנהל גם במהלך השבוע החולף, אך בשולחן המו"מ לא נרשמה התקדמות ובינתיים המשיך מצבה העסקי של טאו להידרדר.

* מה צפוי לנו בעתיד:

מחזיקי האג"ח של טאו בחרו בד"ר יורם טורבוביץ', מורדי משיטה (כלל ביטוח) ואדוארד קלר כדי לנהל בשמם את המו"מ להסדר חוב עם טאו. לאחר שדירקטוריון טאו אישר את הצעת בן-דב להסדר, אמורים הצדדים להיפגש במטרה לנסות לגבש את פרטי הסדר החוב.

למרות התספורת הצפויה למחזיקים, בן-דב מרגיש שהלך רחוק מאוד בהצעה שהגיש למחזיקים, שבמסגרתה הוא משתף אותם בנכס המרכזי שבשליטתו (פרטנר). הוא גם מציע מנגנון פיצוי לכל מי שיפסיד מהסדר החוב ביחס להשקעתו באג"ח טאו (להבדיל מהערך המתואם של החוב).

בניגוד ליתר החברות בגל ההסדרים הנוכחי, לטאו יש די מזומנים לשרת את חובותיה עד ספטמבר 2013, ולכן, על פי ההערכות, לא צפויה פריצת דרך מהותית במו"מ בזמן הקרוב, אלא המשך חילופי האשמות באמצעות מכתבי עו"ד ובתקשורת.

אולימפיה - גם פרופ' ברנע לא שכנע את הנושים

* מה היה לנו השבוע:

מחזיקי האג"ח של חברת אולימפיה, הפועלת בתחום הנדל"ן במזרח אירופה, דחו בשבוע שעבר את הצעתו של אחד מבעלי המניות בחברה, קארל פרנץ, להסדר חוב בחברה (שתי חלופות הכוללות מזומן, מניות ואג"ח). ההצעה של פרנץ משקפת תספורת של 45%-65% לחוב.

השבוע מצאה החברה דרך מעניינת ללחוץ על המחזיקים לאשר את הסדר החוב: פרופ' אמיר ברנע, מאדריכלי ההסדר באפריקה ישראל, שנשכר על-ידי החברה, פרסם חוות דעת שלפיה שתי החלופות שמציע פרנץ למחזיקים (לאחר כמה שיפורים) גבוהות בכ-70% מהסכום שיקבלו מחזיקי האג"ח אם יחליטו לפרק את החברה.

אולימפיה פועלת בתחום הייזום והנדל"ן המניב בארץ, ובמזרח אירופה. החברה נפגעה קשה מהמשבר במזרח אירופה, ובמיוחד באוקראינה, שם יש לה כמה פרויקטים יזמיים. בשיא הבועה של טרם משבר האשראי העולמי נסחרה החברה בשווי של 560 מיליון שקל. את מחצית 2011 סיכמה אולימפיה בהפסד של 2 מיליון שקל, כשאת דוחותיה מלווה הערת "עסק חי".

* מה צפוי לנו בעתיד:

במהלך אסיפת אג"ח שהתקיימה היום התייחסו המוסדיים להצעה של פרנץ ולהמלצה של ברנע, ודנו בדרכים משפטיות להיפרע מהחוב. את ההצעה של פרנץ וההמלצה של ברנע הם דוחים על הסף, ומצפים להסדר משופר. בתקופה הקרובה המו"מ עם החברה יימשך, ואם ייכשל, יפנו המחזיקים לביהמ"ש בבקשה לפירעון מיידי.

דוראה - למרות הפירעון המיידי, המו"מ יימשך

* מה היה לנו השבוע:

מחזיקי האג"ח דחו השבוע על הסף את ההצעה של בעל השליטה בחברת הנדל"ן דוראה, בצלאל איגר, להסדר חוב בחברה, ואף קיבלו החלטה על פירעון מיידי של החוב (בערך מתואם של 210 מיליון שקל). לדוראה יש כמה נכסים, ומחזיקי האג"ח, המיוצגים על-ידי משרד עוה"ד קליר-בנימיני, שוקלים את טובתם במקרה של פירוק.

ההצעה של איגר (שהוגשה בהמשך לשתי הצעות של גורמים חיצוניים להסדר חוב בדוראה) שיקפה תספורת של כ-65% מהחוב, וכללה הקצאת אג"ח חדשות במקום הקיימות, תשלום במזומן של 5 מיליון שקל, מכירת חלק מהחזקות דוראה בחברות ליברטי ואורתם סהר והקצאת אופציות הניתנות למימוש ל-20% ממניות החברה בתוך שנה.

דוראה עוסקת בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובאירופה, באמצעות החזקה במניות השליטה באורתם סהר (42%) וליברטי (78%) המשועבדות לטובת קופות הגמל של פסגות וקרן המנוף בראשית, בהתאמה, שהעמידו לחברה אשראי בהיקף כולל של 160 מיליון שקל.

* מה צפוי לנו בעתיד:

למרות קבלת ההחלטה על פירעון מיידי, המו"מ להסדר חוב בדוראה צפוי להימשך. היום הגישה חברת נאוסיטי שבשליטת אהוד בן ש"ך הצעה משופרת שבה יידרשו המחזיקים לדון בימים הקרובים. נאוסיטי, הפועלת בתחום הנדל"ן במזרח אירופה, מציעה למחזיקי האג"ח בדוראה תשלום במזומן של 15 מיליון שקל, הקצאת שתי סדרות אג"ח חדשות בהיקף של 113 מיליון שקל ו-30% ממניות החברה. במקביל, תזרים נאוסיטי 45 מיליון שקל לדוראה, שיקנו לה 65% ממניות החברה.